Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2009
    Län: Västra götaland

Vilken linoljefärg till furugolv

Har ett furu eller grangolv från -34, aldrig använt, som jag tänkte måla grått. Någon som har tips på bra linoljefärg och vad det är för skillnad på de olika?

2.    länk #2
    Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Kronoberg
    Inloggad
    Jag har målat mycket med både Gysinges och Ottossons och båda har jag använt till golv. Båda fungerar utmärkt men jag använder idag bara Ottossons då den är mycket lättare att stryka ut och ändå täcker bättre. Jag målar helt utan lösningsmedel vilket fungerar bättre med Ottossons än med Gysinges då Gysinges blir väldigt seg att stryka ut om man inte spär den.
    Ekenäs Gård - http://www.ekenasgard.wordpress.com Vår gamla gård!

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Apr 2009
    Län: Västra götaland

Jag har målat mycket med både Gysinges och Ottossons och båda har jag använt till golv. Båda fungerar utmärkt men jag använder idag bara Ottossons då den är mycket lättare att stryka ut och ändå täcker bättre. Jag målar helt utan lösningsmedel vilket fungerar bättre med Ottossons än med Gysinges då Gysinges blir väldigt seg att stryka ut om man inte spär den.
    Hur länge behöver man vänta mellan strykningarna om det är välventilerat och någorlunda varmt inne? När blir den klibbfri så att man kan gå på den?

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: skåne

sista lagret 2-3 dagar, beror på hur tunt du målar och hur mkt trät suger. Välj inte en för ljus grå, målade golv är så enhetliga, till skillnad från trärena, så man märker fläckar lättare. Ett par vänner har ottossons vetegrå på golvet i köket, ser trevligt ut men kanske lite ljust, men de har ekparkett i matrummet intill, så de ville knyta ihop med en gul-grå ton.

Ett vanligt knep för att kunna gå på det är att lämna ett par plankor att gå på, och måla dessa när de andra torkat. Bra om det är ett genomgångsrum som man inte klarar sig utan.

Du har ett mysigt julpyssel framför dig!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01