Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Västernorrland

Timmerväggen buktar utåt vad göra?

Hej

Vi går i tankarna att köpa en bekants gamla timmerhus byggt 1890 men ena väggen oroar oss lite. Finns i stort sett inga fuktskador i timret (beror det på att det alldrig suttit panel på kåken tro?) men däremot har en del utav väggen börjat bukta ut 4-5 cm.
    Det syns inte så bra på bilderna men vid dom 2 nedre fönsterna till vänster. Det är precis under golvet på övervåningen fram till nedervåningens innervägg & nästan hela fönsterlängden ner mot grunden.
    Går det att trycka in stockarna & fixera dom på någotvis? Eller måste man byta dom? Känns tråkigt då huset i övrigt är fint.
    Sedan ser ni kanske på andra bilden att kåken satt sig ungefär på mitten ner mot grunden. Hur mycket jobb är det att lyfta väggen & fixa grunden?

2.    länk #2
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Fint hus! Att en vägg buktar är nog ett mindre problem, du skulle se våra.... Det är bra om man kommer på varför och om det är en ny eller gammal buktning. Våra är nästan 200 år gamla och förmodligen uppstod dom när det byggdes en övervåning. Hur vet jag det? Jo, i salen ovanför den väggen är lerkliningen och tapeterna i original så där ser man att tapeterna och kliningen inte är skadade. Att huset satt sig på mitten är mer förvånande. Vanligtvis så "hänger" sig husen ut sig från murstockarna så att det blir en dipp ut mot gavlarna. Gör en check av murstockarna och om du kommer åt att kolla under grunden och murstockarnas fundament och de grundstenar som bär hjärtväggarna. Då ser du om det är en gammal sättning eller en nyare. Finns det inte några skador av sättningen så låt det hellre vara än att åka på nya problem med att försöka fixa till det. Lyft innebär nästan alltid en massa jobb på murstockarna. Dokumentera gärna din undersökning.

3.    länk #3

Tack för svar!

Ok då är vi inte ensam då. Men vi vill helst ha bort buktningen då vi skulle vilja ha en panel på kåken. Jag vet. nu säger ni. "behåll timret bart" osv osv.. Men vi vill bo i kåken under vintern också. Vi tänkte slå på vindpapp & tunn sekelskiftespanel direkt på timret. Ingen isolering. Allt för att inte sabba taksprången.

När det gäller sättningen så bryr jag mig inte egentligen, tycker bara det är charmigt men vid påklädnandet utav panel lär det bli struligt.

4.    länk #4

En bild till från en annan vinkel. Här kan man se att det lutar & buktar lite på undervåningen.

En bild från framsidan.

5.    länk #5
    gafsans avatar
    Län: Dalarna

Jag anstränger mig för att se att det buktar ut men jag måste vara totalt miljöskadad för jag ser inte det....är timret helt och inga murkna partier finns så är det bara att pappa och panela. Prova först över "knölen" får att se hur virket följer timret. Vi har satt ny panel, bred, kilsågad och det var inga problem. Vill du ha lite norrlandsöga på tipsen så är konichiva girl här på formuet en bra samtalspartner. Hon har en hemsida http://www.karleriks.se/.

6.    länk #6

Förstår dig, ska ta lite fler närbilder på "skadorna" nån dag då jag passerar kåken.

7.    länk #7
    haavards avatar
    Län: Västra Götaland

Jag vet. nu säger ni. "behåll timret bart" osv osv.. Men vi vill bo i kåken under vintern också. Vi tänkte slå på vindpapp & tunn sekelskiftespanel direkt på timret. Ingen isolering. Allt för att inte sabba taksprången.
    Ja, jag säger det!
    Om huset har stått så i 120 år borde det få göra det i framtiden också. Kan du inte täcka på insidan i stället?

8.    länk #8

Ja, jag säger det!
    Om huset har stått så i 120 år borde det få göra det i framtiden också. Kan du inte täcka på insidan i stället?
    Visst, jag håller med till viss del men dom jag lever ihop med vill inte bo i en "fjällstuga" eller vad dom nu kallade den bara timmerstommen för. Sedan hör man här på forumet bl.a. att fler tycker att isolera innifrån är vanskligare än utifrån. Vill ju inte få problem med husets hälsa. Men nu är det ju inte isolera jag skall göra utan förhindra draget på utsidan + att bygga en tidsenlig & estetisk panel.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västerbotten

Timret är ju, vad jag kan se, antagligen laxat. Alternativt har det fått sina knutar kapade, men det ser ut att vara byggt mot slutet av 1800-talet och då var det gängse sättet att timra med laxknut. Laxade knutar, liksom avkapade vanliga timmerknutar, är känsliga för inträngande fukt och kan innebära att låsningen förlorar i bärighet (därav knutbrädor, men såvitt jag ser finns det en hel del andra synliga knutar). Därför har jag svårt att se att en tunn, tidstypisk panel skulle vara menligt för huset.

10.    länk #10

Jag har pratat lite med bygdens timmerman idag & han föreslår att man monterar "följare" vid utbuktningen. Har läst på lite nu om det & det är ju inte en sån tokig idé. Det blir ju lite svårare när man ska panela huset dock. Men sätter man en till följare på motsatt sida blir det symetriskt iaf.

11.    länk #11
    haavards avatar
    Län: Västra Götaland

Därför har jag svårt att se att en tunn, tidstypisk panel skulle vara menligt för huset.
    Du menar att det är bra för husets fysik och åtminstone inte fel för husets psyke med panel?
    Jag kan hålla med, men även fel och fula byggnader måste efter min mening värderas annorlunda om de börjar få antikvariskt värde.

12.    länk #12
    Junior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: z

Vilket fint hus!
    Man blir nyfiken på hur grunden ser ut där på mitten och vad som kan ha orsakat det hela.
    Jag ser inga problem med symetriskt placerade "följare" och panel. Inmålat och klart kommer det bara att se omhändertaget ut.
    Ett timmerhus är hur varmt som helst - när inte blåsten ligger på. Så helt klart ska ni spänna papp och panel, ålderstypisk och områdestypisk.
    Halva vårt lillhus var opanelat och gissa vilken skillnad bara pappen och ny panel gjorde i det här klimatet.
    Det är förresten lite runt om midjan men det är inte ostabilt eller skadat på nåt vis så det får vara så.

13.    länk #13
    Junior medlem Medlem: May 2009
    Län: Uppsala

Ser ut att vara ett väldigt trevligt hus att ta hand om! Ser ju också väldigt välbevarat ut. Kul! Många klocka svar redan.

Att sätta följare är ju ett traditionellt sätt att styva upp en timmervägg. Däremot är jag tveksam till om du kan lyckas tvinga in de stockar som buktar ut eller om det ens är att rekommendera att försöka göra det. Beror förstås på hur "lösa" stockarna är. Om utbuktningen varit där länge kanske du snarare skapar problem med att försöka tvinga in stockarna om det överhuvudtaget är möjligt ens med den grövsta gängstången (utan att lyfta också vilket ju gör projektet väldigt mycket större). Problem som jag kan tänkar mig är att det inte är så säkert att "passformen" (såten) på stockarna blir så bra om de tvingas in eller att det kan bli problem med att man "klämmer åt" fönstren och måste justera fönsterkarmarna alternativt på något annat sätt får hela väggen att röra på sig. Jag skulle alltså snarare sätta följare för att styva upp väggen om man är rädd att den kan fortsätta "kalva" än att tvinga in stockar som sticker ut (om de inte är direkt lösa - men då finns det nog andra problem).

Ser inte heller några problem med panel, men gör det gärna lite oregelbundet. Allra helst med kilsågat virke, men ett mellanting är att variera bredderna och inte sätta allting perfekt. Att timmerväggen buktar lite gör ofta bara panelen mer levande. En alldeles för rak och perfekt panel på ett gammalt timmerhus blir gärna alldeles för stelt, randigt och likt ett modernt hus. Vad gäller följare så tror jag du kan välja på att låta dem vara eller att panela in dem.

När det gäller sättningen i grunden ser det ut som det är precis vid en inlaxad innervägg. Då borde knuten vara bärande och den bör ha stöd. Men som andra sagt här, ta inte för givet att en sättning måste justeras tillbaka. Om huset satt sig och knuten har bra stöd i det nya läget så är nog den bästa lösningen att inte göra någonting. Men kolla som sagt att det ändå finns stöd vid knuten.

14.    länk #14

Kloka ord Macarus
    Men en allmänn fundering bara.
    Om det blir så att vi vill sätta panel på kåken, hur gör man då om man har en stock som skjuter ut 5 cm? Då blir det ju omöjligt att sätta sponten i varandra vid buktningen?. Regling utav väggen går också bort (tänker på krympt taksprång & försjnkna fönster bl.a.)
    Nä just nu känns det som man vill ha det precis som det är. bara man får någon bukt med värmen när man har bar timmerstomme.

Blev visst flera funderingar =)

15.    länk #15
    Junior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: z

Ingen spontad panel utan vindpapp, breda bräder (kilsågat skulle jag tro bli för dyrt och därefter lock.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01