Linoljesåpa

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2008-08-03, 19:41
Citera |  #16

alibacks avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: sep 2007
Län: blekinge
Unket luktar det ju redan när det är ett gammalt orginal som har bott där, speciellt när det blir blött. Vanlig grummesåpa med citron tycker jag luktar så gott, men den är kanske inte tillräkligt fet?

2008-08-03, 19:52
Citera |  #17

Sophies avatar
Senior medlem

Medlem: nov 2005
Län: Kronoberg
Att det var ett gammalt original kan jag verkligen skriva under på men det var att det luktade koskit som gjorde det så ofräscht mest...gubben hade bara en ingång och där låg klinkergolv som lagts på masonit. Masoniten hade rört sig och fogarna gått upp...fast det syntes inte för de var igenfyllda igen med koskit han dragit in på sina stövlar.

Det upptäckte vi när vi började skura ;-) Men vi har slängt ut klinkern och lagt in ett annat golv i väntan på den riktiga renoveringen!!!

tror inte grummesåpa är tillräckligt fet för golv ialla fall...men annan rengöring duger den ju utmärkt till. Jag har vanlig grönsåpa hemma till en del grovrengöring så behöver man inte slösa Gysinges på allt.

2008-08-03, 20:06
Citera |  #18

alibacks avatar
Fullvärdig medlem

Jag har fått lite info om "mitt" orginal av folk i trakten och han var väl inte känd för sin renlighet
Jag fick ta till storskrapan i köket när vi tog bort masoniten på golvet. Jag vill inte tänka på vad det lagret som låg därunder innehöll

2008-08-03, 20:34
Citera |  #19

Sophies avatar
Senior medlem

Nej det är bäst att inte fundera för mycket på det och bara ta bort sånt så fort som möjligt!

2008-08-03, 21:22
Citera |  #20

Senior medlem

Medlem: jul 2007
Län: Västerbotten
*ber en tacksägelsebön för att de två ungkarlarna som sist bodde i vårt hus bodde tillsammans med sin ordentliga och prydliga syster*

2008-08-03, 21:35
Citera |  #21

Fullvärdig medlem

Län: -
Väldigt OT, men förrförrförra lägenheten var en sorglig sörja som inte ens Gysinges superdupermirakelsåpa kunde råda bot på. Jag införskaffade för första, och kanske sista gången klorin. Dessutom grovt sandpapper för att kunna slipa bort smuts som var för seg och tjock för alla andra metoder.

2008-08-03, 22:04
Citera |  #22

alibacks avatar
Fullvärdig medlem

Denna "sörja" var en av anledningarna till att jag faktiskt kände mig tvungen att riva ner tapeter och icke tvättbart material. Att det ska behövas en kvinna att hålla reda på dessa gamla ungkarlar

2008-08-04, 13:50
Citera |  #23

Sophies avatar
Senior medlem

Inte alltid det hjälper med kvinnor..."vårt" original var gift men frun var nog inte så intresserad av städning hon heller!!!

2008-08-04, 16:43
Citera |  #24

alibacks avatar
Fullvärdig medlem

Men.... jag har ju Folkes Bygg alldeles runt hörnet, de kanske har bra såpa. Jag har bara hunnit med ett besök än och då tittade jag på annat, mycket annat kulodosor bl a . Jag kunde gått där hela dagen och bara kännt på sakerna (jag är nog lite skum) men min svärdotter som var med var inte lika road, konstigt.

2008-08-04, 21:19
Citera |  #25

Sophies avatar
Senior medlem

Folkes bygg är riktigt bra för att hitta gamla saker. Vi var där förra veckan och lyckades hitta både bleck och nyckel till vårt gamla lås så vi kunde använda det i badrummet! 50:- skulle han ha för det...sånt blir man lycklig av. Vi gick runt och kollade lite men jag minns inte att de hade såpa...inte det jag letade efter men vi kollade ändå runt.

2008-08-04, 22:49
Citera |  #26

alibacks avatar
Fullvärdig medlem

Jag kör så gärna dit och kollar igen

2008-08-05, 14:33
Citera |  #27

Nykomling

Medlem: jul 2005
Mina erfarenheter av såpa:

Allbäcks och Gysinges linoljesåpa är lika bra. Allbäcks ligger i Ystad - det är ju ganska nära Danmark...

Talloljesåpan Hälsingesåpa biter inte lika bra på fläckarna på mitt obehandlade trägolv.

2008-08-05, 22:48
Citera |  #28

Fullvärdig medlem

Medlem: aug 2005
Jag använder alltid gysinges fasta såpa till golven. Tycker det är smidigast att doppa borsten i burken å sen skura.

Tycker även det fungerar bäst med fast såpa till penseltvätt. Bara att ta en klick och arbeta in i penseln.

Dock använder jag flytande såpa till handtvätt (exet använder det även i duschen börjar fundera på att testa jag med)

Min färghandlare hade tagit in en ny fast dansk brunsåpa vi namn "Krystal Sabe" från Jensens Sabefabrik. Köpte en burk igår ska testa den till pensel tvätt vid nästa målning. Ser att den innehåller Kaliumkarbonat, Kaliumhydroxid, kaliumsilikat och Natriumhydroxid vet inte hur miljövänligt eller bra för golv det är?

Hur som helst tycker att tallsåpa inte lukar sådär otroligt gott men linoljesåpa däremot luktar ju ljuvligt. Finns inget trevligare(nästan) som när man kommer hem dagarna efter man såpat verandagolvet öppnar ytterdörren och slås av lukten från det nyskurade golvet mm.......

2008-08-07, 08:38
Citera |  #29

swehjos avatar
Senior medlem

Medlem: sep 2003
Län: Stockholm
Det är ingen som har nämnt Kulturhantverkarnas Koncentrerade såpa?! Utmärkt för penseltvätt där jag tycker att den slår annan [linolje]såpa med hästlängder, men det är å andra sidan det enda jag använt den till.

2008-08-07, 10:02
Citera |  #30

Gudfader

Medlem: nov 2003
Grumme såpa är också en såpa.
Brukar köpa Krystalsaebe i Danmark och på den burken jag handlat in sist står det att den tallsåpan är tillverkad i Sverige .
Nu vill jag avromantisera såpan : Vilken billig vegetabilisk fet som helst kan omvandlas till såpan genom att helt enkelt koka fetet med kaliumhydroxid. Man får mjuk geleaktig tvål som sen säljs outspädd på burk typ Kristalsaebe eller utspädd med vatten och grönfärgat som Grumme grönsåpa. Brunsåpa är ofärgad såpa. Där kan man välja om man vill bära hem vatten eller ren produkt. Jag vill i alla fall inte betala och bära hem vatten .
Lukten kan variera men det alla såpor luktar mest gamaldags tvål (utan parfymtillsatser). Alla såpor verkar på samma sätt - löser upp fet på grund av sin höga pH som kommer från rester av kaliumlut ( beror hur mycket man överdoserar vid tillverkningen) och rengör genom att minska yttspänning med tvålsubstanser ( kaliumfetsyresalter). Om det är linolja eller tallolja eller sojaolja i grunden gör knappt någon skillnad när man städar .

Vill ma ta bort kåda eller gammal färg så finns det inget bättre än en klik såpa på fläcken och låta det verka ett tag under plastfolje. Förutsättning att material som fläcken sitter på tål såpan.
gaia

Senast redigerad av gaia 2008-08-07 10:05.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons