Isolering med lin, rulle eller matta?

Stängt ämne
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2007-10-26, 21:59

Junior medlem

Medlem: sep 2007
Län: Östergötland
Isolering med lin, rulle eller matta?

Vi har inte kunnat få tag på hantverkare som kan isolera med lin varför vi ska försöka oss på det själva.

På kattvinden har man gjort pentry 1950 och vi har nu rivit de platsbyggda skåpen mot snedtak/takfot. Det var bara luft bakom skåpsväggen. Vinden ska bli duschrum med våtrumsmatta på golv och vägg. Snedtak och tak ska ha våtrumsväv som målas.

Hur bär man sig åt då man ska isolera med lin? Ska vi sätta upp vindpapp närmast ytterväggen och sedan regla upp ny vägg på "vanligt" vis där man då sätter linet mellan reglarna? Vad är enklast , lin på rulle eller som skiva?

Utrymmet är ca 35 cm. Hur tjock bör isoleringen vara och bör man lämna "luftspalter" mellan vindpapp och reglar med isolering? Kan man sedan sätta upp en typ av cementbaserad skiva direkt på den nya uppreglade väggen? (på vilken sedan väggmattan klistras vilket ombesörjes av Comfort))
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Övriga väggar, tak och golv är ok sedan innan.

Vore mycket tacksam för svar snarast, vi har båda tummen mitt i handen och har ingen ANING om hur man gör.

2007-10-28, 22:11

Junior medlem

Medlem: sep 2007
Län: Östergötland
Är det verkligen ingen som har erfarenhet av isolering med Isolina, eller har lust att svara??

Vi utgår nu ifrån att vi reglar upp vägg på vanligt vis men hur tjock isolering bör vi ha?

2007-10-29, 18:53

Gudfader

Medlem: jan 2007
Län: Uppsala
Såg att du startat en tråd i isoleringsforumet istället, och verkar få svar där. Jag låser den här tråden för att inte skapa förvirring med dublettrådar.

För er som vill svara:

http://forum.byggahus.se/isolering/7...som-skiva.html
Stängt ämne
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons