Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Örebro

Visst ska man väga ambitionsnivå till ork, familj och objekt. Inom byggnadsvård är det skynda långsamt som brukar ge bäst resultat. Vi bedömer att vårat lilla projekt är väl värt tiden och ansträngningen.

Spännande entre! Har ni designat den själva eller har ni fått inspiration från någonstans?
    Renoveringsbloggen på landet
    http://hassleby.amiga.tm

2.    länk #32
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Ritat själv efter äldre förlagor runt om i södra dalarna. Det var tyvärr nödvändigt att bygga om för den gamla entrén bjöd på fri fart för både möss och snö och dessutom så kallställde den hela övervåningen pga trappkonstruktionen.

3.    länk #33
    cesons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Västra Götaland

Först vill jag säga att ni har en fantastiskt fin gård.

Jag tycker att det är jobbigast med att hålla på med gamla hus är att man hela
    tiden under hela renoveringen skjuter saker framför sig. När man håller på med
    nyare hus kan man göra iordning ett rum i taget och ta en paus och det ser hyfsat
    ut, med äldre hus kommer man fram till dörren och tittar ut el, rör och annat fortsätter
    på andra sidan och bör åtgärdas samtidigt

4.    länk #34
    gafsans avatar

Haha, jo du det är råttan på repet osv! Idag ska jag fixa det där! Men då måste jag först göra det.....och det..... Det är just den logistiken som är lite utmattande när man byggnadsvårdar. Just nu har vi ett praktexempel på saker som skall bli klara för att kunna dra den sista elen och placera köksskåpen. Helst efter det att vi skulle ha slagit ihop 60 kvm nya kilsågade golv och ett tak...därför har vi beställt fristående massiva träskåp till köket utan överskåp, så visst går allt att lösa bara man försöker tänka i lite andra banor.

5.    länk #35
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011
    Län: västragötaland

Tid, dåligt samvete o kostnader är nackdelarna med renoveringen för min del.
    Kommer hem från jobbet vid 17hugget till min mammalediga sambo o 3månaders, då byter jag om och renoverar till kl20-21 läggdaxs vid 22snåret. på helgerna smyger det igång vid 9 snåret o pågår tills 5-20 beroende på väder o övriga åtaganden. Tid för familj o vänner är ett stort problem.

Sen är det kostnaderna. De stora inköpen kommer inte som några överraskningar. men alla 3hundringar 8hundringar som flaxar iväg varje dag vid snabbstoppet vid byggmax blir snart ganska mycket.
    Dagliga stopp vid vvsbutiken när pannrummet byggdes blev också dyrt när räkningen kom.

Sen sög 2 skojare i takläggarbranschen musten ur oss när de la ett vårt tak sämre än vad som tekniskt sett är ens möjligt!

Tackvare att man är envis som en gråsten så blir projektet klart en dag iaf. Jag ger mig aldrig!

6.    länk #36
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

Gafsan,
    Visst har du anledning att vara renoveringstrött! Men det kanske uppvägs av att du är belåten med resultatet!
    Jättefint hus ni har!

7.    länk #37
    gafsans avatar

Tack, tack Kämpar desperat för att hela familjen ska kunna fira jul i ett hus istället för två i år....ungdomarna är i stora huset och vi oldisar i lilla. Blir vi klara till jul med stora köket, vilket blir knappt, så vet jag redan nu att vi inte hinner med våran kammare så det får nog bli Humle och Dumle för maken och mig....göra sovalkov där skafferiet ska vara.

8.    länk #38
    Junior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västmanland

Ja nog kan man krokna alltid. Vi har renoverat två skorstensstockar, isolerat vinden med träull, vattenrening, 4 kakelugnar, dragit om el hit och dit, fixat med bidrag och fått hjälp med takmålningar i tre rum. Målat och tapetserat, lagat innanfönster, lyft ett statt och timrat om syllen m m, stått ut med vattenskada och timrat om del av hjärtväggen i huset, haft en pannjävle som gått från oduglig till status: sjunger på sista versen. Bygger pannrum externt nu med kulvert. Börjar kännas som att vi kaaanske slipper frysa i vinter.

DÅ börjar det att regna in i hus-hvetet. Men i vår då skiner solen igen :-) Nu gäller det att klara vintern.

9.    länk #39

Detta är inte reklam utan det enda sättet jag hittade för att visa en bild på vårt projekt
    http://http://www.olssonforyou.se/info.asp?sida=1

Vårt drömhus, men det har varit och är en rejäl resa.

10.    länk #40
    Nykomling Medlem: Jun 2009

Häftigt hus

Mina föräldrar var och tittade på det huset, men det var nog 20 år sen iaf

11.    länk #41

Ironpower: ja det är många som kollat på detta hus och varit spekulanter, men många har avvikit p g a
    rädsla för jobbmängden. Jodå, det är oceanerav jobb. Men vi skall se hur långt vi orkar på fem år. Om vi tröttnar så säljer vi annars kämpar vi vidare. Huset är helt fantastiskt och vänligt, om än omodernt kallt och dragigt.Vi kollade säkert på 25 - 30 olika ställen, men inget kunde, enligt vår mening, mäta sig med Skogsta.

12.    länk #42
    Junior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Harju

Är inne på nio år och ett äktenskap i kras sedan husköpet. Äktenskapet hade dock krasat iallafall så det var bara bra att få en katalysator, bättre riva av plåstret snabbt. Med huset är det ett par i sig motsträviga saker som får mig att köra vidare. Den ena är att jag har lärt mig lite under åren om var man kan fuska ut att det märks. Fönstren behöver inte göras tokrena från färg, skrapa 90%, låt dom sista 10% som tar lika mycket tid som dom första 90% sitta kvar, slipa av - klart för målning osv. Å andra sidan, också lärt mig när det inte går att ta genvägar och att efteråt så glömmer man hur mycket jobb det var när resultatet blev bra. Pärttal på ett uthus är en sådan sak, jag svor så barnen flydde över vilken idiot jag var som satte igång med det men efteråt är det häftigt att tänka att det är ca 7000 spån där och jag har spikat varje spån med minst en spik. Sedan är det bara att tugga isig att att det blev plåt på baksidan. Rent av viss stolthet där också, Potemkinkuliss visst, men jag kan konstatera för mig själv att jag klarade en sida, skulle kunna klara en till men jag har faktiskt annat att göra också...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01