Junior medlem
Medlem: Dec 2009
Län: Uppsala
Hej!
Saxat från ett svar jag skrev i ett tidigare inlägg för några månader sen, kanske finner du här någon timmerman du inte kontaktat tidigare?
- Jonas och Stefan på Handkraft timmerhus (håller till nånstans söder om Sthlm)
- Björn Roman (bjorn.roman[at]home.se)
- och en timmerman som kallas Yxper som jag endast kontaktat via Claes Mård (husrest.marda[at]telia.com] (håller till i Uppsalatrakten)
Jag har inte träffat Björn, men de övriga gav ett bra intryck, verkar väldigt kunniga inom sitt område!
På Da Capo i Mariestad utbildar de fortfarande timmermän, kanske de kan tipsa? Om skadan inte sprider sig brett så kan du nog själv eller en tillräckligt intresserad "vanlig snickare" ordna detta. Du kan regla som några föreslagit eller "bara" laga med mer rektangulärt/kvadratiskt timmer utan att timra på riktigt. Oftast är det trots allt bara ytan som är dålig även om det ser kexigt ut från utsidan och då räcker det med att motorsåga och/eller stämjärna bort det dåliga och lägga in nytt virke utan mer bärande funktion. Ett varningens finger dock om hela syllstocken (eller flera av de nedre stockarna) är dålig (den längst ner) så bör man säkra upp den sammanhållande effekten dvs så att inte väggen trycks nedåt/utåt/åt sidorna med någonting starkt tex grövre metall om du inte använder kunnig personal som kan laxa (jfr laxstjärt) in de ersatta delarna i de friska stockarna eller motsvarande. Man kan såga en "hake" eller två lite som ett kantigt pussel så att nya och gamla stockar håller samman med varandra.