Skriv svar Nytt ämne
Läst 1 651 gånger · 9 svar · 6 bevakar · 0 gillar
  1. 2012-06-08 09:57
    Svara | #1

Nykomling Medlem: maj 2012
    Jönköping
    10 inlägg

Behandla urnor i gjutjärn

har två gamla urnor i gjutjärn som behöver fräschas upp.
    tänkte jag skulle köra med en roterande stålborste.
    men hur behandlar jag dom sedan på bästa sätt då de ska stå utomhus?
    har funderat på hammarlack, eller förstör man "värdet" på fina gamla urnorna
    genom att använda den typen av färg?

2. 2012-06-08 13:15
    Svara | #2

thomasxs avatar
    Gudfader Medlem: dec 2004
    VG
    4 285 inlägg
    Gillad 285 gånger
    Jag vet inte om det kan vara ett alternativ att olja in dem med linolja och hetta upp dem. Så gör man tydligen med smidesgrejer för att de ska få sin yta. kanske kan funka på gjutjärn också.
    Fakta - Definition: När någon skriver något på internet.

3. 2012-06-12 13:19
    Svara | #3

Nykomling Medlem: jan 2011
    skåne
    6 inlägg

Hej,
    Jag skulle avråda att använda hammarlack om urnorna dels är fina och du/ni har god smak!

Bra alternativ till hammarlack är linoljefärg i valfri kulör! Köper du svart linoljefärg och blandar med någon procent zinkvit linoljeförg får du bra rostbegränsning.

Det "gamla" beprövade sättet var att värma upp järn tills det glöder och sedan sänka ned i linolja (kokt eller rå spelar ingen roll). Det kan vara svårt att hetta upp en urna tills den glöder med mindre än en stor smältugn och sen kan jag lova att det ryker och fräser när det åker i linoljebadet. Jag använder en fotogendriven blåslampa för att hetta upp små järnbitar typ fönsterdetaljer och sånt, mitt linoljebad är en gammal ättiksgurkburk med vid öppning.

4. 2012-06-14 08:38
    Svara | #4

Nykomling Medlem: maj 2012
    Jönköping
    10 inlägg

ok tack för svaren, ja jag har varit tveksam till hammarlacken
    får ta titta på det alternativet med linoljefärg m.m

5. 2012-06-17 12:56
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: aug 2005
    Östergötland
    553 inlägg
    Gillad 6 gånger
    En del gillar ju naturligt rostanlupen yta. Vi har köpt nya i gjutjärn från både Gysinge och Nacka och blivit rekommenderade att bara låta dem stå som de är ute. De får en naturlig yta efterhand.
    www.ingemarstorp.se

6. 2012-09-13 12:32
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2009
    Harju
    104 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Finns ingen anledning att göra linoljebränning på en gammal yta. Smederna gör det på nytt material där det är ett enkelt sätt att få en ytbehandling som sitter bra på ny metallyta, men på gamla grejer finns det ingen anledning. På gjutjärnsurnor skulle jag säga att det är i stort sett omöjligt, dom skulle bara spricka. Gör rent urnorna, stålborsta, ytbehandla med linolja, svart linoljefärg eller Isotrol grundolja. Linoljefärg kan man gärna förtunna med kokt linolja, ungefär 1/3 eller något sådant och måla väldigt tunt så att det inte blir en tjock färgyta som fukt kan krypa inunder.

7. 2012-09-17 10:15
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2007
    skåne
    200 inlägg
    Gillad 5 gånger
    Du kan även använda spissvärta dvs linolja och grafitpulver.
    Zinkvitt är ett gift som används för att minska mögel- och algpåväxt. Varför skall man ha det på urnorna? Om man dessutom vill ha den effekten skall innehållet vara 15-20%. Rätta mig gärna om det är någon applikation jag inte vet om!
    På www.skanelangan.se skriver jag artiklar om moment som vi gör i vårt hus. Det kan vara artiklar om murning, omläggning av stråtak eller något från trädgården.
    Efter att vara lyckligt gift sedan några år med nytt efternamn bytte jag nick från frolsson till fredriktrane - så nu vet du det.

8. 2012-09-17 14:01
    Svara | #8

Harju
    104 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Zinkvitt är i första hand ett vitt pigment. Använt i linoljefärg minskar det algpåväxt om det är i sådana proportioner som fredriktrane nämner. En procent gör nog varken till eller från. Inte för att det gör någon skada heller och den svarta linoljefärgen är ju ett hyfsat rostskydd men det är onödigt att skapa ytterligare ett sånt där 'linoljefärgsrykte' som det redan finns ganska många av. Jag kan lägga till mitt eget svar ovan att om man ska använda Isotrol grundolja så bör man måla tunt över. Isotrolen är i och för sig ett bra rostskydd även utan att måla över i några är men den blir ganska fläskblank och inte så snygg att titta på.

9. 2012-09-18 11:42
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2007
    skåne
    200 inlägg
    Gillad 5 gånger
    Jag är inte med på vilket rykte vi skapade/spädde på här.
    magnusk750 skrev Gå till ursprungsinlägg
    ...sånt där 'linoljefärgsrykte' som det redan...
    Idag används det väl inte i första hand som pigment utan som gift? Det finns ju pigment som är trevligare för naturen och täcker bättre (titanvitt).
    magnusk750 skrev Gå till ursprungsinlägg
    Zinkvitt är i första hand ett vitt pigment.
    På www.skanelangan.se skriver jag artiklar om moment som vi gör i vårt hus. Det kan vara artiklar om murning, omläggning av stråtak eller något från trädgården.
    Efter att vara lyckligt gift sedan några år med nytt efternamn bytte jag nick från frolsson till fredriktrane - så nu vet du det.

10. 2012-09-18 16:16

Harju
    104 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Uttryckte mig kanske otydligt. Men å andra sidan, när jag nu läser det bern1965 skrev en gång till så ser jag att jag kanske missförstod det. Jag läste ut det som om han/hon/hen menade att zinkvitttillsatsen skulle skydda mot rost och det tänkte jag kunde vara bra att säga att zinkvitt inte ger något skydd mot rost så att det inte sprider sig som ett rykte.

Om zinkvitt är ett gift eller ett pigment? Ja, det är egentligen en bra fråga... Eftersom det blir vitt av det och det var det mest använda vita pigmentet innan titanvitt uppfanns (I alla fall efter att man började upptäcka att blyvitt var farligt) så tänker jag mig det ändå som ett pigment men i o f s, idag har man det väl mest för sin effekt mot alger. Å andra sidan, zinkvitt används ju faktiskt fortfarande i kosmetika, (zinkpasta) så borde ju inte vara så väldigt giftigt. Åtminstone var det så när jag jobbade i byggnadsvårdsbutik för en sju-åtta år sedan och vi gjorde en översikt över hur farliga olika pigment är.

Läs mer

1. urnor till stora palmer
    av araponga i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 23:33
  2. Rost på gjutjärn?
    av Masses i forum Verktyg, maskiner & fordon
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 22:05
  3. Avloppsbrunn i gjutjärn!
    av TessanS i forum Vatten & avlopp
    Svar: 4