Hej igen!
Köpte hus för 8 månader sedan. När vi nu planerar att renovera, som jag skrivit om i tidigare fråga, har vi kollat över elanläggningen lite också och fått lite huvudbry.

Köket är helrenoverat 2005 av tidigare ägare. Allt är bytt och all el nydragen ända från elcentralen, men vi har nu upptäckt att det inte är gjort som det ska. Kanske ska börja med att förklara att elcentralen är en gammal 3-raders med porslinssäkringar. Till köket går 1 3-grupp i en kabel (EKK 5G 2.5).

Problem 1: Denna grupp är säkrad med 2 16A - säkringar och 1 10A säkring. Får man ha olika säkringsstorlek i en grupp? Att det inte är uppmärkt som en grupp i centralen är en annan sak..

Problem 2: I en dosa delas kabeln upp i en EKK 3G 1,5 och en EKK 4G 2.5. Är det okej att byta ledningsdimension i en installation? Den fas som EKK 3G 1.5 går på är den som är säkrad med 10A. Denna går till nästan all belysning och nästan alla uttag i köket.

Problem 3: I nästa dosa delas EKK 4G 2.5 (som är säkrad på två st 16A) upp i EKK 3G 1.5 samt EKK 4G 1.5. Här finns alltså 1.5 ledare säkrade med 16 A. De går till kyl &frys, häll, ugn, micro samt två uttag och en bänkbelysning. Detta vet jag inte är okej! Men hur löser man det bäst? Tänkte börja med att byta proppar till 10A och se om det fungerar.. Det är lite krångligt att byta ledarna då dessa till del ligger bakom kaklet.

Kan det betraktas som ett dolt fel att nydragen el är felaktigt gjord, eller borde vi ha upptäckt det innan köpet? Det är ju uppenbarligen möjligt att upptäcka, men har man rätt att anta att elinstallationer är korrekt utförda?

Speciellt spisen är ju ett problem, det skall vara 4 mm2 till enfasspisar om jag inte minns fel. Kan du dra en ny kabel från centralen till hällen?

jadu det var inte mycket som stämde nej... men steg ett är ju 10A säkringar, och som föregående nämner, en ny 20A grupp med 4mm2 till hällen.

Kollade instruktionsbok till hällen och enligt den kan i alla fall hällen anslutas med 230V 3 x 2,5mm2. Så felet är "bara" att den sitter med 1,5mm2 en liten bit då..

Ja spisar behöver inte betyda 20A bara för att de är icke 3fas..speciellt om det är en häll och ingen spis, då är det vanligt med 2*16A för då har du ju ingen ugn att belasta med. Absolut så är det ju dock ett mycket grovt fel att 1.5mm är säkrad med 16A. Spelar ingen som helst roll om det är 5dm eller 14m kabel.
Själva anslutningskabeln kan vara en dimension tunnare än det fasta kablaget, men det är en helt annan historia.

Om det är dolt fel eller inte är knivigt, enda sättet att ta reda på det är nog att kontakta försäkringsbolag eller hur man nu gör.

Ja, inte känns det roligt att börja reda i det man trodde var korrekt gjort. Jag tackar för svaren jag får.

Mitt "bara" i tidigare inlägg var tänkt att det skulle tolkas som ironi eftersom det känns ganska klantigt och onödigt att sätta 1.5 mm2 sista biten när det är säkrat med 16A och det t.o.m. står i instruktionerna att hällen ska anslutas med 2.5mm2. *suck*

Förresten klarar sig hällen med en fas. Men den ska kopplas in med frånskiljare vilket så klart inte heller finns.. men ska kabeln ändå bytas är det ju inte så vårt att ändra det också.

Förstod det för du verkade förståndig, var inget påhopp från min sida :)

Hur är möjligheterna att dra nya VP-rör över, under, bakom inredningen o s v?

/Kent

Angående ditt "problem 1" så kan du sätta vilken säkring du vill som passar det har ingen betydelse.. Det enda som betyder något är vilken passdel du har under, den är troligen en 16A o så har någon okunnig satt i en 10, inget ovanligt med det..
Ditt "problem 2" är enligt mig inga problem att byta ledningsdimension så länge du säkrar, märker och betraktar ledningen som om den vore 1,5.
Problem 4 är det värre med, dra om sista biten till 2,5.

Grattis till ett hemmapul-deluxé! Du kanske skulle behöva en sån hära besiktning som vi snackat om i en annan tråd (eio-eltest) för att se hur mycket annat el-ände du har i ditt hus!

Kabel till hällen går att byta enkelt då dosan som 2.5mm2 går till sitter under hällen. Resten är svårt eftersom de kommer från under bänkskivan och går bakom kakel upp till överskåp respektive tak. Huset har timmerstomme och kaklet är monterat på gipsskiva som sitter direkt på timret. Alltså inte så lätt att dra varken kablar eller rör just där.

Men det finns ju inte direkt något alternativ till att byta kablar eftersom hällen måste säkras med 16A och den sitter på samma säkring som kyl&frys. Om man inte kan flytta om mellan säkringarna iofs så att bara hällen sitter på 16A. Kan det fungera med kyl, frys, ugn, micro, en lampa och ett uttag på 10A? Det vore en enkel lösning isf.. (Resonerar visst med mig själv lite, och kan nog plocka fram specar på vitvarorna och räkna ut det också, men verkar det rimligt?)

Danne031:
Det var ju roligt att verka vettig för en gångs skull. Har rivit lite i huvudet (och köket) idag..

Rrrr:
Ja el-ände finns det nog här. Upptäckte (ja, öppnade några dosor utan behörighet) att ett nyinstallerat jordat uttag i tvättstugan är jordat via biledaren i gamla kablar. Känns inte som någon snygg lösning det heller..

Slugge:
Tack för svaren. Då blev problemen färre. Men passdelen är 10A den också, spelar det roll?

lizaj skrev:
Slugge:
Tack för svaren. Då blev problemen färre. Men passdelen är 10A den också, spelar det roll?
Passdelen bestämmer ju vilken största storlek på säkring man kan sätta i. 16A säkring går inte att stoppa i om det sitter 10A passdel.
Nu är ju det bara bra i ditt fall eftersom det inte ska sättas i 16A då 1.5mm är inblandad i gruppen.

Den där sista biten 1,5 kvmm till hällen, är det möjligen själva anslutningssladden till hällen, för en anslutningssladd får vara ett snäpp klenare?

(kanske ett fel mindre)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.