Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2006

Fönsterrenoveringar

Hej!
    Hoppas kunna få lite råd av kunnigare människor...
    Skall börja renovera våra kopplade sverigeflaggan fönster i vårt hus byggt nån gång runt sekelskiftet.
    Tyvärr så har förre ägare bytt ut glasrutor när det behövts, men inte satt i gamla glas...så det är enormt varierat, med några som har gamla ursprungliga glas och några som har 'vanliga' glas isatta. ibland är det tom båda i ett fönster.
    Jag är mån om att bevara huset i sitt ursprångliga skick, byggnadsvård är jätteviktigt för mig. men nu har jag fått rådet att ha dom gamla glasen ytterst, och sätta in modernt glas invändigt, så att jag maximerar isolering så mycket det nu går i dom här gamla fönstren men fortfarande bevarar utsidan, och det levande utrycket glasen då utgör. Är det någon som har erfarenhet av detta? Låter det överhuvvudtaget vettigt? Och hur gör man bäst med tätningslister...jag har ingen direkt lust att sätta in plastigas moderna utan lutar mer åt det traditionella man hade förr som var vävda...fast man kanske måste kompromissa lite...

2.    länk #2
    LinStinas avatar
    Nykomling Medlem: Oct 2005
    Län: Finland

I de hus vi har bott har det fungerat utmärkt med gammalt glas i både ytter- och innerfönster. Vi har inte heller använt oss av tätningslister utan har tejpat fönstren med vita pappersremsor. Vävda tätningslister är säkert också bra.
    Vi återuppbygger en gammal gård! http://lundagard.blogspot.com/

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Jag vet inte ifall det är energiglas som du menar du hade tänkt sätta i innerbågen. Men som jag har fattat det hela så blir det bra att ha dom gamla blåsta glasen på ytterbågen så det blir enhetligt och energiglasen innåt.

4.    länk #4
    Snurres avatar
    Senior medlem Medlem: Jul 2004

Surfa in på Sikon HB fönstertätning, timmerhus, linfiber, linväv, linsnöre, lindrev, byggnadsmaterial, naturprodukt, gamla hus, byggmaterial, byggnadsvård, isolering, linolja, KALLPRESSAD LINOLJA.TJÄRDERV.HAMPA.HAMPAISOLERING där du kan beställa varuprov gratis och på så vis senare kunna beställa korrekt tjocklek på lindrev som är utmärkta att täta fönster med. Mina gamla fönster är faktiskt gjorda för dessa. Man kan se spår runt fönsterbågar och karm där lindrevet fästes med nubb, häftpistol eller lim.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01