3 854 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
eldragning
Sida 1 av 3
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Finns det någon bra lathund/manual på hur man bör dra elledningar mm. Jag tänker naturligtvis ta viss hjälp av behörig elektriker men tänkte ev dra elledningar och borra uttag mm själv och låta elektriker kontrollera och koppla det sista. Även om inte ens detta skulle vara att rekommendera så behöver jag beskrivningarna för att kunna förbereda för elinstallationerna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det kan nog vara bra att kontakta tilltänkt elektriker innan du börjar, för att försäkra dig om att han är med på noterna. Att göra en massa själv först och sedan kontakta en elektriker brukar inte vara så uppskattat, han kanske inte vill färdigställa det du påbörjat. Om han godtar att du hjälper till så kan han också berätta hur du ska göra
Som sagt formellt sett så får du inte montera vare sig dosor eller rör utan behörighet. Man kan tycka vad man vill om det men så ser regelverket ut. Därmed behöver du prata med din elektriker och höra vad han accepterar.
Eftersom du ens behöver fråga så känns det bäst och enklast att skita i det denna gången, har du aldrig gjort nåt liknande tidigare kan det inte annat än att skita sig.
Istället, TITTA på denna gången, fråga, undra och var med (världens drygaste kund, men du lär dig).
varför böjer du så? varför inte skarpa böjar osv.
Du måste ha lite kött på benen innan du låter nån stackars elektriker reda ut dina krokiga rör med tre 90gradersböjar
Istället, TITTA på denna gången, fråga, undra och var med (världens drygaste kund, men du lär dig).
varför böjer du så? varför inte skarpa böjar osv.
Du måste ha lite kött på benen innan du låter nån stackars elektriker reda ut dina krokiga rör med tre 90gradersböjar
Anledningen till att jag frågar är dels för att jag vill att det ska bli riktigt bra och dels för att det kan bli problem att få dit en elektriker just mellan de olika byggmomenten. Jag vill inte att projektet skall avstanna en månad bara för att man inte får dit en behörig elektriker som kan dra några rör i väggen. Jag har även en del elkunskaper så jag begripen nog ungefär hur alls kall göras men jag vill ju veta mer om de standardlösningar mm som rekommenderas idag. Om inte jag gör det själv så vil jag ju veta vad jag skall skriva i en offertföfrågan. David. Vill du få samma typ av svar när du frågar om avloppssystem, hållfasthet os.v. Om du överhuvudtaget frågar något skall du alltså inte syssla med detta???? Jag frågar för att jag inser att jag har aldeles för lite kunskaper. Det är väl värre med all dom som inte frågar utan gissar sig till lösningarna. Jag var själv nära att lämna planeten förra året när jag sågade av elledning (nästan) med ett bågfilsblad i handen. Elledningarna var dragna diagonalt i taket och ritning saknades. Detta var gjort av en behörig elektriker!!!!!!
Man får dra kabalar i taket hur man vill.
ritning = sånt får kunden bsestämma om han vill ha.
ritning = sånt får kunden bsestämma om han vill ha.
el richard. Om det stämmer att man kan dra kablarna hur man vill i taket verkar det absurt att man skall vara behörig för att göra samma jobb i en vägg. Jag bygger nog hellre med goda säkerhetmarginaler än låter en behörig elektriker dra kablarna hur han vill och utan ritning.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hur menar du att det ska regleras hur man drar rör i tak? Vad är det för goda säkerhetsmarginaler du menar?
Vill kunden ha ritning får han självklart det. Eller ännu bättre, ta måtten och gör en egen ritning.
Vill kunden ha ritning får han självklart det. Eller ännu bättre, ta måtten och gör en egen ritning.
Man skall jobba under en behörig elektriker för att dra rör överhuvudtaget.
Spelar ingen roll om det är i tak eller vägg.
Hur tycker du att man ska dra rören i taket?
Oftast drar man rakaste vägen från takdosa till dosa på vägg eller likn.
Spelar ingen roll om det är i tak eller vägg.
Hur tycker du att man ska dra rören i taket?
Oftast drar man rakaste vägen från takdosa till dosa på vägg eller likn.
Det bästa är att ta en BILD på taket.. Då får man med hur resten ser ut, reglar, ventilation, vatten el-rör mm....
Det hade väl varit lämpligt att det fanns en standard som angav t.ex. att kablarna alltid skulle följa reglarna eller något annat "logiskt". Om det nu inte finns några regler, vad är det då en behörig elektriker gör så mycket bättre än en amatör? Det finns ju tydliga regler för våtrum med olika zoner mm vilket underlättar väldigt mycket när man planerar bygget och liknande regler/standarder hade varit bra att ha för andra delar av elen också. Nu förstår jag att reglerna ser ut på ett visst sätt och jag får väl försöka hitta en elektriker som fixar allt.
Det är en spridd missuppfattning att rör o.ch ledningar ska dras som dom är ritade ( om det ev. skulle finnas en elritning). En elritning är mer att betrakta som en funktionsritning utom i dom fall där rör, dosor mm. är måttsatta. Skulle man slaviskt följa ev ritningar skulle man ofta få stora bekymmer, för det är inte samma sak att titta på ett papper som att leva i verkligheten.
Det vållar normalt inga som helst problem i "byggsvängen" då dom flesta är medveten om det, däremot kan det så klart vara förbryllande för "vanligt" folk.
Det vållar normalt inga som helst problem i "byggsvängen" då dom flesta är medveten om det, däremot kan det så klart vara förbryllande för "vanligt" folk.
Men inte alltid,... i snedtak iafpellefant skrev:
Det finns väl lite olika skolor bland elisarna. En del anser att rören ska gå antingen vågrätt eller lodrätt i väggarna, men de flesta känner sig inte speciellt bundna av sådana "regler".
Men det där inte den enda viktiga frågan:
Hur tätt ska rören klamras fast och hur.
Hur stor radie måste det vara på böjarna.
Vilka dosor skarvar man i.
Här finns det ett väldigt vitt spektrum av lösningar som i och förvisso är elsäkerhetsmässigt korrekta men ändå måste anses som dåliga, korkade och föga fackmannamässiga.
Sen kommer vi till de elsäkerhetsmässigt styrda bitarna:
Samförläggning, värmeutveckling, blandning av grupper och uppdelning av dito. bl.a.
Så att bara skriva upp alla saker som ska vara uppfyllda samt alla goda tips och råd är inte direkt lättgörligt.
Men jag håller med, helt klart saknas det någon form av skrift eller bok som lättfattligt men samtidigt tillräckligt grundligt behandlar alla dessa aspekter.