El
blackarrow: [bild] Hmm, ja det kliade uppenbarligen i mina fingrar också…. 😇
Marlen Eskilsson: Syftet med diskussionen under rubriken El i Byggahus forum är att du som konsument ska kunna ta och ge råd i ämnet el och elinstallationer. Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare. Därför kan alla typer av frågor ställas, även de som rör elarbeten som bara en behörig elektriker
Tsdoesds: Jag tycker att de utanpåliggande dcl uttagen i stort är rena styggelser. Ett dcl med mittpost - infällt - borde fungera. Är det riktigt tjockt i dosan så finns förhöjningsringar också.. Allt för att slippa utanpåliggande dcl!
Christoffer Lind Rätsep: Hejsan! Skulle någon vänlig själ hjälpa mig lite hur jag ska gå tillväga.
Vardagsrum: [citat] Tack för uppmaningen! Beröringsskyddet demonterades endast tillfälligt, för att se hur det egentligen var kopplat. Strömmen till aktuell undercentral var bruten vid tillfället. Skyddet är tillbaka igen. Testknapparna på samtliga personskyddsautomater fungerar. Dvs att om man trycker in knappen, så slår brytarna ifrån. Men då man trycker på JFB:ns testknapp, händer ingenting
putte22: Körde denna från Kjell. Funkar klockrent för flera olika att kunna logga in och styra/kolla förbrukning i molnet. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/energimatare/cleverio-fjarrstrombrytare-for-utomhusbruk-med-energimatning-3680-w-p52192
Bo.Siltberg: [citat] Det är riktigt att man inte lägger en anslutningskabel i mark. Men detta är en gummikabel H07xxx där tillverkarna ofta medger fast förläggning och i rör i mark. Och det handlar alltså inte om permanent markförläggning egentligen, utan mer om en viadukt under gångbanan. Men jag håller med om att mitt inlägg kan missförstås.
merbanan: [citat] Det hamnar lite i "villhöver" facket. Men låt säga att du/någon i framtiden installerar en växelriktare för solceller på vinden. Då kanske det mekaniskt är bättre med att inte vara kopplad i en slinga. Kanske blir det bättre kontakt med bara en kabel ansluten på ovansida huvudbrytaren. Men jag tror förslaget med ett 25mm rör är vad jag skulle ha gjort. Ett rör (eller fler)
Novisfixaren: [citat] Ok är det självklart man sätter trefasmätaren i centralen eller kan man sätta en kapsling brevid maskinen lika gärna? Vad är brukligt?
Dan1891: [citat] Ja, det är ju en del av designen av denna klassiker.
snaggletooth: [citat] Är du säker på att du citerar rätt person?
Novisfixaren: Vill göra mer flexibelt för framtiden, mer beröringsskyddat. Väggen är öppen på baksidan nu pga annan renovering så ville passa på.
jonaserik: Bara tala med grannarna om någon har nödig kunskap, ingen månresa att byta ett uttag. Släck hela huset, fram med pannlampa och ett par skruvmejslar, bort med uttaget, lossa tamparna, koppla in det nya, peta in det i dosan och skruva fast, klart, slå på strömmen i huset, allt klart.
Mikael_L: [citat] Ja, jag pudlade med ett inlägg medan du skrev detta. :) De kräver ECY, men ändå inte (helt). ;)
sebastiannielsen: [citat] Korrekt, men undantagsreglerna gäller inte bara själva provningsobjektet eller labobjektet, utan gäller hela utrymmet där provning sker, klart man måste ha tillgång till felkopplade vägguttag och trefasanläggningar med frånskiljbar nolla och sådant för att kunna simulera olika sorters fel som kan uppstå i starkströmsanläggningar och därmed kunna säkerställa att
bygges: Plejds vriddimmer har dubbeltryck för att tex stänga av/på en annan lampa, är det vad du letar efter?
jonaserik: Och får en spänning baklänges via 3 fasanslutna objekt, inget märkvärdigt i det, så är det bara. En huvudsäkring går och spisen går på sparlåga, då kommer spänningen att gå baklänges till centralen och mata ut en utmattad ( spänningsfall ) fas på andra objekt. När en huvudsäkring går, så brukar andra delar i husets el ramla bort eller en lampa bara glöder när den tänds.
jonaserik: [citat] Har aldrig och kommer aldrig som någon exspert i något läge, det räcker med dom är på forumet som är det i olika frågor. Skriver bara om det som jag själv har varit i kontakt med och utfört , inget annat. Det med överflöd är nog att at i en del, det verkar du ha i tid som går upp på morgonens arla tid och slår igång forumet, Kan jag med göra men inte så konstant som du
Jag_kan: Jag tar gärna emot tips på ett fungerande system med led driver, smart controller (helst zigbee) och G4 led-lampor som fungerar. Jag ska byta ut fyra G4 halogen i ett skåp mot G4 led, men får det inte att fungera. Jag började med att prova led-lampor 12-24V AC/DC tillsammans med IKEA:s Trådfri 10W. Fungerade vid full effekt, men så fort man började att dimma ned började både lampor och
DataLarsson: Justja, höll på glömma Ohms lag. Läste på lite, MPPTär nog ett måste..
MultiMan: [citat] Glöm inte skyddshjälmen som man alltid måste jorda innan man kopplar in något: [bild]
tommib: Ja, det gör den ju. Det är hela poängen. JFB skyddar mot strömgenomgång i det fallet.
elmont: [citat] Så länge skivorna är demonteringsbara är det helt ok. Ps Det är då lämpligt att man sätter ett litet upplysande meddelande om att det finns elledningar under det demonterbara skivorna.
tommib: Det kommer få plats utan problem. Du lägger wagosarna "stående" bredvid dimmern, dvs mot dosans vägg som är vinkelrät mot väggen som du fäster den på. Om du tittar på bilden på dimmern så ser du att den är ungefär lika stor som centrumplattan (som är 50x50 mm). Själva förhöjningsdosan är nog närmare 80x80 (visserligen yttermått). Jag skulle inte rekommendera ändhylsa i den
Nytt användarnamn_2024_1: Tackar det var ennhuvudsäkringspropp som gått. Har en Defa Power laddbox som är kass, ganska ofta tapparlastbalanseraren kontakten med boxen ochvladdaren går upp på max effekt, vilket överlastar säkringarna.. Har blivit tvungen dra ner max effekten på denna skitbox.
gaidin: Du har hempulat el och tycker det är humor att du gjort det ganska bra men ändå missat föregående ägares tillkortakommanden? Vad är poängen? Jag tror inte jag förstår?
hackatall: [citat] Tack! Beställt nu, uppdatering kommer om de funkade som jag tänkt.
Dan1891: [citat] Japp, jag tycker deras Wienerkorv kokta är ett fynd för 5:-
Dan1891: [citat] Bra bild! Nu fattar jag hur man kan få högre utspänning än inspänning!
useless: De flesta dimmerpuckar, t ex Shelly, går att använda. Man ställer in att den ska styras med en växlande brytare istället för återfjädrande och väljer en lämplig dimningsnivå. Det går även med fullösningen att bryta strömmen och välja vilken nivå den ska starta på, men då får man en liten fördröjning varje gång lampan slås på.
BirgitS: [citat] Fast det kan vara enklare att hantera vägguttagen som kommer från de välkända tillverkarna i stället, en del av dessa noname-produkter är tveksamma. T.ex. https://www.clasohlson.com/se/Elko-RS-Schuko-utanpaliggande-vagguttag-2-portar-Nordic-Renvit/p/36-9150
laidback: Blev precis varse om att Plejd numera har spottar i sortimentet så det är lika bra att köpa en sådan så kan jag styra den tillsammans med resten av systemet. Verkar funka med 230v rakt av: https://plejd.com/sv-se/produkter/dwn-02