Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    AstaSs avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Tips om att revetera innertak

Vi har reverterade innertak i vårt hus. Dvs halm, med nät och sedan någon slags bruk. På vissa ställen har reveteringen täckts med juteväv någon gång senare. Just nu håller vi på att renovera i halva vardagsrummet där vi bland annat ska sätta tillbaka en vägg som tagits ner någon gång. I den halvan, som sedan ska bli ett matrum, finns idag juteväv i taket. Den är dock inte slät och helt enkelt inte speciellt snygg. Dessutom blir den förstörd i kanterna nu när vi plockar ner taklisterna.
    Vi funderar nu lite på om vi skulle fixa till taket på riktigt, dvs ta ner juteväven och revetera om det, eller laga den revetering som kanske finns där.

Jag skulle vilja läsa lite om hur man gör, men hittar bara artiklar om revetering av ytterväggar. Trots ivriga googlesökningar.
    Jag undrar nu om någon här känner till någon sida att länka till eller någon bra bok där man kan läsa om hur man renoverar ett innertak som är reveterat??

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Inget tips men jag undrar hur en sådan reparation ens skulle kunna hålla även om man får det att se bra ut för stunden. Armeringen är ju bruten och att då få ihop det då så det klarar rörelser är enligt mig inte ens möjligt.

Att det sen eventuellt kan fungera i väggar är en sak men i tak nej, taken/bjälklag rör sig betydligt mer än ytterväggar.

/Kent

3.    länk #3
    AstaSs avatar

Nu förstår jag inte vad du menar? Vilken armering? Nätet är ju kvar. Vi har tak som har hållit i över hundra år så på något sätt måste det ju gå att få det att hålla.

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Nog jag som missförstod då med tanke på att du sa att en vägg varit där, utgick från att nätet och halmen var bruten med och då är det omöjligt. Är det bara sista lagret väv så torde det gå att trixa ihop.

Direkt spontan tanke är att knacka upp så man får överlapp och sätta dit ny väv med lim men jag hade nog kollat med någon kunnig rörande vilket lim, det gör ju liksom inget om det är samma sort som det befintliga. Sen är det ju frågan om hur det skall spacklas upp och med vad för något.

Finns det ingen pensionerad målare i närheten som kan kolla och ge lite råd?

/Kent

5.    länk #5
    AstaSs avatar

Fast vi vill ju inte ha väv, utan ta tillbaka det gamla taket. Alltså fixa reveteringen och sedan måla.

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Nov 2003

"något slags bruk" är troligtvis kalkputs som brukar ofta finnas i gamla hus. Kalkputs brukar hänga bra på halmmattor .
    Juteväv finns där säkert av någon anledning och det kan betyda att det fanns skador och sprickor i den gamla putsen som reparerades med väv ....och kanske gips på väven? Gissar bara eftersom gips passar bra med väv ... lik gips på brutet ben .

Man putsar inne lika som ute men gör själva finishen mycket slätare, har finkornigare sand i putsbruket, mera kalk i sista siktet ( har inte provat själv , bara läst om det)
    Hoppas ni hittar en hantverkare som har gjort det förr .
    gaia

7.    länk #7
    AstaSs avatar

Tack för uppmuntran gaia

Ingen som har någon erfarenhet av det här som kan tipsa om litteratur eller annan källa till kunskap?

8.    länk #8
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Inte direkt min specialitet. Men häromkring förekommer reverterade innertak med lerklining, hos våra grannar bl a . Inte direkt samma sak. Länsmuseet? Konservator som kanske vet eller har tips om info?

9.    länk #9
    AstaSs avatar

Det kan ju vara lerklining här också. Jag är nog inte kunnig nog att se skillnaden. Det är halm, ett nätt och så ett lager av något som jag tror är puts, men det kan kanske vara lerklining. Jag kan nämligen se det i källaren där taket är trasigt på ett par ställen.

10.    länk #10
    Gudfader Medlem: Nov 2003

Tack för uppmuntran gaia

Ingen som har någon erfarenhet av det här som kan tipsa om litteratur eller annan källa till kunskap?
    tyckte du det lätt negativt? Det var verkligen inte meningen. Ville bara anmärka att det kan bli svårigheter. Det är inte precis ett amatörs jobb att putsa/reparera ett putsad tak och lyckas vid första försöket. Jag har bara putsat väggarna och tycker att taket ligger på ett högre kunskapsnivå.
    Ta en bit material till byggbutik, färghandel och fråga vad det är för något och vad kan man reparera det med. Tror inte någon här på forum kan gissa sej till vad du behöver ...
    det finns redan förslag på kalk, gips och lera ............

Kunskaper om kalkputs hämtade jag på danska sidor där kalkputs heter mortel. Det fanns en hemsida: Raadvadcenter med en hel del info om gamla putser och putsteknik men vet ej om den fortfarande existerar.
    gaia

11.    länk #11
    AstaSs avatar

Det var inte ironiskt gaia. Du skrev att du hoppades att vi skulle hitta en bra hantverkare. Så jag tackade för uppmuntran. Jag tog inte ditt inlägg som något negativt. Det är svårt ibland när man skriver - kan låta tvärtom.

Jag hade nog inte väntat mig att någon här skulle beskriva exakt för mig hur jag skulle göra, tänkte bara fiska om någon sett någon bok eller så där det beskrevs hur man gjorde, för att liksom se om jag skulle våga mig på att göra det. Annars får vi fixa taket på något annat sätt.

12.    länk #12
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

"Ta en bit material till byggbutik, färghandel och fråga vad det är för något och vad kan man reparera det med. Tror inte någon här på forum kan gissa sej till vad du behöver ...
    det finns redan förslag på kalk, gips och lera ............" #10

Min erfarenhet är att bygg- och färgbutiker svarar utifrån sitt sortiment och inte utifrån metod, tyvärr. Många tycker också att byggnadsvårdare söker onödigt krångliga lösningar. Inte alla naturligtvis, men en övervägande del.

Jag röstar på att prata med en konservator. Även om dom kanske inte gör jobbet så vet dom kanske vilken metod och material som skulle fungera.

13.    länk #13
    AstaSs avatar

Jo - jag får kolla om det finns någon här i närheten. Håller med om att det inte brukar ge så mycket att gå till butikerna.

14.    länk #14
    Dr_Jerkylls avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2006

Den lerklining jag stött på är som torkat kobajs, lossar ofta liksom i "skal". Ihoptorkat. Lite elastiskt även om det är gammalt. Kalkputs smular det blir lite mer sandigt av det. Har aldrig funderat riktigt på det, men om jag försöker tänka efter så har jag nog aldrig reflekterat över att det skulle finnas lerklining i tak. Det jag har sett i "normala" hus är klinade väggar, trätak. En tid senare putsade väggar och trätak/spänt/putsat. Hur gammalt är huset, och när (total)renoverades det sist?

Den är dock inte slät och helt enkelt inte speciellt snygg. Dessutom blir den förstörd i kanterna nu när vi plockar ner taklisterna.
    Helt slätt blir det nog svårt att få det om du ska laga. Men jag röstar på laga och laga och låta det vara lite o-slätt...
    Senast redigerad av Dr_Jerkyll 2012-01-10 18:43
    - - - - - - - - - - - - - -
    www.asarp.nu

15.    länk #15
    AstaSs avatar

Det är inte putsen/lerkniningen som är ojämn och som går sönder i kanterna- det är juteväven som man satt ovanpå. I de tak där putsen är kvar är det slätt och fint. När jag fick tipset om lerklining sökte jag på det istället och då hittade jag bla följande text:
    "Under 1700-talet lerklinades innertaken i högreståndsmiljöer, något som kom att bli allt
    vanligare även i andra miljöer under 1800-talet. Då lerklinades taken i såväl städer som på
    landsbygden. Genom att spika upp ribbor glest i taket fick man lerbruket att fästa. Samma
    ändamål hade vassmattor som blev vanliga under 1800-talets slut, de användes långt in på
    1900-talet för både väggar och tak. Vid lerklining av tak behövde man dock använda sig av
    dubbla mattor som spikades upp vinkelrätt mot varandra, så kallad dubbelrörning
    ."
    Så det är förmodligen lerklinade tak vi har och inte putsade. För just sådana mattor är det som finns i vårt hus. Vass är det och inte halm.

Huset är från början av 1900-talet och när det blev totalrenoverat har jag inte någon aning om.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01