Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    treats avatar
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: Kalmar

Jättebra länktips, ska läsas ordentligt under julen, skönt med en bra översikt. Det finns ju uppenbarligen många fler alternativ än de som nämns vanligast.

Vet inte alls om det här med raka väggar är at eftersträva. Gjorde man det förr?
    Klart att man måste kunna ställa möbler emot och ha tavlor utan att det ser ut som ett lustiga huset, men anars har jag svårt att förstå varför det skulle vara så störande. Det är ju ett gammalt hus.
    Skillnad i kök där skåp ska emot och upp, förstås.

Lerklina verkar bra, mot vind dessutom. Men jag har inte ens sett en lerklinad vägg, känns inte som det bara är att dra i gång direkt. Men då klinar man helt enkelt så att det blir 'rakt'?

Drömmen är absolut kakelugnar, det är ju dock en stor kostnad när man gör det, speciellt i tiden när man gör en massa annat och pengar går åt. Men det här med att tar reda på om goven tål tunga kakelugnar, vem gör det?

Tunn masonite säger du, låter ju intressant, ska spanas in det med!

2.    länk #17
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: Stockholm

Vill du läsa mer om lerklining finns denna länk: www.svenskajordhus.se och Johannes som han heter är nog den person som ligger i topp när det gäller lerklining. Lite skämtsamt kan jag väl säga att du är som många andra i dagens samhälle, att allt ska vara rakt! :-) Ett tips, glöm det och släng vattenpasset! Att sträva efter raka väggar på ett trähus med x antal år på nacken är att måla in sig själv i ett hörn. Att det är snett och vint är en del av charmen, nåja, i alla fall för mig.

Har det funnits kakelugnar finns det spår av det kvar, oftast ligger stenskivorna kvar vid den gamla eldstadsplanen. Om inte och om man vill ha kakelugn är det förstärkning som gäller.

Japp, tunn masonite funkar bra.

3.    länk #18
    treats avatar
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: Kalmar

Fick stora boken om byggnadsvård i julklapp! I den står det ju nästan rakt ut att tilläggsisolering inomhus är idioti
    Tror att jag kan lita på de väggar som står där, och lindreva loss, förstås.
    Men då återstår ju ändå vad som ska hända ovanpå timret.
    Men hur är det med masonite i gamla hus egentligen? Trä är det ju, miljövänligt också tydligen, men?

Är faktiskt inte så keen på raka väggar ändå Men det är ju svårt att säga nu hur snett det faktiskt bli när det är klart, kan vara lätt att det inte är så petigt när en tänker på det, men kanske inte detsamma när man står där. Har tyvärr inga referenser i riktiga livet att glo på, tyvärr. Men instinktivt verkar det ju vara totala motsatsen till ett gammalt hus.

Men om en nu inte skulle vilja lerklina eller pappspänna, vad är då ett alternativ i ett gammalt hus? Kanske ska starta en ny tråd om det

Sedan undrar jag en annan sak, myter och sanningar om två- och treglasfönster, någon som vet?

Tack för alla svar!

4.    länk #19
    Junior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västmanland

Vårt timmerhus är från 1878. Vi har lindrevat rejält och även runt golvens kanter bakom socklar. Sen tog vi bort Tretexen. Isolerar visserligen men den var trasig och byggde ut över taklisterna. Efter långt övervägande blev det masonit och, håll i Er, 6mm renoveringsgips. Det sistnämnda mot mina principer men vi ville bli klara och vi fick två härliga rum utan alltför mkt krångel. Gammelkänslan är kvar. Isolera inte. Ta Gullfiber och häll på en halv dl vatten. Tänk sen hur du ska få det att torka vid ett ev läckage.

5.    länk #20
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Örebro

I mitt hus är det tretex på insidan av timmerväggarna.Fast spikade med långa pappspik. Jag har inte rättat upp mina sneda väggar. Tretexen förlimmade jag och sen limmade jag upp lumppappen kant i kant. På det har jag både målat och satt upp tapeter. På utsidan timmerväggen har jag två lager med asfaboard, och vind papp i hörnen. Och sen en träpanel. Så fick jag mina väggar vidtäta och varma. Det har funkat än så länge väldigt bra. Det är ca 15 år sedan.

6.    länk #21
    Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Stockholms

Hej. Du undrade över myter och sanningar kring fönster:
    http://www.byggnadsvard.se/byggnadsk...re-%C3%A4n-nya
    Referenser till artikeln:
    http://www.allbackpaint.com/pdf/Bok3...port%20LTH.pdf
    http://www.bkl.lth.se/fileadmin/bygg...Report1022.pdf

Treat: Särskilt sista referensen lär kunna hålla dig sysselsatt ett tag

7.    länk #22
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västerbotten

Vi har testat det mesta i vårt hus. Eftersom de tidigare ägarna har kapat timret på några ställen och vi har fått bygga upp de gamla väggarna har vi använd gips för en bättre övergång mellan regling och timmer (vi har alltså inte reglat timret). Byggarna som hjälpte oss bockade till gipset innan de skruvade upp det ordentligt. Givetvis är det inte fullt lika snett och vint som om vi skulle ha använt en tunn skiva, men väggarna är tillräckligt buktande och s-formade ändå.

Vi har också gjort så att vi har fortsatt med det material som funnits där tidigare, så vi har också använt treetex respektive masonit. Treetexen har faktiskt den fördelen att den isolerar lite och känns lite ombonad. Både treetex och masonit har förlimmats och sedan tapetserats. Det har gått förvånansvärt bra.

8.    länk #23
    Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Kronoberg
    Inloggad
    Jag håller med Konichiwa om att tretexen ger en väldigt ombonad känsla. Vi har tretex på väggarna i vårt nyrenoverade finrum och det blir väldigt tyst och lugnt i rummet dessutom. Tretexen suger upp en hel del ljud. Det satt redan tretex hos oss så vi har bara lagat där det blev hål för vi återställde originalfönsterstorleken. Min sambo som är snickare var dock inte alls imonerad av tretexens dammande när man arbetade med den. Det blev fint fint sågspån som yrde omkring och det var värre än gips på det sättet.

Utanpå vår tretex har vi pappspänt och jag rekomenderar det verkligen igen! Trevliga och lätttapetserade väggar som döljer en hel del ojämnheter i sig själv men inte rätar upp till spikrakt. Det var enkelt att spänna väggarna också och man slipper allt spacklande och slipande.
    Ekenäs Gård - http://www.ekenasgard.wordpress.com Vår gamla gård!

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen