sir_daniel
sir_daniel: Allt beror ju på hur mycket man gör själv. Kan du ta ner det själv? Lägger du dem själv på taket? Jag har tagit ner 3 tak med gammalt lertegel och lagt dem igen vid om/utbyggnader av mitt befintliga hus och garage
24 svar · 14,3k läst
S
Sister ray: Tack för svar! Nej det har inte funnits fler murstockar i detta rum. Det var finrummet, så någon bakugn har inte funnits här, men framför allt är rummet för litet för två stockar. Och jag är helt med på att dem lutar för att den ska gå upp genom nock. Men nu när hanbjälkarna ska höjas så måste jag ta bort dessa reglar, och det gör mig nervös eftersom även ni verkar tolka dem
3 svar · 3,2k läst
·
dengroth
dengroth: Varför inte glidtäta kanalen med kalkbruk?
4 svar · 2,5k läst
·
kashieda
kashieda: [citat] Jo, det kan stämma - sen verkar snön ligga kvar mer på överhänget än över "själva huset".
16 svar · 8,1k läst
·
elpaco
elpaco: Du har själv bra idéer. Det beror ju lite på resten av rummet - storlek och stil. Dock så är nuvarande design väldigt skev. Snarast en blandning. Jag tycker inte det blottade teglet, de raka kanterna med puts nedtill, den blanka skivan, samt den lutande gråa överdelen, går ihop alls! Det jag direkt tänker är att lyfta av den blanka plattan och lättbetongmura upp i höjd. Du skall
1 svar · 6,1k läst
·
P
Pagno: [citat] Strök du väggen med limfärg och sedan vattenbaserad när limfärgen torkat? När man målar på lumpapper eller obehandlad tapet bör den limstrykas och eller använda en linoljefärg, av just den anledningen att den inte får bli blöt, då veckar den sig. Gamla lumpapper var av lin, inte lika känsliga som rena papperstapeter. När man sätter upp nya papper skall man riva dessa inte
12 svar · 12,1k läst
·
S
Sinologen: Hoppas du ursäktar att jag lägger till länk här till din projekttråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/att-renovera-en-herrgard.309176/
31 svar · 11,1k läst
·
Byggnadsvårdare
Byggnadsvårdare: Det finns också en produkt som heter Perlite. Den är baserad på naturlig vulkansten.
6 svar · 4,4k läst
Byggnadsvårdare
Byggnadsvårdare: Traditionellt används kakelugnsfog bestående av krita och titandioxid om det är en vit kakelugn. Det finns i min butik eller andra byggnadsvårdsbutiker. Brukar inte vara svårt att hitta. Beror lite på var du bor?
1 svar · 3,4k läst
Anna_H
Anna_H: Måste påpeka att äggoljetempera aldrig slutar att vara fuktkänslig oavsett hur länge det härdar. Min mormors gamla bord fick tyvärr stå ute i regn några timmar i samband med bouppdelning, de trodde inte att någon ville ha det. Mycket ful vitaktig hinna på den i övrigt bruna bordsytan, plus en helt vit ring efter något som stod på bordet. Måla därför inte själva översidan av
6 svar · 1,7k läst
M
MatsBengtsson89: [citat] Vänta nu... Du klagar över att din sotare är oengagerad. Sotaren får sparken och er murstock blir underkänd. Då överväger du att kontakta en annan sotare som förhoppningsvis blundar för det upptäckta felet. Är inte det lite märkligt?
11 svar · 34,1k läst
hscn
hscn: LGB Timmerhus i Motala säljer bland annat obehandlade golv i ask, verkar inte som man är helt emot såpskurning för lövträ. även om man i första hand rekommenderar olja, vax eller lut och olja Se "behandling" länk https://www.lgbtimmerhus.se/lgb-broschyrer Jag har själv köpt golv och listverk från LGB, mycket seriös leverantör, har bara positiva erfarenheter.
1 svar · 1,9k läst
Byggnadsvårdare
Byggnadsvårdare: Det kan finnas flera orsaker till dina problem. Vilket underlag/ yta målar du på? Vilket märke av linoljefärg? Spädning? Torkmedel? Förutsättning för oxidation, temperatur, luftombyte, dagsljus? Typ av pensel? Många frågor att svara på. [citat] Det
32 svar · 25,1k läst
·
Manj0
Manj0: Ja honom har jag haft kontakt med. Det blir att prata med honom en gång till.
9 svar · 5,8k läst
·
A
Avle: Vill ni rädda försöka rädda målningen kan ni testa att försöka rama in den med passande list och laga det som går inuti ramen därefter möjligtvis lägga någon matt lack på målningen så att den inte spricker mer. Skrapa och måla resterande murstock med lämplig diffusion öppen mur/putsfärg :)
3 svar · 1,8k läst
·
jolicooli
jolicooli: [citat] https://bolist.se/produkt/linoljesapa-herdins-1l/
55 svar · 52,0k läst
·
L
Lärospånet: [citat] Det låter ju lovande - jag håller tummarna att du finner dina rosetter där under taket!
14 svar · 7,8k läst
J
JohanLun: 1930 såg snygga ut, helt klart ett alternativ till Renova, speciellt om man som jag sätter z-wave puckar under och det skulle gå att ta en återfjädrande tryckknapp som styrning... Kan man ta en tryckknapp och byta till en svart (eller vit) knapp för att inte få "belyst" knapp?
11 svar · 6,0k läst
·
C
clask: Ja såklart, borde jag tänkt på. Nej det är enbart ett tiotal brädor som är dåliga. Dock verkar man enbart sälja 145 mm i bredd som jag funnit. De som ligger underst är ca 175 mm eller lite bredare. Tjära + aska tar jag med mig! Tack
2 svar · 9,9k läst
·
M
maverik: En rejäl hemmasotning med flaskrensare och grovdammsugare genom dragluckan gjorde susen. Nu funkar det fint igen!
5 svar · 2,7k läst
·
S
sinuslinus: Finns nog en anledning...
8 svar · 2,0k läst
R
Robzon: [citat] Oj, vilket bra tips! Urpo, du är min idol! :love:
11 svar · 20,3k läst
·
Sophie
Sophie: [citat] Man kan däremot sätta upp vanlig plastklädd kulo och måla den med linoljefärg eller tapetsera på den och då ser man åtminstone ingen skillnad mot gammal kulo.
30 svar · 10,9k läst
N
nameloser: Har kört med Beckers takfärg (glans 1) på vår putsade. [bild] Funkat bra än så länge - typ ett halvår med eldning ca varannan dag.
26 svar · 48,0k läst
·
S
seniorkonsult: [citat] Ok, allt är frid och fröjd. Lycka till. Stryk tunt annars torkar det aldrig. Man kan ha zickativ i, max 2% tror jag det är för att förkorta torktiden. Ps. Jag har själv oljefärg på foder och socklar.
34 svar · 5,3k läst
TF83
TF83: Tackar så mycket för svar! :) Finndjävel: Ja dörren kommer bytas då vi nu istället ska bygga ut huset, och ja, gångdörren är 50cm.. :) Hemilaga: Så då handlar det rent av om "tur" många gånger om det bulnar eller inte, dvs hur mycket det rör sig oavsett om åtgärden man gör är bra eller dålig? Vårat hus har gått i generationer innan vi köpte det, och gubben vi köpte av sa
20 svar · 4,5k läst
·
M
Mylife: Du eldar i dom två lysluckorna till Höger. starta i den nedre...den ger undervärme till den övre ugnen... Kanalen i bakkant i den nedre ugnen är för rökaserna ska upp till taket på övre ungnen...dom två kanalerna du har i den övre ugnen är säkerligen tilluft i det främre hålet..du har ett spjäll till detta i så fall ...och det bakre hålet är rökgaser upp på taket till
1 svar · 9,2k läst
·
engs
engs: Ingen aning om det är vad du söker men råkade av en slump se dessa strax innan jag läste ditt inlägg. https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/skyltar/namnskyltar/info/product/646-150-bokstav-till-panna-a/
3 svar · 7,3k läst
·
H
heimlaga: Jag vet att man sedan gammalt löder zinkkplåt med tenn men jag vet inte vilket flussmedel man skall använda.
4 svar · 8,4k läst
Sophie
Sophie: [citat] Ja till slamfärg ska det vara sågad yta och vad gäller pärlspont kan man få den finsågad och då fungerar det utmärkt att måla med slamfärg på det. Välj med fördel den ljusröda slamfärgen från Falu eftersom den håller sig ljus längre än den vanliga röda. Andra märken kan bli både lilaaktiga och kraftigt blekta med tiden så välj äkta Falu slamfärg. Det går bra att
11 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.