Byggnadsvård
gaia: här är något du kan ha nytta av. Reparationspasta till kakel och marmor. Vattentätt och Torkar på 8 timmar! https://img.fruugo.com/product/0/33/1668548330_max.jpg
Räknenisse: [citat] [citat] En kakelugn ska dock inte eldas så. Det ska läggas in EN brasa som tänds och eldas till slut utan någon påfyllning. Lagom mängd för den storlek ugnen har och liggande ved. Och den ska inte bli nämnvärt varm utanpå medan man eldar. Det är från när man stänger spjället helt som uppvärmningen av rummet startar. Om man gör rätt kommer den aldrig att brinna för
Slagan: Hur mura nytt skorstenskrön med utkragning och gjuten topp? Den är murad med kalkbruk ca 1957 och skyddad med blyplåt, tänkte lägga till 2 varv samt göra en krage och gjuta en topp med droppnäsa runtom vilken betong rekomenderas, finns Sika numera?
Oldboy: Det mest uppenbara är ju i nederkant av fönstret. Tyckte det såg ut som att fönsterfodret inte sluter tätt mot fönsterkarmen. Där kommer vatten in vid regn + lite blåst. Nederkant/under fönster är historiskt en stor fuktrisk eftersom det blir stora vattenmängder som rinner nerför fönstret. Särskilt utsatta är just hörnen. Det syntes tydligt att ytterändan av det nedre
fribygg: På bilden i den rymliga krypgrunden ser det ut som om du lätt skulle kunna sätta 20+200mm isolering under bef golv
Svante Svenson: [citat] Alltså de stora släta sidorna på MDF är lätt att få perfekta. Men kortsidorna eller där man bearbetar brukar vara lite jobbigt, speciellt om det är profil för då är det bökigare att slipa.
plan-g: [citat] Tack för svaren i tråden. Ja det lutar väl åt en kompromiss med tunn träfiberisolering och lösa innanfönster. Vilken dimension på stomme och isolering kan räcka? Kan man bygga stommen med så tunnt som 45x70? Och då använda 70 isolering.
Tomisco: Hej, tack för bra tips. Det stämmer att den mittersta bilden är som det ser ut nu. Planen är att lägga ekparkett på golvet. Gällande trappnosen så är plansteg och trappnos integrerade i ett massivt stycke. Men att byta ut stegen helt var ett nytt inspel, det får vi funderar på 🙂
M85: Även jag har samma erfarenhet av Rubinol linoljespackel vid lagning av skavanker i fönsterbågar; jag gav upp till slut pga det aldrig torkade / härdade och effekten man vill uppnå med spackel aldrig blev av(torkar inte och smular bort ist) jag kör snickerispackel istället. Har två tuber som ej används men ska testa vaska en större bit av spacklet nästa gång och se om det blir bättre.
RiKr: Denna typ av list där vinkeln är ungefär 135 grader. https://www.bauhaus.se/halkal-moelven-furu-obehandlad-15x43x3300mm ytterhörn vanlig 43x43 hörnlist. 90 grader Innerhörn kanske räcker med smyglist? Beror på hur stora gliporna är.
Seppo-Matti Salonen: Det är torrt, verkar helgammalt kanske mer än 40 år gammalt smuligt som kommer ner.Hur kan jag stadigt spika ny pärlspont utanpå skadan IP den skadade pärlsponten som är ca 5% av det gamla taket.
Xetav: Tack för svar! Det stämmer att denna delen av skolan har stått utan uppvärmning sedan oljepannan revs ut för ca 30 år sedan. Så din teori låter rimligt. Vårt stora problem är att även om vi skrapar bort all gammal färg, spärrar och spacklar så dyker det upp nya bubblor på sina ställen. Vi har nog kommit fram till att det blir 6mm renoveringsgips som sätts upp. Vi slipper väldigt
Oldboy: Allt organiskt mtrl utgör näring för mögel, samt att när det väl sitter där så är lukten omöjlig att bli av med. Fönster och dörrar är i trä med det brukar vara målat och går därför lätt att tvätta rent. Däremot ev kvarsittande trösklar kan vara problematiska om det varit fuktigt undertill. Det bör dock gå att lukta sig till om det är lite starkare luktcentrum där. Ett
Sajmannen: Jag målade sista lagret linoljefärg på några fönster för en vecka sedan. De har legat inomhus, uppvärmt, med en fläkt för att få lite cirkulation. Någorlunda torkat, men inte genomhärdat. Nu måste jag lämna stugan nån vecka och kommer inte ha på värmen. Borde jag låta fönstren vara kvar en vecka till inomhus, trots att jag inte kommer ha på värmen. Eller kan jag lika gärna
Emma Nuuminen: [citat] Gissade det. Men vad menar du med något som motsvarar insatsen? För jag har ju ingen öppen spis
Svante Svenson: [citat] CC är center till center. Alltså avståndet mellan mitten av något, takstolarna i detta fall.
Peter1967: [citat] Hej, Tolkar det som att du har boken ifråga. Har länge sökt den och undrar om du kan tänka dig att kopiera av din? Mvh Peter Holterberg
D_villaägare: [citat] Tack för detta svaret. Var precis det jag letade efter. Vi kommer nog försöka flytspackla golvet så att det också blir jämt
steffo_b: [citat] Om du har hög fuktkvot under sensommaren så är det inte direkt ovanligt om du har krypgrund utan avfuktare. Det är såklart inte bra men inte ovanligt som sagt. troligen har det varit som det är ett tag så om det inte noterats större mängder mögelpåväxt under grunden så skulle jag säga att det troligen inte är någon akut fara. Men du bör vid visning kontrollera det så det
cpalm: [citat] Testa sprit eller värme och se om det mjukar upp limmet.
NyKarin: Jo, det är där jag funderat. Antingen en extra tunna eller avleda vattnet. Jag ska dessutom leda det inåt tomten till där jag har växtlighet.
nimhed: [citat] [citat] [bild] Du har rätt, och här är ju dessutom en beskrivning. Dubbel trappa? Nej. Endast A är trappa
MrsForest: [citat] Tack, det låter jättebra. Tror väggen är i ganska ok skick, det är i vart fall ingen (synlig) sprickbildning.
polaris78: Det är inte säkert laminat ytan tål dom medel som kan lösa limmet. prova på nån osynlig del först så det inte slutar i att det ser sämre ut när du har provat än innan
hovapettson: [citat] Min lilla balkong är mest för tvätt och att vädra sängkläder. Mycket bekvämt och bra. Sedan är den en plattform för att bestiga taket. Även då hängrännorna rensas o d. Men er balkong har möjligen fel fall och är risig - den måste renoveras. Jag håller med flertalet i tråden att möjligen saknar ni den ifall den ryker. Det stora ljusinsläppet som finns där nu tror jag
karlmb: [citat] Jag får ta och testa helt enkelt!