Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Halland

Två dimmer i en!

Hej!

Jag håller på att göra elinstallationer hemma och har nu fastnat lite i dimmerträsket. Just nu är det vardagsrummet jag håller på med och det är två takkronor som jag vill kunna dimra. Men för att slippa ha flera dimmers under varandra på väggen så vill jag bara ha en, fast med två dimmers i...

Det borde ju inte vara speciellt komplicerat att tillverka. Men jag har inte sett någon tillverkare som har detta.

Det kanske är svårt med dimmers som man vrider på, men finns det inga dimmers med touchknapp istället för vred?

Är det någon som känner till om det finns sådana dimmers eller har ni några andra bra tips på hur man kan lösa detta utan att behöva ha flera separata dimmers på väggen?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004
    Län: Västernorrland

Kanske två st E1902263 och en E1840616 med fjädrar från tex www.elektroskandia.se

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2007
    Län: Västra götaland

Krondimmer från Eljo kan vara ett alternativ

http://www.elbutik.se/product.html?p...8&search_page=
    MVH Tommy

4.    länk #4
    Elinfos avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Skåne

Man ska vara i ledningen, och är man inte det så följer man bara strömmen.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Feb 2007

Gira

Kan rekommendera Giras krondimmer system 55, en makalöst härlig dimmer som jag blir glad över varje gång jag använder den. Priset är däremot inte så kul.. tur att jag bara behövde en!

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Halland

Tusen tack!

Men jäklar vad dyra dom är. Alltifrån 900 och uppåt. Giras trodde jag först bara kostade runt 300, men det visade sig bara vara vara själva tryckknappen. Men den var riktigt tuff.

Skall kolla upp vad det som puttrix skrev om att sätta ihop en egen. Det är ju alltid roligt om inte annat...

Cheers!

/Mattias

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Aug 2007
    Län: Skåne

Jag gav cirkus 600kr med moms för Eljos kron dimmer på 2*200W

8.    länk #8
    Banned Medlem: Dec 2008
    Län: Ankeborg

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen