H
Anonymiserad 618974: [citat] Jag är ganska övertygad dom fixar hyvelstål till sin maskin och vill sälja hyvlad list till dig. Inget fel i det men pengarna rullar snabbt iväg pga ställkostnad och frakt, så man får köpa på sig ett lager att ha hemma. Har hyvlat foder, panel och sockel där, har bara gott att säga, svinbra att ha med att göra. Listerna har varit av bra kvalitet generellt, kvistfritt, någon
3 svar · 1,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Bifalles. Enklare torp/hus från mitten av 1800-t hade väl normalt ingen inbyggd takfot. Har för mig att det kom runt sekelskiftet. Håller med om att det brukar ge ett tungt och klumpigt intryck.
1 svar · 1,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Helt riktigt, men de har samma funktion som en tätningslist.
8 svar · 1,1k läst
Oldboy
Oldboy: Fint gammalt hus! Är det värt det? - Alltid! Det går inte att återskapa den miljö (estetik; utseende, proportioner, kvalitet etc) som ett gammalt hus har. Därför måste man göra som förr och bara byta det som absolut har tjänat ut. T ex byter man inte hela ytterpanelen när den börjar bli dålig nedtill. Man byter endast den nedre delen som är dålig. Nu låter det som att du vill
12 svar · 2,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Är tapeten redan målad en gång kan det funka utan spärrfärg. Testmåla en bit så ser du.
1 svar · 947 läst
·
Z
z_bumbi: Pensla lite linolja på rosten så skyddar du stålet.
13 svar · 2,1k läst
·
M
MKG: [citat] Potatismjöl
6 svar · 2,0k läst
·
J
juancarlos: Drst [citat] Vårt slitlager var poröst och bilades ganska enkelt bort (klinkers också givetvis). Plattan visade sig vara i mkt bra skick trots 70+ år. Knappt några sprickor så ingen lagning ovan behövdes. Blev lite ytlagning punktvis på undersidan + hörn där armering (som legat för nära ytan) var synligt. Ovansidan tvättades och prime:ades. Sedan la jag Platon självhäftande membran
5 svar · 1,6k läst
T
Testarn: [citat] Jag skulle inte vara rädd för att köpa men ta hänsyn till kostnaden för att fixa problemet när jag budade. Sen beror det helt på kunskap och färdigheter samt livssituation om det funkar eller är värt det. Det kan bara ni ta ställning till.
20 svar · 2,5k läst
·
H
Hufsa: [citat] Tak
7 svar · 793 läst
·
S
Staffan-N: Helvetesväxten åkervinda (kanske vårt värsta inhemska ogräs) har djupa rötter och sprider sig med underjordiska utlöpare. Den finns sannolikt på fler ställen nära och att försöka bli av med den genom att täcka över på ett ställe, kommer inte göra så stor skillnad i längden. Man kan dock hålla den i schack hyffsat genom att rycka upp den. Man får ha som vana att rycka lite
11 svar · 3,6k läst
·
F
Anonymiserad 618974: [citat] Tror jag med! :)
11 svar · 1,5k läst
·
S
Selves: Jag bor i ett 1935-hus på Kungsholmen och murbruk har börjat falla ned på balkonger från balkongrn ovan, som styrelseledamot söker jag nu en firma med bra rykte som är bra på att utvärdera fixåtgärder för äldre balkonger med rostiga stommar och uttorkad betong. Är detta rätt subb eller ska jag bättre publicera någon annanstans?
0 svar · 618 läst
Stefan N
Stefan N: Klassisk fuktvandring.
2 svar · 825 läst
·
K
Knott1: Hej, Jag har för mig att det släpptes ett avsnitt av ”Det sitter i väggarna” där dem renoverade takavvattning med nya vattenkupor. Denna hade detaljer av en krona. Kan inte hitta den dessvärre. Om det är någon som besitter bra minne här inne eller är duktig på att vara detektiv får man gärna hojta! Hade så gärna velat se detta avsnitt igen.
0 svar · 713 läst
·
K
Kenson99: Då ett av glasen på vår innerdörr från 60-talet, så undrar jag om någon har någon bit av detta glas som vi gärna köper av er. [bild] Glaset ska vara minst 60 cm brett och 93 cm högt.
0 svar · 567 läst
·
H
Heor1985: [citat] Tack, nej det är inte flexibelt. Kanske bara är att göra som på tårtan då 🙂 Jag funderade också på om man kunde göra något med fogspruta. Får testa mig fram.
2 svar · 1,1k läst
·
O
OlaGu: Kolla med https://www.traditionbygghantverk.se/
9 svar · 10,3k läst
M
Mannemus: Ja det är 5 cm, men det syns inte så bra på bilden. Men jag sågade 45 grader och då blev den undre delen lite kortare så det räckte att göra så👍
5 svar · 1,6k läst
·
namnbyte
namnbyte: [citat] Då är det nog den, fick upp samma när jag googlade men var tveksam då det inte står T11 någonstans på mina
9 svar · 1,1k läst
·
P
plan-g: Tack för alla svar. Många långa timmar senare var dörren helt trären och nu grundmålad. Hur tycker ni jag ska göra med följande glipa mellan ramstyckena? Spackla? [bild]
10 svar · 2,5k läst
·
Jimmie.L
Jimmie.L: De är inte bytt än, påbörjas inom kort så de återstår att se. Men vi har räknat cirka 1800kr per kvadratmeter för rivning och byte. Då har jag sugit ut allt spån själv. Samt tagit bort innergolvet Men då är vårat hus tomt invändigt så de tas uppifrån. Allt golv med mera tillkommer ju och eventuella kök och badrum måste bort undertiden. Så hör med snickare om just ert fall
3 svar · 810 läst
·
N
neo11: Någon annan på forumet skulle kunna flika in med råd!
24 svar · 2,0k läst
·
S
Småbrukaren: Är källaren oinredd, mögelfri och väl ventilerad så skulle jag inte bli allt för orolig. Men värt att avsätta pengar för att dränera och byta utgående avlopp.
1 svar · 554 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Har bekant i radhus/kedjehusområde som betalar kring 100 000 kr per hus för relining av stam under husen och upp i husen. Den dyrare varianten av relining med en uppblåsbar strumpa, finns tydligen en billigare också som kräver att rören är hela efter fräsningen. Sitter rören åtkomligt på källarväggen eller i källartaket så byt dem istället för att relina. Gäller även om rören
2 svar · 864 läst
john68
john68: https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xsot
1 svar · 1,3k läst
S
sveaman: [citat] Precis, normalt behöver man inte skrapa och slipa linoljefärg. Men alla som renoverat gamla hus vet att man måste göra det. Särskilt alla som har gamla träbåtar och använder fernissa vet att det inte är underhållsfritt. Att linolja torkar är förhoppningsvis bekant för alla som befattar sig med linolja. Även rå linolja torkar, vilket en del inte tror den gör. Rå linolja
12 svar · 976 läst
·
K
Kreacon: Ja, vad tror ni om det?
0 svar · 310 läst
yonna
yonna: Det underlättar om man inte har mattor eller andra textilier, framför allt under sommarmånaderna. Och ventilation.
42 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.