Byggnadsvård
williamspäron: [citat] Ja det stämmer. Förstår inte riktigt skälet. Tänker att det är en relativt liten "give" för en potentiell framtida kund. Hursom så var Ystad specialsnickeri väldigt service minded och kunde hjälpa mig med ett par meter spröjs. Och ja, det är dem jag ringer när det är dags att byta fönster :)
Workingclasshero: Ta nya bilder där man ser vad det handlar om, nu får vi gissa.
useless: Dom där småpåsarna innehåller giselgel. Det kan man köpa i större volymer på kattsandshyllan
Msasa: Gräva ut och vägsalt har jag läst på olika trådar. Tack för svar
Joachim Johansson: Vi satte också in en avfuktare för nån vecka sen då sambon tyckte att kläderna torkade för sakta. Vi hade en luftfuktighet på 69%, gick efter tre dagar ner till 43% och pendlar nu mellan 31% - 39% beroende på hur mkt tvätt man hänger där nere. Så jag gissar på att en rejäl dammsugning och våttorkning samtidigt som ni har avfuktaren igång kommer göra susen. Läste i
Bogeymannen: Jag blev färdig men det tog lång tid. Jag tror det det var helt klart 2011. Huset såldes 2014 och i det gamla hus vi bor i nu satte vi in ett IKEA-kök som ska ut när allt annat är klart. Jag ska alltså göra om jobbet. Vi följs åt Saxpy:)
Sophie: [citat] Inte själv eftersom här stod en hel låda med pappspik i snickarboden när vi flyttade in. De är inte slut ännu för det var flera tusen spik... Men jag vet andra som gjort det och det funkar bra det också. Man ska tänka på att sätta dem lite på snedden bara mot pappen.
heimlaga: Ja man brukar kunna få gammal rostig plåt gratis då folk byter tak och om ni lägger dem på muren på sådant vis att det mesta regnvattnet rinner av så har ni 20 år på er att göra annat utan att muren tar någon större skada. Jag skulle proppa fast ett par plankor längs med muren ovanpå så att ena plankan kommer högre än den andra. Kapa hela plåtbunten med vinkelslipmaskin så ni
cpalm: Ett exempel på hur det ser ut: [bild]
Bjelkan: Tack för tipset! Ska undersöka panelen ytterligare.
cpalm: Uppdatering: STO svarade faktiskt med rekommendationen StoColor Silco eller StoColor Lotusan som skall vara extremt diffusionsöppna men samtidigt vattenavvisande och funka på akrylputs. Lutar dock ändå åt att hitta lämplig metod för att få bort akrylputsen. Om inte annat så är strukturen "fel" för huset. Irriterande nog går den jättelätt att ta bort på en del väggar och sitter som
Matti_75: Ja antingen får du flytta ner fodret och sätta ett tjockare foder så du hamnar iunder kanten där fönsterblecket ska sitta. Annars är det bara foga och måla
Sommartorparn: [citat] Jag var otydlig. Mellanrummet är mellan glasrutorna! Träytorna ligger dock inte helt kloss mot varandra, någon slags luftspalt är det väl alltid, men det stämmer att man varken inifrån eller uitifrån ser träets vertikala ytor. mellan bågarna. Dock finns det alltid en synlig kant där träet ansluter mot rutan, inte minst en målat kittkant, vilken syns utifrån när man tittar
Heinel: Det är nog bättre att angripa roten till problemet och stärka upp mellanbjälklaget isf. Men det blir mer jobb såklart
Woundedknee: Tvätta bort det du kan och måla över med spärrfärg
flaektrem: [citat] Ingen åtgärd. Ser ut exakt likadant idag
JeanetteEriksson: Tack, det ska jag göra. Här kommer fler bilder.
snickarjojjan: [citat] Låt pärten vara, slå ner ev spikskallar som sticker upp och lägg rakt på med ordentliga överlapp. Pärten är faktiskt bara bra att ha emellan. Vill du sen isolera nån gång, från insidan alltså så får du ju en inte regelrätt luftspalt men iaf en spalt med begränsat flöde. Håll dig till cellulosafiberisolering
Mafrhlm: [citat] Ja kanske. Vill gärna hålla mig till naturmaterial, men en liknande lösning fast med vass eller liknande
Hillpinch: Allright. Det låg inget under spånet när jag plockade upp i säckar.
GoC: [citat] Självklart går det att lägga klinker. Jag förstår inte riktigt den hysteri som blivit om dränering och fuktskydd. Är ju ett gammalt hus med en källare. Största ytan är ändå golvet, det kan man oavsett inte göra något åt. Så jag hävdar att enklast och billigast är att lägga klinker på golv och kakla väggar. Tvätta/skrapa bort lös färg och puts och sedan bara montera
roli: [citat] Det "sista råa" skall väl vara kokt istället...???... Annars blir det ju lite konstigt....
Byggnadsvårdare: I det rum där ni vill måla på putsen har ni nu möjlighet att måla med Alabasters silikatfärger. De kan brytas i de flesta kulörer och innehåller minimalt eller inte alls någon akrylat beroende på val av produkt. Det går att måla med äggoljetempera eller linoljefärg också men då efter att putsen har brunnit färdigt helt och fått ett neutralt pH-värde.
LenaSuzanna: [citat] Endast bottenplattan med tunt lager btg (ca 3cm) sen litet lager grus sand och sist jord!
niblom: Jag har bara kört vanlig falu rödfärg och någon no-name produkt. Falu är klart bättre. Dock måste man måla första lagret med pensel där också, andra lagret går fint att spruta. /N
justusandersson: Ett tips är boken "Swedish Grace" av Gunnela Ivanov, utgiven 2017. Den handlar om svensk 20-talsklassicism i allmänhet, inte bara arkitektur utan även möbler och inredning. Har väldigt många illustrationer. När det gäller frågor om byggnadsteknik är handboken Bygg från 1960-talet fortfarande oöverträffad. Gör en litteratursökning på nätet om du inte kan komma till ett bibliotek.
Hjalleoheavy: [citat] Det sa mäklaren också. Men jag tänker att man åtminstone måste fylla igen det, så att inte vattenansamlingar fryser och får sprickan att växa.
HLen: [citat] Byggnadsvård på Nääs tänkte jag ringa idag, de öppnar ett noterade jag så vi får se. Det är många runt mig som säljer, men få som har i lager! Jag ringde isoleringsbutiken, då man behövde stämma tid, men jag fick inte svar.