Upptäckte massor med små hål i en gammal innervägg i källaren.
Hela innertaket är råspont, och allt jag upptäckta var fyra små håll i innertaket precis bredvid fönstret.
Jag riv ut hela väggen. Tror ni att jag ska vara oroligt för råsponten/bjälklaget?
Hela innertaket är råspont, och allt jag upptäckta var fyra små håll i innertaket precis bredvid fönstret.
Jag riv ut hela väggen. Tror ni att jag ska vara oroligt för råsponten/bjälklaget?
Tack
Olivier
Brukar vara mycket vanligt i äldre hus som inte hölls uppvärmda i tex källardelen. Har själv hur mycket sånt som helst i den än så länge orenoverade källaren.
Det är inget som pågår nu utan för längesedan så det får sitta kvar tillsvidare. Hållfastheten i dessa plankor e dock grymt nedsatt
Tack
Olivier
Lite svårt att se på din bild men är det ovala hål 6mm breda så är det Blåjon, Anticimex - Blåjon dom angriper bara virket närmast barken o påverkar således inte hållfastheten. Dom är vita maskar med stora kraftiga käkar när dom käkar på virket sen äter dom sig in i en grotta och blir en skalbagge. Sen äter dom sig ut o sticker, det e dom hålen du ser.
Jag har hur mycket gamla angrepp som helst i min kåk speciellt på vinden och när min nya panel låg ute under presänning och man gick förbi på somaren så hörde man hur dom käkade på virket läskigt värre.
Det man kan lära sig av detta är att alltid barka av virke man använder både inom o utomhus!
Är hålen däremot lite större o rundare typ 8mm och även kärnvirket är angripet kan det vara husbock och då är det bara att ringa anticimex på en ggn för då är det illa......
Svårt att se på fotot, men kika på Anticimex - Angriper virke . De har en tjänst som heter problemlösaren där du kan kolla vad det kan vara för ngt.
Vad det gäller trägnagare så skall det, vad jag kan läsa mig till, inte vara ngn större fara. De gör grunda hål som inte hotar virkets bärighet, och lämnar runda hål ca 2mm efter sig. Husbock däremot lämnar ovala ca 8*4mm stora flyghål och är definitivt ett fall för saneraren.
Lycka till!
Vi hittade envis trägnagare i vår krypgrund eller rättare sagt resultat efter dem. Om det är det du fått så är smulas bräderna sönder när du petar på dem med en skruvmejsel. Bara att riva det skadade och ersätta med nytt. Dock är det så att det lilla krypet bara kan angripa om träet redan är fuktskadat så skadorna kan bli ganska lokala om det bara har läckt på ett speciellt ställe.
För oss blir det till att riva ut alla golv och byta flertalet av bjälkarna och delar av syllen... Kul, kul.
Jag tycker att det ser ut som att träet bara är angripet där det har suttit bark? I så fall är det inget att oroa sig för. Det finns skadeinsekter som bara angriper virke med bark, och när barken är borta försvinner insekterna. Kommer inte på namnen nu, men anticimex webbsida är bra. Mjuk trägnagare och blåjon?