På vilken höjd sätter man elröret till en handukstork om man inte vet vilken sort man ska köpa än, o i framtiden kan man ju ska byta, alltså finns det någon standardhöjd? Och ska man ha brytare för den vid lysknapparna, isåfall ska man ha en med tre knappar (2 för lyse) eller en kron o en vanlig över/under kronen för torken, men då ska man väl ha en dubbeldosa? (PS! Jag vet att torkarna brukar ha inbyggd stömbrytare men man kanske ska ha en iaf )
 
Skaffa en handdukstork med inbyggd brytare.....

Höjd? Det är nog lämpligt att välja ut handdukstork innan man måttar ut hålet för flexslang/VP-rör (om du vill ha en tork med dold elanslutning)
Alternativet är ju tork med anslutningskabel: i stället för rörutsläpp så sätter du en apparatdosa med anslutningsdosa (med dragavlastning) och därifrån till torken.

Kanske till och med komplettera med tätningssats IP44 för anslutningsdosan..

En sak om du vill/måste ha brytare till handdukstorken så ska den vara 2-polig, dvs. bryta både fas och nolla.
 
Kopparkullen
En sak om du vill/måste ha brytare till handdukstorken så ska den vara 2-polig, dvs. bryta både fas och nolla
Undrade bara hur man brukar göra?
 
Kopparkullen skrev:
En sak om du vill/måste ha brytare till handdukstorken så ska den vara 2-polig, dvs. bryta både fas och nolla.

Det krävs bara en allpolig brytning till en handdukstork.
Och då kan man göra med en vanlig brytare, d.v.s 1-polig.

Allpolig inkluderar inte nollan... :)
 
120 cm för ett rör utlopp om du ska ha en handdukstork som är i cirka måttet 60 bredd x 80 hög.
 
Tack :)
 
el_richard skrev:
Det krävs bara en allpolig brytning till en handdukstork.
Och då kan man göra med en vanlig brytare, d.v.s 1-polig.

Allpolig inkluderar inte nollan... :)
Jo, visst....... jag kanske skrev dåligt i mitt inlägg. Givetvis behöver inte handdukstorken 2st. allpoliga brytare.

Vad jag menade var allpolig brytare vid de andra strömbrytarna om handdukstorken saknar brytare......... Men det kanske inte finns handdukstorkar utan brytare?

JAG tycker det räcker med brytaren som följer med handdukstorken, men det är bara vad jag tycker.

Så, nu har jag tröttnat på ordet handdukstork............... H-tork? HD-tork? nä, funkar inte.
 
Kopparkullen skrev:
Jo, visst....... jag kanske skrev dåligt i mitt inlägg. Givetvis behöver inte handdukstorken 2st. allpoliga brytare.

Vad jag menade var allpolig brytare vid de andra strömbrytarna om handdukstorken saknar brytare......... Men det kanske inte finns handdukstorkar utan brytare?

JAG tycker det räcker med brytaren som följer med handdukstorken, men det är bara vad jag tycker.

Så, nu har jag tröttnat på ordet handdukstork............... H-tork? HD-tork? nä, funkar inte.

Nu vart det 2 missar.

Man behöver INTE en (1st) 2-polig brytare till 1 handdukstork.

Det räcker med 1 st 1-polig, som bryter fasen, Men nyttjandet med 2-polig eller allpolig brytare finns det många trådar om i detta forum...
 
...såvida det inte står det i installationsanvisningen.
 
Står det allpolig i instruktionen betyder det enligt "föreskrifterna" inte tvåpoligt utan att man bryter ALLA faser, nollan ÄR INGEN "pol".
Ps
Tvåpoligt ska det vara i dom länder som INTE har en nolla utan har fas-fas för 230 volt, tex Norge. Och eftersom instruktionerna är dom samma i alla länderna och den som översätter troligtvis inte har en aning om vad det handlar om blir det "fel" i bla. vårt system (land)
 
Redigerat:
elmont skrev:
Står det allpolig i instruktionen betyder det enligt "föreskrifterna" inte tvåpoligt utan att man bryter ALLA faser, nollan ÄR INGEN "pol".
Ps
Tvåpoligt ska det vara i dom länder som INTE har en nolla utan har fas-fas för 230 volt, tex Norge. Och eftersom instruktionerna är dom samma i alla länderna och den som översätter troligtvis inte har en aning om vad det handlar om blir det "fel" i bla. vårt system (land)
JAG HÅLLER I ALLA FALL BENHÅRT PÅ DET JAG SKREV........NOT.......:o:o Nä, detta forum är ypperligt för personer med frågor! Och levereras svar som inte stämmer så rättas det till ganska snabbt.

Dom 3 sista raderna i citeringen från Elmont var ny information för mig. Tack.
 
Och som jag funderade tidigare, använder ni bara brytaren på torken eller har ni en vid lysknappen för att ev. komma ihåg slå av den ibland?
 
En smaksak........
Vad man brukar göra?? Det kunden vill ha, om det inte är för tokigt.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.