Svara Nytt ämne
  1. 2008-06-23 20:47
    Svara | #1

Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: nov 2005
    Kronoberg
    1 318 inlägg
    Gillad 112 gånger
    213 bilder

järnoxidgult eller gulockra?

Vi ska måla om vårt hus som är ett ganska lågt långt torp. i nuläget är det tyvärr sönderrenoverat och allt gammalt utbytt mot perspektivfönster, svart betongpannetak och lockpanel målad med rödfärg som antagit en allt annat än vacker lila ton.

Vårt mål är att återställa huset som det en gång sett ut. Vi kommer att byta ut taket mot ett tegeltak och riva ner den gamla panelen för att sätta dit ny som ska målas med falu ljus. foder och dylikt kommer att målas med en ljustgrå kulör blandad på vitt och grön umbra. Fönstren som ska sättas in ska målas gula...vi har hela tiden tänkt gulockra i någon blandning med vitt men är nu inte säkra längre. Vi är ute efter den klassiska färgkombinationen som man ibland ser. Vi har tittat i Gysinges katalog och där finns ett hus med "rätt" färger. Men det såtr där att fönstren är målade med 1005 gulockra och det blir alldeles för mörkt mot det bruna hållet. Däremot ser det bra ut på den ritade bilden.

Om man sen tittar längre fram i katalogen finns där hus målade med 60% gulockra som ser ut att vara mörkare bruna än det som skulle vara 100% gulockra. Nu är det ju tecknade färglagda bilder men vi har ändå blivit osäkra. Ska vi istället välja järnoxidgult som ju beskrivs som en färg som använts på snickerier utomhus under lång tid? Är det någon som har tips kring detta eller "vet" hur resultatet blir....det börjar närma sig renovering och då måste vi ju beställa hem färg!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-06-23 20:48
    Svara | #2

Sophies avatar
    Kronoberg
    1 318 inlägg
    Gillad 112 gånger
    213 bilder
    menar 100% gulockra inte 1005 gulockra!!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-06-24 09:02
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: okt 2004
    Värmland
    759 inlägg
    Gillad 2 gånger
    9 bilder
    Känner ni er osäkra borde ni väl köpa en liten burk brytfärg av varje, och sedan blanda några olika brytsatser i lugn och ro och måla upp på ett par provbrädor - vi brukar testa ganska många olika brytningar innan vi hittar rätt (en skvätt vitt till, kanske lite av ett annat pigment... man får testa lite om man är ute efter en viss nyans).

4. 2008-06-25 10:04
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: jul 2007
    Västerbotten
    837 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder
    Jag tycker att det är så lustigt med de där färgerna - nyanserna i katalogen stämmer faktiskt ganska dåligt. Kolla in miljöbilderna på Gysinges hemsida istället!

Här finns några exempel på gulockra:
    http://www.gysinge.nu/Products/Produ...&sectionId=846

Här finns ett exempel på gulockra bruten i 30%:
    http://www.hallahus.se/stilhistoria/interior.htm

Visst är det en vacker kulör? Våra fönsterbågar är kromoxidgröna som de varit tidigare, men dörren kommer att bli ockragul. :-)

5. 2008-06-25 22:10
    Svara | #5

Sophies avatar
    Kronoberg
    1 318 inlägg
    Gillad 112 gånger
    213 bilder
    ja vi har provat att måla upp gulockra för det har vi hemma. vi har varit så inställda på att det ska vara den hela tiden och vårt förra hus som var ett sekelskifteshus var målat i 5% gulockra på väggarna, 60% gulockra på foder, knutar och liknade detaljer och fönstren var vita med en liten snutt grön umbra i. Jättefint! Men vi vill ju nu ha gula fönster och gulockra drar ju mot rosa när det blandas upp med vitt. Det gör ju inte järnoxidgult. Därför vi blivit osäkra mest. Vill inte ha 100% gulockra för det blir väldigt brunt. Även 60% var mer brunt än gult eller rosa!

6. 2008-06-26 00:15
    Svara | #6

Västerbotten
    837 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder
    Jag har fått tipset att bryta gulockran med järnoxidgult för att få en gul färg som drar mindre åt rosa. Jag har dock aldrig provat det själv.

7. 2008-06-27 17:25
    Svara | #7

Sophies avatar
    Kronoberg
    1 318 inlägg
    Gillad 112 gånger
    213 bilder
    nu har vi fått hem färgen från gysinge så det ska bli spännande att testa hur det blir nu. men bilden i den översta länken som du konichiwa girl skickar med är precis den vi är ute efter och det är ju gulockra. Men när vi målar upp gulockra hemma blir den mycket brunare. Kan det vara att den blekts? jordpigmentens fördel ska ju annars vara att de inte bleks av solen.

8. 2008-06-30 11:34
    Svara | #8

Dr_Jerkylls avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2006
    1 112 inlägg
    Gillad 7 gånger
    75 bilder
    Vi funderar också på gula ytterdörrar, men fasiken vad svårt det är. Ren gulockra drar helt klart åt rosa, speciellt i starkare dagsljus tycker jag. Inte så fint. Vi funder på att göra som du säger konichiwa girl, lite järnoxidgul och sedan mörka färgen med någon bränd terra. Så den blir mörkt gul-brun.

Glöm inte lägga upp en bild Sophie! Så kanske du hjälper mig på traven också...
    - - - - - - - - - - - - - -
    www.asarp.nu

9. 2008-07-01 08:17
    Svara | #9

Västerbotten
    837 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder
    Ja, vi har beställt hem gulockra och järnoxidgult från Gysinge nu eftersom vår ytterdörr var tänkt att bli ockragul. Jag får väl rapportera jag också om eventuell "rosachock i Saxnäs".

10. 2008-07-01 16:07

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2007
    -
    432 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Ja, rapportera, snälla! Här ska också gulmålas. Har fått tips om vit grundfärg för att ge ett ljusare slutresultat om man inte bryter ockran. Våra dörrar ser ut att ha varit ganska ljusa, men tiden kanske har på verkat kulören? Trodde inte att något så enkelt kunde visa sig vara så svårt...

11. 2008-07-02 16:12

Sophies avatar
    Kronoberg
    1 318 inlägg
    Gillad 112 gånger
    213 bilder
    nej vi trodde oxå det skulle vara enkelt. har bara tagit för givet hela tiden att det ska vara 100% gulockra men usch vad osäkra vi är just nu. Kanske hjälper det med vit grundfärg...vi har ju fått hem Gysinges utegrundfärg och då kan vi ju måla med den utan att bryta den...vi ska experimentera lite....har bara inte hunnit ännu.

12. 2008-07-04 22:55

Sophies avatar
    Kronoberg
    1 318 inlägg
    Gillad 112 gånger
    213 bilder
    JAha så fick vi då hem våra nya fönster idag...de ser faktiskt riktigt bra ut fast de är nytillverkade. valde Elitfönsters tradition. kopplade med fast spröjs och riktig kittfals. det enda som jag inte gillar är att de inte är spröjsade på innanfönstret...men det kommer vi att åtgärda med en lös fuskspröjs på något sätt. Inte byggnadsvård men med tanke på hur vårt hus redan är förstört så handlar dte egentligen inte om byggnadsvård eller att varsamt bevara det gamla utan snarare att återskapa huset till hur det kan ha sett ut tidigare.

Huset idag har inte mycket av sin gamla torpkaraktär kvar men den kommer...
    huset innan.jpg (54 visningar)  

huset innan 2.jpg (57 visningar)  

husets baksida innan.jpg (44 visningar)  

13. 2008-07-04 22:56

Sophies avatar
    Kronoberg
    1 318 inlägg
    Gillad 112 gånger
    213 bilder
    Huset har varit fint...och det kommer att bli det igen. Nu ska vi ju då bara bestämma oss för färgen på fönstren :-)

14. 2008-07-07 13:35

Forumgud Medlem: maj 2007
    stockholms
    2 324 inlägg
    Gillad 75 gånger
    26 bilder
    Sophie skrev Visa original
    JAha så fick vi då hem våra nya fönster idag...de ser faktiskt riktigt bra ut fast de är nytillverkade. valde Elitfönsters tradition. kopplade med fast spröjs och riktig kittfals. det enda som jag inte gillar är att de inte är spröjsade på innanfönstret...men det kommer vi att åtgärda med en lös fuskspröjs på något sätt. Inte byggnadsvård men med tanke på hur vårt hus redan är förstört så handlar dte egentligen inte om byggnadsvård eller att varsamt bevara det gamla utan snarare att återskapa huset till hur det kan ha sett ut tidigare.

Huset idag har inte mycket av sin gamla torpkaraktär kvar men den kommer...
    Ni gör ju som ni vill, men ....... Mitt förslag är att titta hemma hos folk som har spröjsade föster med hel innerruta. Hur störande är det? Och hur störande är det att se den där fuskspröjsen i rummet? Spröjsade fönster med hel innerruta har funnits länge. På mitt gamla hus hade hälften enkelglasfönster och hälften dubbelkopplade. Alla dom dubbelkopplade hade hel innerruta. Jag bedömer att dom skulle kunna vara från 50-talet eller ännu tidigare, med tanke på hur profileringen ser ut. Tycker inte alls det är störande, men det är kanske för att jag aldrig har tänkt på att det kan vara på annat sätt............. Faktiskt lät jag en snickare nytillverka likadana fönster (med hel innerruta). Däremot tycker jag lösa spröjs en styggelse, eftersom dom ser ut som lösa spröjs.
    Senast redigerad av Sommartorparn 2008-07-07 20:13

15. 2008-07-07 22:44

Sophies avatar
    Kronoberg
    1 318 inlägg
    Gillad 112 gånger
    213 bilder
    Ja när jag skrev det förra inlägget stod fönstren fortfarande på pall inplastade så jag hade inte tittat noga...men nu när vi burit in dem så upptäckte vi faktiskt att spröjsen är profilerad även på insidan...jag trodde att det bara skulle vara en rak slät list liksom. Men den är smäcker och fin tack vare profilen. Och jag har börjat tänka om...

de fönster jag tittat på tidigare med hela innerfönster har haft en ganska bred ful slät list istället. Så jag är inte alls säker längre. och det är ju som du skriver att gamla innanfönster ofta var hela rutor...

Liknande ämnen