Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2005

Koppla nexa/waveman sändare till en befintlig tändkabel

Jag har letat men inte hittat en fjärrsändare som man 'triggar' med hjälp av en befintlig tändkabel. Tex. om man vill ansluta en extra lampa till en befintlig belysningskrets och vill styra med den befintliga brytaren. Det vore smidigt att kunna montera en sändare i en taklampsdosa tillhörande denna krets. Sändaren skulle alltså drivas av tändkabeln till lampan. Finns det? Helst i Waveman eller Nexa...

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006

jag är inte helt med på hur du menar, men kan detta vara något???

http://www.nexa.se/LCMR1000Relamottagare.htm

lycka till...

3.    länk #3

Det jag är ute efter är en sändare som kan monteras tex i en takdosa. Tändkabeln till den befintliga lampan kopplas till denna fjärrsändare och spänningen på kabeln motsvarar alltså att man skulle trycka på knappen på en vanlig fjärrkontroll.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006

okey... jag gör ett nytt försök... kan dtta vara något???

5.    länk #5

Bra försök men inte riktigt det jag är ute efter

Det jag behöver är en SÄNDARE i sig, bara att den manövreras med hjälp av 230V. När den får 230V på sig skickar den en puls till den mottagaren som ska styras.

6.    länk #6
    nsiaks avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: VGL

Förstod inte heller riktigt vad du ville från början, tror inte att något sådant finns.

Ett alternativ är ju att montera en sådan här:
    http://www.nexa.se/WT1TradlosVaggsandare.htm
    Som du sedan styr befintlig belysning via en relämottagare för dosmontering samt den extra belysning du ville ha.. bökigt men jag ser då ingen bättre lösning om du skall styra båda belysningarna med samma knapp på väggen.

7.    länk #7

Tack för svaret. Det löser dock tyvärr inte mitt problem. Jag vill ju använda den befintliga brytaren pga att alla brytare i rummet ska vara av samma serie.

Förvånande att/om det inte finns sådana sändare. Applikationen är ju ganska självklar.

8.    länk #8
    nsiaks avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: VGL

Förvånande att/om det inte finns sådana sändare. Applikationen är ju ganska självklar.
    Det håller jag med om, har själv sökt efter precis samma sak som du söker

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Klart det finns.

www.gira.se

Men det är inte nexa/waveman...

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Ålder: 32
    Län: Skåne

Prylen som imported_peter visar längre upp går att montera "bakom" en vanlig strömbrytare. Du kopplar in din befintliga brytare till denna "dosa".

11.    länk #11

Prylen som imported_peter visar längre upp går att montera "bakom" en vanlig strömbrytare. Du kopplar in din befintliga brytare till denna "dosa".

???

Du förstog inte heller vad TS vill ha för produkt.

HAN VILL KUNNA STYRA EN TRÅDLÖS MOTTAGARE MED EN VANLIG STRÖMBRYTARE.

Han har en bit kabel i taket som han får ström på när han använder den vanliga strömbrytaren, men när han trycker på den så det gå en signal i luften bort till en lampa/mottagare en bit bort. (han orkar/kan inte dra en kabel bort till den lampan/saken)

Detta finns hos www.gira.se men inte hos nexa verkar det som...

12.    länk #12

www.nexa.se där verkar det inte finnas heller...

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Värmland

Är det fortfarande ingen som vet något om det finns en sådan? Har ett astrour i min elcentral som jag skulle vilja låta styra några lampor och då skulle en SÄNDARE med tändkabel vara perfekt.

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Blekinge

Detta hade löst flera av mina problem också, om man hade kunnat utnyttja befintliga brytare och kopplat en liten trådlös sändare på tändtråden.

/Steve

15.    länk #15
    Junior medlem Medlem: Aug 2005

Väcker tråden igen...
    Jag är oxå ute efter samma funktion. Hittade en sändare på www.eltako.com som jag tror fungerar som ojniemin vill. Men jag är inte helt säker. Har mejlat återförsäljaren men har inte fått svar än.
    Titta i deras produktkatalog på sidan 15. Sändaren heter FSM61-UC, eller FSM12-uc, för din skena.

Men jag vet inte om dessa lirar ihop med waveman/nexa...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01