Strömbrytare och kontakter

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2007-02-16, 15:46
Citera |  #16

Fullvärdig medlem

Medlem: jun 2003
Pius skrev:
Jo jag håller med dr Jerkyll. Vi bygger visserligen nytt men jag vill åt en viss klassisk känsla. Däremot håller jag inte med om att Renova är särskilt fina, de ser synnerligen billiga ut - men det gör ju alla i plast (vilket är det dominerande materialet).
Jag tycker det finns otroligt lite att välja på ! Antingen billiga plast eller annars dyra design. Jag skulle vilja hitta enkla diskreta modeller !

Har ni sett glas någonstans förresten ?
Berker har en snygg serie med glasbrytare. Jag har orginalet från 1920 i mitt hus, så dom är jag rädda om. Fungerar fortfarande bra, har fått lite patina efter 80 år

2007-02-17, 21:52
Citera |  #17

Saxpys avatar
Senior medlem

Medlem: sep 2005
Inloggad
Dr_Jerkyll skrev:
Finns det telejack i porslin? Hur gör du med vägguttagen, kör du ett uttag i varje dosa, som Gysinges ,eller har du hittat några som är dubbla? Jag har nästan som krav att det ska vara dubbla, annars får jag garanterat för lite uttag.

Jag har inte lyckats hitta telejack i porslins-serien. Det finns bara tyska, iofs kan man köpa en liten adapter på Kjelle så funkar det bra. Själv är jag på jakt efter uttag för ethernet. Skrev till Manufactum och frågade om de kunde ordna fram det men det fanns tyvärr inga planer på det ny. Synd för annars hade man ju kunnat köra de som telefonjack också.

Funderade om man kan använda de uttagen som byggfabriken har(i plast) och kombinera med en porslinsram från den andra serien. Någon som har kollat? Hade ju funkat som nödlösning...

Själv kör jag porslinsuttagen genomgående... Nåja, i de rum som jag har hunnit renovera då alltså förutom badrummet.

2007-02-19, 10:06
Citera |  #18

Senior medlem

Medlem: sep 2006
JesperS: Var säljs Berkers strömbrytare ? Finns svensk info om deras grejer ? Hittar ej, var skall jag leta ?

Är det någon som vet om Nacka byggnadsvårds brytare också är Manufactums ?
Har sett dessa.

2007-02-19, 10:38
Citera |  #19

Fullvärdig medlem

Medlem: jun 2003
Pius skrev:
JesperS: Var säljs Berkers strömbrytare ? Finns svensk info om deras grejer ? Hittar ej, var skall jag leta ?
Jag fick infon från elektrikern som drog om elen i huset, han tog fram produktblad. De finns att köpa via elgross i sverige. Deras hemsida: Berker: Schalter und Systeme - Switches and Systems

2007-02-22, 08:39
Citera |  #20

Forumgud

Medlem: jan 2005
Ytterligare en som beställt framgångsrikt direkt från Manufaktum i Tyskland, bakeliten har en lyster som är svår att få till med modern plast.

Telefonjack och ethernet ? - va ? det är ju 2007, kör trådlöst vetja...

Henrik

2007-02-22, 14:05
Citera |  #21

Dr_Jerkylls avatar
Senior medlem

Medlem: dec 2006
tallmilan skrev:
Telefonjack och ethernet ? - va ? det är ju 2007, kör trådlöst vetja...
Jajo, det går ju. Om man inte är rädd för strålning och inte har något emot att den hop internetmbit man betalar för blir en kvarts mbit och inte har en filserver ståendes... Men helt klart ett alternativ annars...

2007-02-23, 06:06
Citera |  #22

Forumgud

mmm, lite off topic men, hur kan du få mindre mbit trådlöst ?
Har du mer än 54-250 Mbps internet uppkoppling hemma ?

Uttag:
Det borde inte vara så svårt att bara sätta en platta med blank svart plast och ett rektangulärt hål i en backelite ring (från el-uttag) och sätta en ethernet hona i det fyrkantiga hålet.

Henrik

2007-02-23, 07:50
Citera |  #23

Dr_Jerkylls avatar
Senior medlem

tallmilan skrev:
mmm, lite off topic men, hur kan du få mindre mbit trådlöst ?
Har du mer än 54-250 Mbps internet uppkoppling hemma ?

Uttag:
Det borde inte vara så svårt att bara sätta en platta med blank svart plast och ett rektangulärt hål i en backelite ring (från el-uttag) och sätta en ethernet hona i det fyrkantiga hålet.

Henrik
Ja det är ett alternativ att bygga om dosan, känns bara lite knäppt när mna ändå köper nytt!

(Visst duger trådlöst om man bara surfar, men det är knappt ibland. Har just nu 100 Mbit i uttaget, 11 Mbps har min ena bärbara, och den hastigheten är ju bara teoretisk. Med lite halvkass mottagning så kommer iaf jag ner klart under 1 Mbit. Men nu vill man ju inte bara surfa heller, all min musik, video finns ju centralt på en filserver.)

2007-02-26, 10:29
Citera |  #24

Senior medlem

Medlem: nov 2005
Ett inte helt ovanligt grepp är ju att köpa så enkla vita man kan och sen måla dem i samma färg som väggen. Det brukar bli väldigt diskret.
Vårt hus elektrifierades först på 70-talet, så att sätta kulo och bakelit blir ju rätt mycket historieförfalskning. Då kan man lösa det så istället. :-)

2007-02-26, 13:47
Citera |  #25

Dr_Jerkylls avatar
Senior medlem

TorpSara skrev:
Ett inte helt ovanligt grepp är ju att köpa så enkla vita man kan och sen måla dem i samma färg som väggen. Det brukar bli väldigt diskret.
Vårt hus elektrifierades först på 70-talet, så att sätta kulo och bakelit blir ju rätt mycket historieförfalskning. Då kan man lösa det så istället. :-)
Ja, helt klart ett alternativ det också. Då gäller det att hitta strömbrytare som inte är så blaffiga. Kanske Renova skulle passa, de har ju iaf fin form, och man döljer plastigheten med färg. Det enda jag tänkt på är om färgen verkligen sitter kvar, tänk alla tusentals gånger man sätter dit handen! Man kanske måste lacka dem, och då tycker jag tanken delvis försvinner.

2008-02-24, 20:41
Citera |  #26

Fullvärdig medlem

vägguttag i gammal stil

Hej!
Jag letar efter de vägguttag som ska finnas via manufactum. de

kan för lite tyska för att kunna lotsa mig själv vidare...behöver hjälp av kunnig.

Tack på förhand!

//Generellt

2008-02-24, 20:47
Citera |  #27

Saxpys avatar
Senior medlem

Inloggad
Generellt skrev:
Hej!
Jag letar efter de vägguttag som ska finnas via manufactum. de

kan för lite tyska för att kunna lotsa mig själv vidare...behöver hjälp av kunnig.

Tack på förhand!

//Generellt
http://www.manufactum.de/Kategorie/1...hesZubehr.html

2008-02-24, 20:49
Citera |  #28

Saxpys avatar
Senior medlem

Inloggad
Wester skrev:
Har gjort exakt det samma och har bara gott att säga om den tyska firman. Ska snart lägga in en stororder till därifrån. Tyvärr fanns inga telefonjack sisst så detta ha fått bli renova serien så länge men de måste bort för de ser för gräsliga ut, bättre än moderna men knappt det.
Gammal tråd men nån drog igång den igen...

Tänkte vara meddela att de nu har dubbla Cat5 uttag i porslinsserien. Nu slipper man de tyska telefonuttagen!!! :-)

2008-02-25, 07:58
Citera |  #29

Fullvärdig medlem

Tack för hjälpen!

2008-02-25, 19:18
Citera |  #30

Fullvärdig medlem

En fråga till, kan jag beställa vägguttag och strömbrytare på manufactum och de passar i Sverige med standards och allt?

Vet någon om det tillkommer moms eller avgifter för införsel i Sverige?
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons