Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Nä det får han göra... han har lovat! :-)
    Tackar allra ödmjukast för hjälpen.

2.    länk #17
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Brytaren på bilderna är av fabrikat Busch Jaeger och är godkänd för 10A, samma inkråm sitter även i gamla Eljo bakelitbrytare från 50-talet och jag gissar att denna också är en 50-talare men det är mest en känsla när jag ser bilderna...

Ang. siffermärkningen, kolla baksidan på bakeliten, där kan stå "Schema 1" ex, lättare om man letar efter ersättare.
    Jasså, på så vis, det hade jag ingen aning om att det fanns äldre apparater godkända för 10A, speciellt inte de grejer som är äldre än de första plastgrejerna som bara är godkända för 6A. Där ser man.

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

@ Glufsglufs,
    Om du tittar på bilden som visar brytaren bakpå... så står där 10A 250V (mitt på - till vänster om tråden/kabeln). Det behöver iofs inte vara korrekt. Men förhoppningsvis har de blivit testade upp till 10A - även på den tiden?
    Finns det någon risk för min elektriker att ansluta denna... 6A eller 10A? Han kanske kan räkna ut?

4.    länk #19
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010

@ Glufsglufs,
    Om du tittar på bilden som visar brytaren bakpå... så står där 10A 250V (mitt på - till vänster om tråden/kabeln). Det behöver iofs inte vara korrekt. Men förhoppningsvis har de blivit testade upp till 10A - även på den tiden?
    Finns det någon risk för min elektriker att ansluta denna... 6A eller 10A? Han kanske kan räkna ut?
    Hmmm....mjo....jag hade inga glasögon

5.    länk #20
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Är det tillåtet att använda dessa vid nyinstallation? Är det lämpligt?
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

6.    länk #21
    Nykomling Medlem: Feb 2012

Den där brytaren bör dessutom kunna användas som korskopplare genom att plocka bort bygeln. Då kan man ha hur många brytare som helst till samma belysning, inte bara två som med vanliga trappbrytare.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen