blackarrow
blackarrow: [bild] Hmm, ja det kliade uppenbarligen i mina fingrar också…. 😇
16 svar · 68,0k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Syftet med diskussionen under rubriken El i Byggahus forum är att du som konsument ska kunna ta och ge råd i ämnet el och elinstallationer. Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare. Därför kan alla typer av frågor ställas, även de som rör elarbeten som bara en behörig elektriker
0 svar · 72,3k läst
·
Ovdimus
Ovdimus: [citat] I ena stunden är jag en okänd snubbe på internet. I nästa stund verkar flera vara ganska säkra på både min utbildning, yrkesbakgrund, motivation och personlighet. Det säger kanske något om hur lätt diskussioner glider från sakfrågor till personer…..😉
343 svar · 23,7k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Jag ville bara betona att det inte blir för hög spänning.
92 svar · 4,4k läst
·
R
Rodrigo: [citat] Tack för hjälpen 👍
14 svar · 302 läst
·
empishhh
empishhh: [citat] Varför fortsätter du yttra dig om något du inte kan någonting om? Vad är det som säger att det inte går att driva en lönsam elektrikerfirma på 350 :- kronor i timmen då? Var går gränsen enligt din expertbedömning? Visst att utbud och efterfrågan är avgörande men som vårat samhälle ser ut så fungerar det inte enbart så eftersom man inte kan sänka sina anställdas
303 svar · 39,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] I så fall är det även fel i husvagnen, nämligen överledning mellan neutralledare & jord. [citat] Det ska aldrig vara "direktkontakt" mellan fas/nolla & skyddsjord i någon apparat. Den enda kontakten mellan fas/nolla & skyddsjord ska vara via eventuella avstörningsfilter (kondensatorer). Finns det en fungerande skyddsjord så ska man egentligen inte få en stöt när man rör
15 svar · 689 läst
·
Bokotimon
Bokotimon: Det skulle kunna bero på att nätägaren kört reservkraft och då används 52 Hz för att växelriktare inte skall producera ström i fel riktning under avbrottet. Det klarar inte reservkraften av att hantera.
6 svar · 1,2k läst
P
pfb: Men äsch att det här skulle bli så besvärligt. Verkar nästan hopplöst att hitta spottar med bra ljus som går in i 12 mm skiva 😞 1218 är ju djupare än så, och verkar inte gå att montera med distansring. Vad gör man liksom? Fick tips om att fräsa in ledlist i skivan. Verkar som lister är vanligare idag?
4 svar · 332 läst
·
Y
yps: Topp, tackar, inser jag har för stor klammer för kabeln.
4 svar · 197 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, det är rätt.
1 svar · 141 läst
·
D
dan_norstedt: Om man har för avsikt att använda effektvakt för att jämna ut belastningen över tid (antingen för att kunna säkra ner eller för att minimera effektspikar) så är 6 kW en fördel då det går lättare att utnyttja tidluckor när andra förbrukare inte är påslagna. Sedan är det frågan om det motiverar extrakostnaden.
8 svar · 349 läst
Müssli
Müssli: [citat] Ja det går bra.
7 svar · 2,0k läst
·
AvsAnnelie
AvsAnnelie: [citat] Skuven som ska i är inte alltför lång så tror jag ger det ett försök och borrar cm för cm typ och hoppas det går bra. Känner efter så att det är motstånd, inte plötsligt tomt. Dock behöver jag kortare plugg så införskaffar det i morgon måndag.
15 svar · 15,5k läst
·
J
jonaserik: [citat] OK du har PM
31 svar · 1,7k läst
·
S
Solvide: [citat] Fråga inte mig. Det var Villaägarnas jurist samt samarbetsadvokat som hänvisade till det först. Känns dock mer som om det är en ursäkt för att slippa undan ett uppdrag de inte vill ha. I mindre komplicerade ärenden spelar avståndet liten eller ingen roll. Att ha en lokal advokatfirma skulle dock i vårt galna ärende möjliggjort personliga möten och hembesök vilket i vårt
122 svar · 25,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Statistiskt så ska du få ett bra skydd. Grafen visar att sannolikheten för högre strömmar sjunker snabbt. [bild] Men åskströmmen kan variera stort så det är alltid en chansning. Man ska nog inte investera allt för mycket pengar i överspänningsskydd. Det finns alltså inget värde i dem som säger att "deras" skydd har "fungerat bra" för vi har ingen aning om vilka
2 svar · 266 läst
·
G
GoGetLost: [citat] Missade bilden på passdelen, ja den är inte så fin ut. 16A diazed passar dock. Sen ska det väl nämnas att byta passdel är ett elinstallationsarbete 👍
12 svar · 617 läst
·
M
Magnus21: Det var en kronbrytare. Bytte till ny och det funkar bra. Jag vet inte varför den gick sönder.
6 svar · 472 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Värt att notera att de två X/B-plintarna på en strömbrytare inte är förbundna med varandra. Det är helt oberoende för att skarva/parkera två olika slags ledare. Detta till skillnad mot drivdon (och många andra produkter) där alla terminaler med lika märkning vanligen är förbundna med varandra... Detta är ju inte bra. Finner inget stöd i standarder annat än att dessa blindplintar
20 svar · 2,6k läst
·
H
hempularen: [citat] Ja det känns troligt, OM der inte vore så att detta har fungerat. Om pumpen drar mer än 30mA så skulle den ha löst jordfelsbrytaren, oavsett om den är ny eller gammal. Och jag har svårt att tänka mig att en pump skulle dra så lite som 30 mA.
14 svar · 3,8k läst
·
G
gmogmo: [citat] S A el i Bålsta har funkat bra för mig: https://saelbalsta.se/
1 svar · 166 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Fast du kan få problem att hitta en elfirma som vill göra jobbet i efterhand. Dom gör gärna större jobb än mindre som de tjänar mindre på. Man bör blanda in dem i förväg och komma överens om vad du gör själv. En gång i tiden så hotade elsäkerhetsverket med smisk ifall en elfirma slutförde ett behörighetskrävande jobb som en lekman påbörjat. Men det kan gå bra också. Det
4 svar · 194 läst
·
L
Linneas renovering: [citat] Jo, de går mot relä.
9 svar · 209 läst
·
F
frasen_36: [citat] Svarar (kommenterar) mig själv: Silikon är dessutom helt "förbjudet" inom lokaler där målning/lackering utförs. Betraktas närmast som "ohyra" även i dessa sammanhang.
17 svar · 16,8k läst
E
etompau: Som Snaggletooth skriver, använder du samma lösenord och SSID i den nya router som du hade i den gamla routern så behöver du inte göra något med switchen, den kommer att logga på det nya wifi-nätet automatiskt. Bryta spänningen till switchen i normcentralen gör du genom att fälla berörd säkrings arm ner och sedan upp igen 5 gånger.
2 svar · 159 läst
·
H
hempularen: Under förutsättning att ditt laminatgolv rekommenderas att ligga på golvvärme (tror inte alla laminatgolv är "godkända"), så borde det inte vara ngt problem att bara ersätta det bef. parkettgolvet.
6 svar · 2,7k läst
·
Intet
Intet: [citat] Ingen aning. Jag har inte letat. [citat] Ibland räcker det inte att leta tillräckligt. Vet vi inte var de eventuellt är undanstoppade kan man leta till dödagar. Om hela den vetenskapliga gruppen faktiskt på riktigt är helt överens och inte betalda för att forska fram ett önskat resultat, ökar naturligtvis sannolikheten att elöverkänslighet är ett påhitt. Vad vi tror imorgon,
24 svar · 6,4k läst
·
F
firas.mansoor: TACKAR
2 svar · 220 läst
·
Tekniker
Tekniker: Har någon erfarenhet av denna? Den har blivit mycket smidigare och tar inte upp en plats längre, mer än lite utrymme under/över gruppen. Borde vara ett snabbt jobb för en elektriker att få in. Har några grupper jag skulle vilja ha övervakning på och funderar på denna. Tänkte ta in den i Home Assistant via Shelly. [bild]
0 svar · 221 läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Det är inte helt tätt. Det är lagom tätt.
27 svar · 1,4k läst
·
GK100
GK100: [citat] För de enkla radialfläktarna som nog är vanligast för ugnarna här är nog skillnaden liten om ens märkbar i praktiken.
40 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.