Hej!

Någonstans har jag kommit till vägs ände och börjar sakta´och motvilligt inse att jag troligen aldrig kommer att ha råd/tid att renovera vår gamla släktgård i Torsåker i Gästrikland.

Jag vill inte ha mäklare eller blocket-dårar som springer runt och ojar sig över hur förfallet allt är, det vet jag redan.

Fakta:

Småbrukargård utanför Torsåker i Gästrikland, ca 7 ha mark blandat åker/skog.

Huvudbyggnaden är från 1850-talet. Syllstocken är slut runtom och baksidan kräver ännu större åtgärder. Halva taket är helt utbytt (ena sidan) och nytt brädtak. Dessvärre med betongpannor .-(

Brunn finns på gården, men ej indraget. El är indraget, inte inne i huset, vi snackar tvinnad textiltråd, blykabel m m.
,
Fönster bytta i halva huset, dessbättre till kopplade tvåglasfönster så intrycket är bra av huset.
Alla originalgolven finns kvar.
Planlösning, bottenvåning, två lägenheter om 1 rok vardera. Övre plan, i princip oinredd vind, rester av ett gammalt sommarrum finns.

Kakelugn finns kvar i ena kammaren men saknas i den andra.

Uthuset har rasat, men på åkern finns en gammal timmerlada med handslaget tegel. Kräver visserligen lite kärlek även den, men räddningsbar.

Det finns mycket elände att skriva om detta ställe, men samtidigt är det inte 50-taliserat eller 70-taliserat utan rätt så orört. Min farfar "renoverade" på 50-talet´genom att lappa och laga och måla om lite i ena lägenheten. Den andra, lägenheten där bodde min farfars föräldrar. Där är golvet upprivet, men sparat, och trossbotten lagad. Väggarna är klädda med spånskivor och eldosor isatta. Bra eller dåligt kan man ha åsikter om. Vedspis finns i båda köken.

Priside? Tja inget under 600 000. Kanske är jag galen, men om jag skall hugga av denna gren så vill jag i alla fall ha en rimlig ersättning.

Imorgon kanske jag har ångrat mig :-)