Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    TorpAnderss avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

Vad är detta

Vindsfynd på 1800-tal torp.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	4403_bild_3_1.jpg
Visningar:	38
Storlek:	39.0 KB
ID:	56859  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Värmland

Har inte sett just den modellen men liknande och fått berättat att det är en smörkärna

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Västra götalnds län

Visade min far bilden, han kunde inte riktigt säga vad det var, men han sa i alla fall att det inte var en smörkärna... Sen om han har rätt eller ej är ju en annan fråga...
    Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende

//Zixten

4.    länk #4
    haavards avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Är det en sorts kvarn? Kanske för kålrot?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Feb 2011
    Län: Skåne

Vill inte lova något men kan vara en brandpump?

6.    länk #6
    gafsans avatar
    Län: Dalarna

Skaplig utväxling är det på veven. Strimla foderbetor? Hittar inget liknande i våra lador....
    Du kan testa den på http://precisensan.se/ ett utmärkt forum för gamla prylar!

7.    länk #7
    Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Stockholms

Såg Frank i "Hundra procent bonde" (http://www.dr.dk/DR1/Bonderoeven/index.htm#/25546) strimla foderbetor med något liknande (men jag har ingen aning annars). Antar att du med gafsan gjorde det

8.    länk #8
    Gudfader Medlem: Nov 2003

locket till detta vindsfynd har en form som om man skulle trycka ner något långt över sågskivan för att dela i mindre bitar .... en majsstock eller annat typ lång halm som man skulle dela i mindre stycken och blanda i djurfoder? Jag har ingen erfarenhet av lantbruk .....
    gaia
    Senast redigerad av gaia 2012-02-04 20:17

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Västra götalnds län

Ta med föremålet till någon form av lantbruksmuseum, hantverkardag, hembyggdsförening eller liknande, kan finnas någon som vet...
    Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende

//Zixten

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

Jag har sett en liknande maskin som jag uppfattade som avsedd för potatis, möjligen rotfrukter generellt. Men vad poängen med detta sedan är, skalning, malning el. dyl. är oklart. Förr, under kriget, gav man rotsaker till hästar mm om vintern men jag tror inte dessa maldes först. Först tänkte jag att maskinen hade med slipning att göra men behållaren verkar varar huvudpoängen så där har bearbetats något ätbart...

11.    länk #11
    gafsans avatar
    Län: Dalarna

Anders, nix, faktiskt inte! Jag har missat några avsnitt. Annars är det ett mysigt program som man får lite inspiration av.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01