Byggnadsvård
Stenolofanders: Funktionen av håren är armering. På samma sätt som stålfibrer, glasfiber eller fiber av olika plaster används i betong. Förr användes även asbest. Fibrerna som armerar håller ihop den våta massan innan det härdat, fördelar spänningar och sprickor under tiden det härdar och ökar styrkan på det härdade materialet. Det blir lättare att lägga på tjocka skikt, nåt jag är tacksam
Winston2009: Nej trä tycker jag inte passar inte mot stentrapp mer än trappräcke, jag letar vidare efter smidesräcke. Vet att Qvesarum har ett alternativ men något dyrt och passar inte riktigt m mått så flera möjligheter sökes...och så klart inte alltför kostsamma lösningar...
öringen: Jag tror ingenting, bara en expert på plats kan nog svara på om det är Äkta hussvamp eller inte. Men av dina bilder att döma så tycker jag inte det ser så hemskt alarmerande ut, det finns ju 1000 tals olika rötsvampar antar jag. Dessutom ser svampens fruktkropp på bilden oerhört liten ut i förhållande till det rötangrepp som stocken verkar ha. Om det nu skulle röra sig om äkta
justusandersson: Tegelmurar är skalkonstruktioner och klarar småhål här och där. Går teglet sönder på en längre sträcka kan det bli kritiskt. Likaså om någon del av grunden sätter sig. Sättningsskador visar sig typiskt under fönster som sprickor på diagonalen. Frågan är hur huset är grundlagt. Rustbädd i lera var en vanlig och inte alltför bra form. Att sockeln sticker ut, beror nog på att
öringen: Ditt spån fungerar ju som en underlagspapp för teglet, ingen anledning att byta ut det om det verkar tätt enligt mig. därför tycker jag heller inte du behöver någon duk under spånet .Jag hade gjort en luftspalt mot spånet på 45mm-sedan vanlig isolering-eventuelt kondensplast-slutningen innertak
Hermes: Tack för svar! Just det, kanske mätta med flera strykningar lim dan innan, och sedan skall jag verkligen testa att stryka väggen istf pappen.
Maarcus: [citat] Jag ska försöka ta lite fler bilder under morgondagen. Men jag vet faktiskt inte riktigt vad som hänt, delen som sjönk, där satt bjälken ingjuten i betong, så tycker inte det borde kunna sjunka.
JohanLun: Måla med linoljefärg, långsiktigt så kan det ju gå att måla om även de andra dörrarna med det när de börjar vara dags? ;)
heimlaga: Ta en bild och posta på forumet! Om de verkligen är och måste vara gjutna så blir det väl att snickra en enkel trämodell och skicka till gjuteri. De packar gjutsand kring trämodellen och tar bort modellen och gjuter järn i sandformen. Ofta går det att svetsa ihop nya delar som ser ut som och fungerar som gjutna bara man hittar lämpliga plåtbitar och profiler att börja ifrån. Om de
Naturliv: Bra tänkt, useless! Först få stopp på regnet uppifrån för att hejda förfallet, sedan får man tid till resten. Kanhända golvet och bjälkar mot marken är nästa steg. Har huset torrt på "huvudet och fötterna" har det bra förutsättningar att klara sig länge.
Alvemor: [citat] Tack för länken! Det var väldigt vackra tapeter, och en firma jag inte kände till.
JohanLun: Fast det är tvetydigt, minimal fog men på större ytor med snöre.... Köpte 2mm snöre, en hantverkare i kakelbutiken (dvs en annan kund) tyckte det var lite om man inte var proffs... Jag läste på fler ställen och sket i snöret och körde 1mm pappskiva, laser pass och sortering så varje skift fick lika höga plattor. Var svårt ändå att hålla 1mm då plattorna är handslagna och inte
mlkjhr: Har det funkat i 10 år utan att det uppstått problem så lär det ju fnka framöver också?
snuttjulle: Sprutlackade sådana radiatorer i mina 2 lägenheter jag bott i med bra resultat. Vanlig element färg.
KPL: Fick svar på några av frågorna här: https://www.soliduct.se/insatsrorsdimensionering/i-37.htm "Kontrollera rökkanalens dimension och eventuella krökningar, prova praktiskt att föra ner något hela vägen genom kanalen. Välj därefter rätt dimension av rör med vår tabell som riktlinje. Kakelugn Ø110-120 Olja Ø100-110 Pellets 15-20kW Ø100-110 Braskamin Ø120-150 Insats i öppen spis
arkTecko: Ifall du vill vara säker på att det är obränt kan du ta en bit "tegel" och lägga i ett glas vatten över natt. Är det bränt händer inget, är det obränd lera löses den upp. Edit: Som tidigare sagt, det är jätteviktigt att lertegel kan ventileras åt båda hållen. Den förlorar sin styrka och bärighet om en bir för fuktig. Däremot är den mycket bra på att buffra fuktighet, så
JenniferD: [citat] Tror på dåligt sätt att fästa kablarna men samtidigt så var det ju stål runt dom (tyckte det såg ut som stål, men kan vara något liknande material som är mer troligt)... Så måste ju nästan varit något fel? :S
Marcussjogren: [citat] Jag är ju hemskt dålig på att svara, men jag är mycket nöjd med svaret, som alltid! Hur djupt fäller man in brädan ungefär? Finns en del olika att välja på :) Kom på att jag även glömt tacka dig för ett annat inlägg om en trapetsgängad gängstång, det var även det mitt i prick. Det är inte meningen att vara otrevlig, jag är bara lite disträ ibland ;)
Marcussjogren: [citat] Det spelar så klart också roll, men vi snackar ändå kanske nästan 100 års åldersskillnad :-)
Manberg: http://www.horndalskomponent.se/ Eller http://basinge.nu/ ?
useless: Tänk på att packa ullen lite mer längs ytterväggarna så att du inte får en luftspalt direkt under brädorna där det drar in kalluft utifrån.
Claes Sörmland: Alla celler behöver lite kalcium. Kalk är inget krav och inte heller för hussvampen.
tensiden: Förvarade bildäck en gång på golvet inomhus. Så vitt jag vet står det fortfarande "Michelin" på golvet där i en snygg cirkel (har flyttat). Lyckades dessvärre inte hitta något sätt att ta bort det på. Har du någon brädbit över kan du ju ställa pirran på den ett tag och använda för att testa olika medel på istället för att ta det på befintligt golv.
heimlaga: [citat] Konstigt..... varför ville han inte sätta in karmarna så de passar dörrarna? Är han snickare?
Johan_86: Tack för inputen, tegelväggarna kommer inte isoleras. 48cm tjocka är dem, så förutsätter att luftspalt saknas. Det blev dåligt med bilder denna omgången, men kommer fler efterhand. Framöver blir det mestadels helger då jag har drygt en timmes resväg. Mineralull revs ner, upp med vindduk och råspont för att sedan spruta in cellulosa (isocell) i snedtak samt kattvindar och
Winston2009: Tack! Just här så är det pytteliten gästtoalett som är 1,10 bred och 1,30 lång så då känns det lite plottrigt och lägga dem i halvförband kom vi fram till. Såg bilder från stensal på slott bla och då låg stenen kant i kant. Det är lite skiftningar i stenen...borstad sten så den ser gammal ut
heimlaga: Fortsättning: I det där fallet tycker jag att ni inte behöver avskräckas från köp på grund av skorstenens skick. Går det att sätta in rör så går det. Annars är det inte hela världen att plocka med skorstenen till mellantaket och mura om därifrån och uppåt. Förr var den mer eller mindre normalt underhåll att mura om skorstenen en gång vart hundrade år eller så. Om bakugnen
Hermes: Jag skall ha ett vitt kakel med en bård/bröstlist i ett äldre badrum och tvättstuga. Jag siktar på uttrycket med icke fasade kanter, som Gysinges 'Prinsen'. Men det är aningen dyrt. Någon som hittat bra billigare alternativ med det uttrycket? Dv s en blank yta med aningen vågning?