Hej!
Hoppas kunna få lite råd av kunnigare människor...
Skall börja renovera våra kopplade sverigeflaggan fönster i vårt hus byggt nån gång runt sekelskiftet.
Tyvärr så har förre ägare bytt ut glasrutor när det behövts, men inte satt i gamla glas...så det är enormt varierat, med några som har gamla ursprungliga glas och några som har 'vanliga' glas isatta. ibland är det tom båda i ett fönster.
Jag är mån om att bevara huset i sitt ursprångliga skick, byggnadsvård är jätteviktigt för mig. men nu har jag fått rådet att ha dom gamla glasen ytterst, och sätta in modernt glas invändigt, så att jag maximerar isolering så mycket det nu går i dom här gamla fönstren men fortfarande bevarar utsidan, och det levande utrycket glasen då utgör. Är det någon som har erfarenhet av detta? Låter det överhuvvudtaget vettigt? Och hur gör man bäst med tätningslister...jag har ingen direkt lust att sätta in plastigas moderna utan lutar mer åt det traditionella man hade förr som var vävda...fast man kanske måste kompromissa lite...
Nykomling
Medlem: Oct 2005
Län: Finland
I de hus vi har bott har det fungerat utmärkt med gammalt glas i både ytter- och innerfönster. Vi har inte heller använt oss av tätningslister utan har tejpat fönstren med vita pappersremsor. Vävda tätningslister är säkert också bra.
Jag vet inte ifall det är energiglas som du menar du hade tänkt sätta i innerbågen. Men som jag har fattat det hela så blir det bra att ha dom gamla blåsta glasen på ytterbågen så det blir enhetligt och energiglasen innåt.