Svara Nytt ämne
  1. 2008-08-23 00:07
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2005
    255 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder

Låsning av innanfönster

Hej! Jag brukar anvvända bladreglar för att låsa mina innanfönster när jag satt gångjärn på dom men jag tycker att det är lite bökigt när man vill öppna fönstren sen. Bladreglarna är lite tröga å så.

Såg på kulturbeslags hemsida att det finn lite andra alternativ "lösrutsvred" och "fönsterklinka med hake".

Så till min fråga Vad brukar ni här på forumet använda?

Fungerar det tex bara med en fönsterklinka utan bladregel? Får det fönstren ordentligt i spänn mot tätningslisten?

2. 2008-08-26 20:11
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2006
    Västernorrland
    285 inlägg

17 bilder

Fällbom

Hej, vi har gångjärn, bladreglar och fällbom men jag tycker inte att det fungerar riktigt bra. Det är svårt att få det tätt och vi måste ha fönsterremsor också, trots tätningslist. Det är lätt att remsorna lossnar eftersom fönstren kan röra på sig och då immar det på fönstret då det är kallt ute.
    Vi funderar på att sätta dit skruvar som håller innanfönstren på plats ordentligt. Vi öppnar ändå inte fönstren under vinterhalvåret eftersom vi har fönstervadd emellan.
    Jag är nyfiken på vad "lösrutsvred" och "fönsterklinka med hake" är ?

Ha det!

3. 2008-08-28 12:08
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2005
    255 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder
    Harrieth skrev Visa original
    Hej, vi har gångjärn, bladreglar och fällbom men jag tycker inte att det fungerar riktigt bra. Det är svårt att få det tätt och vi måste ha fönsterremsor också, trots tätningslist. Det är lätt att remsorna lossnar eftersom fönstren kan röra på sig och då immar det på fönstret då det är kallt ute.
    Vi funderar på att sätta dit skruvar som håller innanfönstren på plats ordentligt. Vi öppnar ändå inte fönstren under vinterhalvåret eftersom vi har fönstervadd emellan.
    Jag är nyfiken på vad "lösrutsvred" och "fönsterklinka med hake" är ?

Ha det!
    Jag tycker att bladreglar fungerar bra det håller fönstren på plats men de är som sagt lite jobbiga att öppna. Fällbommar tycker jag inte gör nån nytta mer än det utseendemässigt så dom brukar jag skippa.

Det gäller att se till att tätningslisten blir 100% tät då slipper man remsorna. Jag har tidigare kört med vanliga gummitätningslister det har jag fått tätt men har nyligen vid en renovering kört med linsnöre får se hur det funkar när det blir kallt.

Själva iden med gångjärn å bladreglar är ju att man ska slippa skruva å krångla med remsor.

"lösrutsvred" och "fönsterklinka med hake" hittar du tex på Eskilstuna kulturbeslag under innanförnster
    http://www.kulturbeslag.se/produkter/index.htm

4. 2008-08-30 05:58
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: mar 2007
    Västra Götaland
    50 inlägg

Jag har körd med remsor ett par år och håller just nu på med att gå över till gummilistor och skruvar då jag aldrig fick rigtig tät. Dom som är klara känns lovande, och det tar inte många minut att ta ur ett fack om man vil vädra.

3 skruv på varje dubbelfönster (ska bytas mot snyggare i mässing)

Foglist i ytterkanten (skall målas)

Liknande ämnen

1. Lika låsning till rimlig peng
    av pelpet i forum Fönster & dörrar
  2. Godkänd låsning (slutbleck) i tunnare dubbeldörr?
    av barfotalasse i forum Fönster & dörrar
  3. Låsning av gamla trådar
    av magnu i forum Information & feedback
  4. Nya innanfönster
    av calle336 i forum Fönster & dörrar
  5. Försäkring och låsning av släp.
    av P-plats i forum Verktyg, maskiner & fordon

Taggar