Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    tio_Pepes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Slakta en sån här fönsterbrytare och låt kontakten slutas av ett relä i stället för den andra magneten.
    ----------
    Allting har sin tid, men ölen den har två.

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholm

Precis vad jag också har letat efter. Har tänkt att installera ett astrour för att styra utebelysningen. Dit kan jag gärna dra ny kabel ute på fasaden, men jag skulle även vilja styra lite mysbelysning inomhus i olika delar av huset. Att dra ny tändkabel hit och dit, tvärs genom hela huset är inte ett alternativ. Därför har även jag tänkt mig en lösning där astouret triggar en sändare bredvid centralen och sen trådlöst sänds till olika mottagre/VU.

Tacksam om ni hittar nån lösning. Helst via nexa, då man har några sådan och de dessutom inte kostar tusenlappar styck... Men finns andra prisrimliga alternativ så är det ju ett alternativ.

3.    länk #18
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Det är väl rätt sällan prylar fungerar att korsa mellan fabrikaten, om det inte tydligt står att det går att korsa.

4.    länk #19
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Värmland

Väcker tråden igen...
    Jag är oxå ute efter samma funktion. Hittade en sändare på www.eltako.com som jag tror fungerar som ojniemin vill. Men jag är inte helt säker. Har mejlat återförsäljaren men har inte fått svar än.
    Titta i deras produktkatalog på sidan 15. Sändaren heter FSM61-UC, eller FSM12-uc, för din skena.

Men jag vet inte om dessa lirar ihop med waveman/nexa...
    Enligt Eltako är de uppbyggda av olika system och kan inte kombineras.

5.    länk #20
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Värmland

Slakta en sån här fönsterbrytare och låt kontakten slutas av ett relä i stället för den andra magneten.
    Kan denna magnetkontakt som är Learning Code styra den gamla typen av Nexa mottagare med Code Switch?

6.    länk #21
    tio_Pepes avatar

Kan denna magnetkontakt som är Learning Code styra den gamla typen av Nexa mottagare med Code Switch?
    Den styr självlärande brytare.
    ----------

7.    länk #22
    tio_Pepes avatar

Så här har jag gjort:

Batteridelen som ligger längst upp till vänster använder jag inte. I stället har jag en spänningsregulator som ger drygt 3 volt längst ner i mitten.

Längst ner till vänster ligger ju den delen som jag använder. Över magnetbrytaren har jag alltså parallellkopplat ett relä med två vita kablar.

Relät styr jag i sin tur utav dels två termostater som inte syns i bild och ljusbrytaren som ligger längst till höger. Tanken är att den ska dra när man ringer upp en mobiltelefon som ska ligga ännu längre till höger.
    Senast redigerad av tio_Pepe 2012-01-26 21:08
    ----------

8.    länk #23
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Proffskapsling

(Jag klagar inte - konstaterar bara - har allt gjort en del byggen med liknande kapslingar...)

9.    länk #24
    tio_Pepes avatar

Så här har jag gjort:

Batteridelen som ligger längst upp till vänster använder jag inte. I stället har jag en spänningsregulator som ger drygt 3 volt längst ner i mitten.

Längst ner till vänster ligger ju den delen som jag använder. Över magnetbrytaren har jag alltså parallellkopplat ett relä med två vita kablar.

Relät styr jag i sin tur utav dels två termostater som inte syns i bild och ljusbrytaren som ligger längst till höger. Tanken är att den ska dra när man ringer upp en mobiltelefon som ska ligga ännu längre till höger.
    Men jag fick det inte att funka.

Med en Nexa EYCR-2300 kunde jag styra den här mottagaren av märket Anslut. Med samma sändare kunde jag styra den här Nexa-mottagaren PB3. Och jag kunde styra samma mottagare med den här passiva magnetkontaktsändaren LMST-606 som syns i bilden.

Men med Nexa LMST-606 kunde jag inte styra Anslut-mottagaren. Så långt sträckte sig inte kompatibiliteten.

Så eftersom jag trodde att det var fel på kompatibiliteten så köpte jag en Nexa LCMR-1000. Men det funkade inte mot den heller. Så det måste vara något annat struntfel i magnetkontakten. Det funkar ju mot Nexa PB3.

EDIT: Jag fick det att funka. Jag hade fått om bakfoten hur man programmerar mottagaren. Riktiga män läser inte manualer, men här fick jag krypa till korset.
    Senast redigerad av tio_Pepe 2012-01-29 23:39
    ----------

10.    länk #25
    Junior medlem Medlem: Aug 2005

Tack för alla inputs!! Seriöst bygge tio_Pepe. Hade dock vart fint om man kunde köpa nått so var lite mer färdigt..

11.    länk #26
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Västra götaland

Nu verkar det vara på gång med en enhet som endast agerar sändare: http://www.nexa.se/WBT-912-2-kanals-saendare.htm och kan styras av befintliga brytare, astro ur etc, ett par år för sent bara

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01