Claes Sörmland
Claes Sörmland: Karlssons klister är den "traditionella" lösningen. Alternativet är att knacka ned lerputsen bakom, blöta rejält och mura tillbaka kronan med ny eller (återanvänd) lerputsen. Men kanske inte så kul att göra mitt i eldningssäsongen. Det tar ju sina månader för det hela att torka till den grad att du kan elda igen.
1 svar · 2,6k läst
·
P
Anonymiserad 135652: Har målat ganska mycket senaste åren med Allbäcks linoljefärg. Färgen behöver inte blandas förutom möjligtvis zink och lite mangansickativ (ej nödvändigt). God täckförmåga och blir snygg yta. Färgen torkar på 1 dygn vid normal temp inomhus och med bra fukthalt. Valde den färgen när jag skulle börja måla och tyckte det var enkelt när man var nybörjare men har fortsatt köpa
18 svar · 8,1k läst
·
H
hwljsp: Tack @Jiji för svar! Svårt att veta säkert innan panelen sitter på plats, men sett från rummets kortsida såg det för tokigt ut med regeln i förhållande till takbjälken. Ja, kanske blir ett mellanting bäst, det hjälper ju inte att det är rakt om det känns fel. Vi får ge oss på att försöka mäta rakt på ett snett sätt i morgon, med råsponten som referenspunkt. Sen försöka få
12 svar · 6,2k läst
·
pacman42
pacman42: planhyvlat i tak! Spontat är svårt att hålla rent.
5 svar · 4,3k läst
B
Brach_origin: [citat] låter ju bra! Bara hoppas man kan få en slant för dom plus att det vore kul om de kunde komma till användning igen
23 svar · 5,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Kommer inte ihåg om jag använde vanligt fönsterkitt även till spikhålen i det projektet, men det är inte omöjligt. Miljöbättre alternativ är nog bara de man tillverkar själv hemma vid behov, dvs typ Rubinol fast utan konserveringsmedlet, bara linolja och krita/talk. Det är ju bara att röra ihop en liten klick vid behov. Konserveringsmedel hör ihop med långvarigt
25 svar · 17,9k läst
G
Göteborgaren: I detta fallet är det ett sticketak, takspån under plattorna.
13 svar · 3,3k läst
·
olletg
olletg: Tack för alla (och snabba) svar, investerade i ett multiverktyg och siktar på att öppna helt och sen försöka lappa ihop det så gott det går när det väl torkat upp. Med nån schysst skiva utanpå och lite färg blir det säkert som förut, för det var inte så snyggt då heller :D
6 svar · 3,2k läst
·
Misse
Misse: [citat] Tack! Vi har i år flyttat så nya ägaren får fundera på vad de skall ha.
3 svar · 3,6k läst
N
Nyfiknanicke: Hej, Som rubriken lyder. Har tagit ner massa klinker som suttit runt fönster. Kvar sitter kakellim . När jag tog ner klinkern kom det med massa gammal putsbruk och nu ska jag fixa till detta med lagningsbruk. Frågan är om lagningsbruket fäster på limmet eller ska jag försöka ta bort limmet ?
0 svar · 1,6k läst
·
R
Raufus: Hur som helst så kan jag inte tänka mig att garantin skulle gälla med den lösningen då man sannolikt bygger in ett problem. Och då kan man ju lika gärna göra det ordentligt? Det blir alltid snyggast och mest naturligt att göra det på riktigt.
7 svar · 4,5k läst
C
Anonymiserad 135652: Tips är att söka fakta, köpte flera bra böcker som jag har haft god nytta av. Kolla forumets första inlägg
2 svar · 4,0k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Ja det är nytt virke från kittfalsbotten och utåt. Jag tog inspiration från den här videon: [MEDIA=youtube]0hx-qjDMy0k[/MEDIA] Och den här: [MEDIA=youtube]yIpLT8WOSLY[/MEDIA] Virket köptes vid ett sågverk på Gotland där fönstren hör hemma. Kådrik gotlandsfuru. Jag hoppas fönstren kommer att passa när de är klara. Jag mätte upp dem innan jag monterade isär så måtten är
6 svar · 4,3k läst
·
Pockorn
Pockorn: [citat] Stort tack Byggnadsvårdare! Då satsar jag på det. Får återkomma med rapport sen :)
2 svar · 4,0k läst
·
S
SvanteC: [citat] Hmm ja, bra idé. Jag vill dock inte göra något som bara håller 7 år :) Tänker att de ska hålla i 20 år. Så frågan är, vilken färg? Litar inte på färgaffären, tycker de brukar killgissa...
2 svar · 1,3k läst
·
G
Goggles: Tack för tipset! Ser lovande ut!
2 svar · 2,2k läst
D
Daniel:): [citat] Spännande! Hur har det gått? Har det blivit någon bakugn i nya huset? Nyfiken...
14 svar · 18,6k läst
·
S
StureS: En liten trekantig klabbe som kallades katt ... Tack för svar alla!
3 svar · 12,3k läst
Kluven
Kluven: Hej. Tror det är rätt forums del. Vi har ett soldat Torp på tomten som har ett dåligt tak. Vi tänkte täcka taket för att skydda Torpet tills vi kan ta tag i det då boningshuset går före. Finns det nått som är bra för ändamålet? för dessa lövtunna presseningar som säljs är ju rena skiten. //Daniel
0 svar · 3,0k läst
Kultypjämt
Kultypjämt: [citat] Där har vi dem!! Sådana får det bli! Ja visst är den fin - lite tungolja gjorde susen :D Tusen tack för hjälpen!!
13 svar · 8,6k läst
·
D
DejvidK: Ingen som har nån input kring isoleringen?
6 svar · 2,1k läst
·
useless
useless: Det viktigaste är att få vindtätt. Kan det blåsa rakt in mellan isoleringen och golvplanken så spelar det ingen roll hur mycket du isolerar...
3 svar · 5,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Det brukar den alltid bli av smuts/damm. T ex längs med kanter mot reglar o likn där det funnits små springor/luftfickor. Ju mer damm/smuts på isoleringen desto mer drag har det varit. Är det däremot mer typ spraymålat svart så kan det vara mögel, men omöjligt att säga utan bild, och ibland räcker inte ens det.
6 svar · 4,4k läst
H
heimlaga: Det brukar inte vara något problem att ersätta ett gammalt skjutspjäll. Det brukar räcka med ett smärre hål i skorstenen så kan man peta ut det gamla spjället. Ramen är ju av gjutjärn så får man inte ut den hel slår man sönder den. Om man inte får tag på ett nytt skjutspjäll i rätt storlek är det ingen större konst att kapa till och svetsa ihop nya delar av vanligt järn eller
2 svar · 1,8k läst
A
Ajipicante: Ja,Ystad fönsterfabrik (YFAB) har hjälpt oss ett par gånger nu och de har gjort ett bra jobb. De har haft mycket nu under sommaren så det tar ibland lite tid att få svar, så man kan få ligga på lite.
5 svar · 4,3k läst
S
SvenAH: Jag undrar om någon känner till var man kan hitta reservdelar till den Handölkamin som mina föräldrar sommaren 1960 satte in i den sommarstuga som jag nu delar med mina syskon. Jag bifogar en beskuren bild från 1961 som visar modellen. Kaminen har inte använts på flera år, har satt sig och blivit lite sned/nedsjunken. Tyvärr hittar jag inte igen den webbplats som för något år sedan
0 svar · 1,5k läst
·
Luccio
Luccio: Hej Vi har en braskamin som vi vill koppla på till våran murstock. Murstocken har 3 kanaler där vi tagit oss in till kanalen där gamla oljepannan användes förr. Problemet är att det nu är ett järnrör i kanalen från pannrummet. Kan vi gå på det röret på nåt sätt? Mvh//Micke
0 svar · 955 läst
haggle
haggle: Jag har lyft upp den gamla trossbotten i mitt hus från andra halvan av 1800-talet och nu har jag lätt att komma åt alla skrymslen o vrår. Jag tänkte därför täta mellan syll o grund där det finns springor. Jag blir dock inte klok på hur jag ska göra det.Nedan är först en bild utifrån och sen en bild inifrån. På bilden inifrån kan man se en springa där dagsljuset kommer in. Det
0 svar · 2,9k läst
K
Kraxen: Om jag gjorde kalkylen rätt så blev det väldigt mycket pengar för pimpstensgranulat. Jag räknade lite slafsigt, rummets längder typ 5x5m = 25m2 25m x 0,3m = 7,5 m3 Volymen pimpstensgranulat jag behöver. 7,5 m3 = 7500 liter 200 liter kostar cirka 650kr 7500/200 = 37,5 säckar 37,5 säckar x 650 kr = 24 375 kr :dizzy: Det är ändå ett fritidshus just nu, men tänker att jag kan även
4 svar · 6,1k läst
·
E
Eld: Det är en vanlig teknik att först hugga av fibrerna och sedan ta bort. Det minskar risken för att arbetsstycket splittras utanför det man vill ta bort. Används även när man jobbar med kniv, yxa, bila eller tjäckelyxa.
1 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.