Byggnadsvård
Tornhill 2: Det kanske finns andra system, men detta är det som finns på tre olika typer i vårt hus. / Fredrik
prototypen: Jag har inget kammarlås så jag fick fejka ett. Jag använde röd tråd så den skulle synas, det behöver inte du.
axn: Även vi har bänkskiva med Virrvarrmönster från Agelito. Bra passform och ser efter tre år fortfarande ut som ny. Vi har dock laminerade kanter också. Mvh, Magnus
Larsa: På en modern fasad brukar man ha en ventilerad luftspalt bakom fasaden. Din offerbräda behöver då ha en springa mot syll/grund.
heimlaga: Bra att folk äntligen börjar tala om det här problemet!
heimlaga: Det brukar vara svårt att få fullgoda bostadshus av gamla uthus. Dels vill ju djurfukten äta upp timret inifrån i gamla stall och fähus i synnerhet om de är av grantimmer. Dels är det helt olika tekniker att timra varme respektive kalla byggnader...... men en byggnad som har varit bostad och bagarstuga är ju timrad för att vara varm så den kan bli riktigt bra. Anders....du har ett
Saxpy: Cremab har tydligen iCell på lager i Täby men det är det enda jag hittat än så länge. Hade ju varit kul om någon av de stora kedjorna hade tagit in nåt. Bauhaus hade ju Vital förr i tiden, innan fabriken brann ner allltså.
JohanLun: Har köpt kulturhantverkarnas vägg och takfärg, http://shopen.kulturhantverkarna.se/vagg-takfarg-inomhus/ Hoppas den är lika bra som den du länkade till. Vi har inte bestämt om vi ska tapetsera eller måla väggarna, jag tänkte dock måla alla väggar med denna färg till att börja med, är det OK som grund för (pappers)tapeter, eller kommer det bli problem? Väggarna är gips på 2
Camlin: Prøve å vente litt for å se om det tørker opp? Jeg vet ikke, men verdt å prøve.
Karlsson på taket: Bra poäng Sophie! Jag pratade med han som sålde dörrarna till mig och han sa att hans hus byggdes 1904 på grunden där ett annat hus stod tidigare. Han gissade att dörrarna hörde till det huset som stod där tidigare. Det är ju förstås omöjligt att veta men kul kuriosa 😊
Stefan1972: med tanke på lurvet i taket då. Det är inte så att det legat mineralull där? Då kan det ju bli sådär om det har varit fuktigt i rummet också och det vandrat uppåt och kondenserat i isoleringen som inte torkar i första taget. Tvätta behöver man inte göra om man tar bort fukten. Då torkar ju virket och påväxten stannar upp.
Gallahad: Den är borttagen. Den var pluggad in i varje sida och eventuellt kan den ha haft funktionen att stabilisera syllen så den inte rör sig ut eller in.. Det ska gjutas betongplatta. Jag ser till att den blir stabiliserad på annat sätt.
Fru Frithioff: Här är en bild på nyslipat golv: [bild] Och här är när jag testat att vaxa med linoljevax med vitt pigment i. Jag var ute efter ett ljust golv fast ändå träfärgat, men tyckte att detta såg ut som ett "vitt och fräscht" spökgolv. Tog paus några dagar för att invänta leverans av ofärgat vax att blanda det vitpigmenterade med... [bild] ...och nu håller jag på att behandla med den
heimlaga: Jag skulle försöka dra ihop med långa träskruvar in i ändorna på stegen som ett första försök. Skruvar i ändrä håller dåligt så det finns skäl att dra åt försiktigt litet i gången med bitsen i borrsvängen och knacka på yttre vangstycket med gummiklubba. Om det inte hjälper skulle jag tillverka ett par tre stycken bultar som går att gömma under trappsteg och helt enkelt dra
Alva10: Haft en målare här och tittat på källaren å han sa att då det redan är målat en gång så kan du ta vanlig väggfärg,annars måste jag bort med all gammal färg och det orkar jag inte
Marcussjogren: Sent svar - men först vatten och diskmedel/såpa på ytan så rakbladet glider fint utan att repa. Skrapa sedan bort färg med snabba rörelser från omålad yta mot färgen. Torka och polera den torra ytan med lite torrt kalkfogspulver.
Pius: Överväger nu att beställa kommod från Qvesarum byggnadsvård. Någon som har erfarenhet av deras kommoder ?
ozean: 2011 startade jag denna tråden och dök på den igen då den fått nytt liv. Kanske dags att visa hur det till slut blev... Snickaren som byggde karmen samt innerfönstren (ytterbågarna är originalfönstren som återanvänts) använde originalhyveln för mittpostens karnisprofil. Har en hel del hyvlar som har hängt med huset och vissa har till och med årtalet inristat. En hyvel är från
Marcussjogren: Du kan förmodligen slipa för glatta livet - du kommer nog aldrig orka slipa så länge att du kommer ner till sporten :) skämt å sido, några mm ska nog vara kvar ovan sponten, annars ser det nog konstigt ut. Håller gör det iaf! Du kan ju dreva springorna med lite lin, men det måste göras väldigt noga för att inte synas. Gör stickprov på de bredaste springorna, spånten sitter nog
Avemo: Jag antar att murstocken är till höger om öppna spisen i bild. Finns det fler eldstäder i huset? Om det inte finns några fler eldstäder i huset går det att helt ta bort befintlig skorsten och ersätta med en ny som är kompaktare och endast utgår från toppen av kakelugnen. Då kan kakelugnen stå där skorstenen nu går. Jag tycker att det låter som ett mycket dyrt sätt att öka
oas: Wow, vilken skillnad :) Ja, det blev jättefint, kul att det kunde räddas!
pelpet: Men huga, 4 papp. Dyrt med klassisk design. Jag hade nog tur när jag köpte min originallampa på Tradera för 400kr, även om den behöver en blästring och lite färg. Jag skickade en fråga till Blond som säljer lamporna, så vi får se vad de ger för prisindikation.
Anonymiserad 141313: Jaså du menar så. Ok, det kan kanske stämma. Tur då att jag slipper det :-) Ska kapa en av stockarna dock för att komma upp med trappa där, men jag tror nog att tigersågen reder ut det. Behövs inget finlir på den biten.
falkn: [citat] En matt vattenbaserad snickerifärg fyller inte ut någonting. På våra innerdörrar (1922) som är nedskrapade till trärent och slipade. Sedan grundade 2 ggr och slutstrykna 2 gånger med glans 10 vattenburen snickerifärg så ser jag t.o.m. ådringen i träet igenom lacken i släpljus.
Andreas Rosenkvist: Tänkte komma med en liten updatering. Är nu färdig muradvilket känns skönt men det har tagit längre tid än jag hade trott... Håller just nu på med att putsa vilket går fortare. [bild] Gjorde små hyllor i väggarna med tegelsten, så att man inte går miste om "känslan" [bild] [bild] Sen började problemen komma. Rev ner gipsen i taken i hallen som angränsar till vardagsrummet, och