Byggnadsvård
JLKR: [citat] Tack, jag har letat information och det tycks skilja sig lite åt beroende på om det är fjällnära miljö eller inte och jag hittar väldigt lite info. Eftersom stugan är från 1972 så är ju varken för 100 år sedan mer korrekt än för200 år sedan, men ska jag se på miljön omkring med örtrik miljö med fäbodar nära så tänker jag att fäbodstugsliknande timmerstuga
Flygarjanne: Hej. Har en jordkällare i sluttning, med trästuga uppepå. Timret har pga dåligt tak ruttnat och jag tänker göra allt nytt. Hur bör man tänka. Nu är det nån.slags jordgolv, säkert för att isolera jordkällaren under som rejäla stenblock som tak. Vill kunna ha trägolv i stugan, men hur bäst utforma själva stommen och syllen. Behöver inte vara tidstypiskt. Gärna möjlighet att
Anonymiserad 135652: [citat] Trist att du fått avslag från två företag, det är ju ett drygt jobb att göra själv. Jag gjorde det ensam på ca 40 kvm bottenplan. Skopa ur träspån va nog det som va värst, dammade och mycket skit i spånen. Slutade med att jag fyllde upp med makadam, så lika tungt ut som in när grunden va blottad. 😁💪 Borde gå mycket smidigare om man hade mer maskiner för hantering av
aion: Hej! Jag har följt den här tråden med stor behållning: https://www.byggahus.se/forum/threads/spritputs-aedelputs.220176/page-3 Min far var jätteduktig på spritputs, men han gick bort 2022. Efter grannarnas renovering mitt emot i vår gränd med historiska hus (1600-1850-tal) med deras gigantiska betong-knäckningamaskiner som gav egensvängningar, så har vi sättningar i lerstensfasaden
Testarn: Ja, det borde inte vara något problem. Det som kan vara en utmaning är ju att stolpen är dålig så långt upp så du skulle nog behöva byta en längre del och då har du infästning för resten av staketet där. Sen behöver du sidoförflytta stolpens nedre del lite när du ska borra ett hål för en stolpsko.
heimlaga: Om det är den insekten som jag tror det är så brukar de trivas i gamla lindriga rötskador men går inte vidare in i fullt friskt virke.
Hufsa: [citat] Nej, jag förstår att önskemålen kanske tar ut varandra. Tror det får bli att slipa lite på ytan och sen köra ngn behandling och sen vax på det
fribygg: Du kanske skulle fundera på att gjuta en grund istället?
L.A.E: Får väl se när man hinner med att själv testa att tillsätta 10-20% zinkvitt ,zinkoxid i förhållande till mängden trätjära i Roslagsmahogny för att motverka mögel
Hufsa: [citat] Nä, läste ditt inlägg fel. 😅 absolut, är det plastfärg måste den bort innan puts!
RoTe: Har svårt att förstå vad som är fel, är det hålen i taket? Den där kåken är ju "skitgammal" så laga som man gjorde förr, saknas det trä så snida till lite trä, spika fast, måla.
roger.lehrberg: Skulle spontant gissa på strimmig trägnagare (https://www.anticimex.se/strimmig-tragnagare/). Husbocken ger större och mer ovala utgångshål.
Espen64: Hej Jag har en jordkällare med et lite hus bygd över. Mellan bjälkarna i golvet var det fylld med sand. Nå undrar jag på beste sett att isolera ned mot jordkällaren. Huset står rakt på källartaket utan någon grundmur, så fukt kan enkelt tränga in i bjälklaget. Se bifogad bild Hur isolerar jag best utan att fukt tränger in i huset.? Någon tips? Mvh Espen
Johan Gunverth: Ett annat tips från båtbyggare är att ställa den utsatta delen i riktigt varm kinesisk träolja. Det gjorde jag med hyvlad furu för altanstaket som sedan målades med vitt alkydoljefärg. Ungefär 10 cm i varje ända ställdes i en gryta med 90-95° olja. Jag lät dem stå i runt 5 min tills det hade slutat bubbla från träet. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket det gick åt men ett par
z_bumbi: Det ser ut som du har mer brunt samt omålat runt omkring så en variant är att göra rent och bara måla med en lämplig* färg i en kulör. En gissning ör att det finns ännu fler bruna detaljer på huset och att de varierar lite i skick och kulör. Jag har som projekt att gå från 6 eller 7 olika kulörer ner till en och valde en standardkulör för att slippa specialbeställa när jag får
Hufsa: [citat] Absolut, inuti kommer vi låta den vara kvar. Men utanpå borstar jag gärna så det blir en fin yta
Hns235: [citat] [citat] Tack för svar! Så här ser det ut (med ganska inexakta mått). Väggen är tilläggsisolerad. [bild] Här har jag tagit loss brädan igen och kikar på den bortruttnade fasaden under den dumt placerade horisontella läkten. Bakom fasadbrädan ser man en asfaboard och innanför ser man den gråmålade grunden (typ betong). [bild] 2-3 tryckta reglar är satta för att få ut
andreas_987: Tack för svar. Så det är bara att gräva upp tomten och felsöka dräneringen i det området? Får ju så klart ta in någon som kan det, men segt då det förstör en del av tomten, men vad ska man göra, kan ju inte låta det växa i källaren. (: Vet du/ni om detta är något försäkringsärende?
sonofnils: Har ett bakfall på balkongen på ett gammalt trähus som satt sig, men balkongen har en gjuten farstu under sig och har inte satt sig lika mycket. Allt byggt i trä med falsad plåt på balkong-golvet. Bakfallet är några cm högt numer vilket gör att balkongen blir en liten balja. Jag har lagt på tätmassa och fiberduk för att täta det akuta, men vill bli av med bakfallet också såklart.
Fideliox: [citat] Hmm ja jag skruvade ju i mitten, lite till vänster hade kanske varit bättre! Ja det sitter redan en spik mellan fodren men jag är rädd att det spricker om jag skruvar där.🤣
Mialia: Hejsan alla! Dags att såpskura golven för första gången. Jag har läst på nätet och köpt hem Gysingesåpa, levang och skurtrasor. Nu undrar jag om ni har några tips eller vill berätta om hur ni gör. Ha det topp! 😀
xxargs: Som redan nämnt så ser plankorna som har angrepp på sig - att de troligen redan var angripna när de spikades upp på vinden för att plankorna legat längre tid mot fuktig mark i förvaringen under byggtiden och efter det inte har har varit aktiva, de friska plankorna som sitter bredvid har inga spår av angrepp, vilket det skulle vara om vinden har fuktproblem. Om du fortfarande funderar på
Hufsa: [citat] Vi kommer pappspänna istället! Så blir varken reglar eller skivor
Oldboy: Att blanda färger/pigment kan vara lurigt, och åldringsegenskaperna kan också vara luriga att förutspå. Det bästa bör vara att hitta det rätta mörkröda pigmentet och koka sin egen slamfärg på.