Byggnadsvård
Ganescha: [citat] toppen för denna information! Grymt! Sitter ingen annan skiva bakom plyfan utan enbart isolering.
Microkatten: Det sitter redan en spegel där. Med "spegel" menas alltså inte spegelglas - som jag tolkar du tror? - utan det trä som är i mitten av dörren kallas spegel. Alternativt fyllning. Spegeln sitter i en träram. En bild säger mer än tusen ord: [bild] Panel = spegel/fyllning Spegeln är insatt/instucken löst i ett spår (not) i ramen. Då kan spegeln få plats att röra sig när den ändrar
Per i Hamrånge: [citat] Hej, ett lite outdated inlägg. Ni har säkert redan löst det där. Men ändå: Ingen plast i trossbotten! Lägg byggplast på marken istället. Blir ju inte lätt att komma åt, men bäst. Personligen skullejag inte lägga tillbaka de gamla trossbottenbrädorna. Jag skulle använda trossbottenskivor av oljehärdad board eller cementfiber skivor.
caanol: Jag är igång med att klä väggarna i ett rum med pärlspont. I slutskedet av detta är att sätta allmogelist mot taket som jag gjorde i ett annat rum häromåret, se bild. [bild] En sak jag funderar över är om det funkar att få ihop allmogelisten från de lodräta väggarna runt murstocken vars yta inte är lodrät? [bild] Jag har hittills inte lyckats tänka ut hur detta skulle vara
Åsa Lund: Tvätta bort sot med såpa, går kanon. Färgen är otroligt dryg så priset är inte avgörande. Hitta en färg som är bra att jobba med. Jag gillar Allbäcks. Köp stor hink så får du ner priset per liter. Lägg pengar på riktigt bra penslar, det är jätteviktigt när man ska måla så mycket. De runda penslarna som dessa säljer är de bästa jag nånsin testat:
neo11: Skulle säga att det fungerar utmärkt att putsa med vanligt kalkbruk på teglet om man hugger ner allt. Varför krångla till det med andra hydrauliska produkter? https://www.k-rauta.se/produkt/kalkbruk-142-weber-20kg/7391479744452 Får väl tillägga att jag inte gillar NHL eller målarkalks produkter, har dock köpt och använt många ton.
Kurtivan: [citat] Emalj. Det var nyss ett antal likadana utannonserade lokalt här på fb från ett äldreboende. Pm:a om du vill jag ska leta efter den annonsen.
Åsa Lund: Torpet ligger i närheten av Falköping så det är lite långt iväg. Tack för trevliga tips annars!
MNilsson1: [citat] Ja spännande, fast kommer inte riva nått mer då jag tycker det blev snyggt med teglet Intressant ändå att luska runt i historien! Med hjälp av året på tidningen som satt som tapet bakom väggen och lite forskning om tidigare ägare hittade jag han som byggde om 1935, där hans yrke stod som snickare/byggherre avslöjar det
sturnus: [citat] None, but I'm more worried about the lack of struts. You can't see them in any of the photos!
Claes Sörmland: [citat] Du skrapar, bänder loss det som är löst. Dammsug. Sen blöter du området med en vattensprutflaska. Ha tålamod. Den torra lerputsen tar låååång tid på sig att ta upp vatten. Teglet under suger vatten snabbt och rikligt. När du ägnat ett par timmar åt att dricka kaffe, småpyssla och spruta med vattenflaskan så är lerputsen återvätad. Nu kan du laga den genom att tillföra
MrPrima: https://www.krokstorpssag.se/ kan göra precis vilken list du vill ha till ett bra pris men det ligger i Västra Götaland.
JohanVSF: [citat] Ser ju lovande ut! Hur gick det? Gjorde du själv eller hittade du någon snickare el liknande? Jag är i precis samma läge just nu och har haft precis samma approach i min renovering! Har lyckats shoehorna in en udda 55cm's AEG-diskmaskin i ett tidigare skåp (ingen annan fick plats..). Jag tänker lämna in alla luckor på lackering men vill passa på att lämna in en färdig front
TorpAnders: [citat] Jo, förmodligen korrekt. Nackdelen av att frångå den ursprungliga konstruktionen och användningsättet. Halva nyttan med en vedspis eller kamin är att murstocken blir varm och håller värme vilket tappas med dessa åtgärder.
Amatören_Österlen: [citat] KÄnns bra att veta om doft fortfarande finns kvar när allt är utslitet. Tack
Odi et Amo: [citat] precis samma spridning som jag har fått :)
Zeke_Varg: [citat] Frugan målar. :) Övervåning och entréplan har vita detaljer mot den gula panelen. frågan är om de vita detaljerna även ska fortsätta när vi är på källarvåningen som är grå.
Totte_S: Trevligt tak! Som sagts - gör det lätt och prisvärt för dig genom att spruta på mån algrengöring och låt den sitta ett tag. (Pannorna tar man ju ner när det är dags att byta underlagspapp.)
albincarlsson: Spruta istället taket med grön-fri. Det kommer bli fint inom ett halvår. Undvik att tvätta med högtryck, då du kan göra att pannor frostsprängs. Bifogar en bild på ett garagetak som vi bara sprutade det vingade över. Detta är skillnaden efter några månader
RoTe: [citat] Som föregående talare säger, riv bort först och därefter fundera på lämplig åtgärd.
krillek: Jag har som du renoverat massvis med fönster och byter i princip all skruv. Till utvändigt som ska målas blir det förzinkad spårskruv men jag köper istället större förpackningar från http://www.skruvbutiken.se som jag upplever är mycket billigare än byggnadsvården, t ex 500 st 4x30 (1-1/4X8), försänkta för 182 kronor. Nu handlade det om invändig skruv till beslag som inte ska
Andari: [citat] Hänger ca 30cm ifrån taket. Helt tät blir jo aldrig grunden men den är tätad o plastad av proffs. Kan det vara så att luften helt enkelt är mycket fuktigare precis vid västkusten
BSOD: Det finns ju kamera för filmning av t.ex. avloppsrör. Vet inte om man kan föra in en sådan från öppningen ovanför o filma? (Alternativt ett litet hål). Går lite i samma tankar. Det är 9 pipor i min skorsten, och jag vet bara vart 3 av dem tar vägen.
mexitegel: Om det plötsligt dykt upp borde det vara fuktigt om beror på vatten. Låna/hyr/köp en fuktmätare och kolla. Det ska vara under 16% Rh
purrfect: Hej! Är det nån som vet vad som är bäst metod för att fästa krokar eller hyllor på en lerstensvägg? Krokarna ska vara stadiga nog för att man ska kunna hänga upp stegar och cyklar på dem. Har funderat på att borra minst 100 mm djupt och i hålet mura in gängad rostfri stav med lerbruk. Jag vet att en annan klassiker är att mura in en plugg av trä som man sedan kan skruva i. Några
Smynta: Har tagit bort gamla laminatgolv på ovanvåningen ner till undergolven. Hade vart helt ok med att gå runt på undergolv om de va i ok skick men så är det inte så vill lägga nytt (massivt trägolv) men vad är bästa sättet. Det är väldigt knarrigt och på sina ställen stora glipor, flisor och ojämt (sjunkit) mot murstocken. Tänker att man borde ta bort det gamla golvet men hur gör
rexberg: Kakelplattorna i mitt badrum, samma på golv och vägg, är väldigt grovt och "fibrigt". Om man t.ex. drar en wetex trasa över plattorna går trasan sönder. Jag har som test slipat med K80 slippapper och det blir bra resultat. Men det är väldigt slitigt arbete och tar väldigt långtid att göra det för hand. Finns det någon slags maskin jag kan använda att slipa med? Jag har sökt runder