Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #31
    Saxpys avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005

En fråga till, kan jag beställa vägguttag och strömbrytare på manufactum och de passar i Sverige med standards och allt?

Vet någon om det tillkommer moms eller avgifter för införsel i Sverige?
    Dom passar fin-fint i Sverige. Jag antar att de är godkända eftersom de säljs i Sverige, det är exakt samma. Jag är ingen expert men nuförtiden räcker väl CE-märkning, så det ska väl vara grönt även formellt. Var bara uppmärksam på att om du beställer uttagen att de finns både med och utan petskydd(Kinderschutz)... Du ska ta med Kinderschutz...

Det enda som tillkommer är frakt men jag har aldrig betalt mer än 5Euro i frakt... Om det är tur eller det verkligen är så billigt har jag inte lyckats klura ut. Deras kundtjänst funkar jättebra både på tyska och engelska.

2.    länk #32
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2005

Tackar för svar, det känns bra då är det bara att slå till och köpa hem materialet nu.

3.    länk #33
    Apprentices avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Tyskarna har i sort samma elstandarder som vi svenskar, vad du ser är vad du får. Telefonjack är dock något högst individuellt från land till land. Det är tullfritt att beställa från andra EU-länder och det räcker att betala moms i ett land. På vissa varor tillkommer en införselskatt, tänker främst på alkoholhaltiga drycker. Det enda som är dyrt är egentligen frakten, så beställer du paket får du räkna med att det kan kosta någon hundring att få hem.

4.    länk #34
    Saxpys avatar

Tyskarna har i sort samma elstandarder som vi svenskar, vad du ser är vad du får. Telefonjack är dock något högst individuellt från land till land. Det är tullfritt att beställa från andra EU-länder och det räcker att betala moms i ett land. På vissa varor tillkommer en införselskatt, tänker främst på alkoholhaltiga drycker. Det enda som är dyrt är egentligen frakten, så beställer du paket får du räkna med att det kan kosta någon hundring att få hem.
    Stämmer att telefonuttagen är högst olika. Dock så sätter man väl RJ-45(så man kan köra internet och telefon samtidigt) överallt nu och de finns ju också i sortimentet som ett dubbeluttag.

5.    länk #35
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Stockholm

Gammal tråd men nån drog igång den igen...

Tänkte vara meddela att de nu har dubbla Cat5 uttag i porslinsserien. Nu slipper man de tyska telefonuttagen!!! :-)
    Jag fick hem dubbla Cat6A-uttag i porslinsserien, förra veckan. Det kommer dock dröja ett tag, innan det blir av att installera.

6.    länk #36
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: Jönköping

Finns det "ringar" för utanpåliggande montage hos manufactum?

Är det bara renova som har jordade utanpåliggande strömbrytare mm? Tror ni att det går att kombinera eljo`s renova utanpåliggande "ringar" med manufactums bakelit? Skulle det passa och hur skulle det isåfall se ut!!?

Min elektriker vill INTE återanvända gamla strömbrytare. De är ojordade och enligt elektrikern håller de inte så länge, inga reservdelar... blir aldrig bra att använda det gamla. Kan ni hjälpa mig att bevisa för honom att han har fel eller har han kanske rätt?!!!!!

7.    länk #37
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västerbotten

Gysinge har utanpåliggande, jordade strömbrytare och uttag.

8.    länk #38
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: Jönköping

Gysinge har utanpåliggande, jordade strömbrytare och uttag.
    Menar du manufactums produkter eller dessa (se bild)? Jag fick veta av butiken att de på bilden inte finns som jordade.

9.    länk #39
    Saxpys avatar

Har sett någonstans distansringar till manufactums prylar. Kolla byggfabriken eller Nacka Byggnadsvård.

10.    länk #40

Jag ser ingen bild. Men uttagen är i alla fall jordade.

Du kan ju också kolla in Berkers serie 1930 i "gammal stil". Även de finns med ram för utanpåliggande montage.
    Senast redigerad av konichiwa girl 2008-03-11 19:11

11.    länk #41
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

Finns det "ringar" för utanpåliggande montage hos manufactum?

Är det bara renova som har jordade utanpåliggande strömbrytare mm? Tror ni att det går att kombinera eljo`s renova utanpåliggande "ringar" med manufactums bakelit? Skulle det passa och hur skulle det isåfall se ut!!?

Min elektriker vill INTE återanvända gamla strömbrytare. De är ojordade och enligt elektrikern håller de inte så länge, inga reservdelar... blir aldrig bra att använda det gamla. Kan ni hjälpa mig att bevisa för honom att han har fel eller har han kanske rätt?!!!!!
    Har du lyckats få din elektriker dra utanpåliggande ledningar i kulo? Inte helt akut för mig just nu, men har försiktigt frågat om det finns elektriker som gör detta. Har inte hittat någon..... När jag totalrenoverar vill jag absolut ha utanpåliggande kulo och helst dom gamla brytarna i bakelit. Kan man bygga om dom så att dom blir jordade?

12.    länk #42

Sommartorparn: Hm, vi frågade vår elektriker - en av de få i samhället - och för honom var det absolut inte några problem. Jag sade att jag ville ha kuloledningar och strömbrytare i bakelit. "Inga problem", tyckte han. Så leta på, någonstans borde det finnas. :-)

13.    länk #43
    Apprentices avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Svenska strömbrytare är inte jordade, så han har säkert andra skäl att inte vilja använda dem, t ex gör väl år av oxidiering att kontakten blir sämre. Jag tror inte det är några problem för elektrikern att göra en kuloinstallation, vad skulle vara problemet?

14.    länk #44
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

Svenska strömbrytare är inte jordade, så han har säkert andra skäl att inte vilja använda dem, t ex gör väl år av oxidiering att kontakten blir sämre. Jag tror inte det är några problem för elektrikern att göra en kuloinstallation, vad skulle vara problemet?
    Yngre elektriker är väl inte så vana vid detta antar jag. De fattar inte varför man vill ha kulo, förvarnar om att det är krångligt o därför blir dyrt. Antar att det är en viss teknik som krävs för att göra det snyggt....
    Senast redigerad av Sommartorparn 2008-03-12 14:39

15.    länk #45
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Den standard man vill ha idag med uttag och fönsterbelysningar gör att det blir svårt, för att inte säga omöjligt att dra kulo till allt, om man inte vill ha 3 - 4 kulokablar bredvid varandra......
    En mix mellan infällt och kulo ger nog bästa utseendet kanske

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01