Jag har en kamin som heter Baerums verk, den är identisk med den på bilden fast 180cm istället för 150cm, samt grövre i diameter. Det jag undrar är vad det kan vara för effekt, samt vad den kan vara värd? Den på bilden är enligt sidan där bilden fanns såld för 16900:- och min är ju större ändå. Ringde till en som håller på med kaminer men han sa att den största är 150 så "du har mätt fel". ?!?
Forumgud
Medlem: Aug 2005
Län: Norrbotten
Äldre kaminer är väl aldrig provade vad det gäller uteffekt. Det måste ju provas med någon form av standardladdning, annars avgör såväl mängd bränsle som luftlöden vilken uteffekt en kamin kan ge. Men gissa kan man ju alltid, en bra bit över 10 kW gissar jag. Den ger garanterat så mycket värme att den kräver ett större rum, eller en mycket öppen planlösning där den placeras, annars blir det för varmt.
Pris på dessa äldre kaminer varierar stort med att hitta rätt köpare, marknaden är inte så stor. Jag köpte en stor kamin av liknande karaktär av en kakelugnsmakare som totalrenoverat den. Pris då (2007) 10000 kr. Men jag har sett liknande i priser mellan 8 000 och 15-16 000 kr. Jag känner dock inte till något speciellt om just din modell och kan egentligen inte säga något om priset.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2009
Län: värmland
Det är en som renoverar kaminer i Höje utanför Munkfors.. Jag köpte min kamin där, och han hade en del ganska stora som liknar den på kortet. Dom låg på runt 12 - 20 000. Skall se om jag kan fixa fram något telefon nummer i slutet på veckan när jag kör förbi där om du vill..
Om du kollar på denna sidan http://www.nordiskakaminer.se/img/pr...kaminer_g.html
Så kan du se en på 150 cm, den ligger på 16900:- Men såld..
Tackar för svar. Jag tänkte ha den i vardagsrummet, på andra våningen. Eldar med ved i panna, samt en modern kamin på undervåningen. Tänkte givetvis ansluta denna till skorsten så att man kan elda om man vill, men alltså inte ha den för huvudsaklig uppvärmning. Det sitter gjutjärnsplåtar på vägen upp genom kaminen som styr rökgaserna fram och tillbaka. Skall bli roligt och se hur den värmer kontra veden man stoppar i. Den är ju djävluskt tung så den borde hålla värmen en stund oxå. Ett spjäll på utgående är nog inte fel så man kan ha lite koll på rökgastempen.
Det sitter gjutjärnsplåtar på vägen upp genom kaminen som styr rökgaserna fram och tillbaka. Skall bli roligt och se hur den värmer kontra veden man stoppar i.
Du blir överraskad hur effektiv en sån gammal kamin är. Rökgasgångar är långa och det mesta av värmen stannar i huset .... mycket effektivare jämfört med moderna plåtkaminer med isolerad inomhus skorstensrör. Du får problem vad du ska göra med all värme den ger
En sak till.... danska kaminer är oftast konstruerade för eldning med koks och påfyllningsluckor är av denna anledning rätt små. Man får testa vilka vedbitar går att stoppa i och hugga bränne i passande mått
gaia
Junior medlem
Medlem: Sep 2003
Län: Jönköping
Vi har med en liknande, ca 180cm hög, från Norrahammars bruk. Den är inte inkopplad utan ska renoveras lite till. Har för mig att det i priskuranten står att den värmer ca 200kvm stor lokal men kan kolla efter hemma ikväll exakt vad som står. Jag har för mig att jag gav 6500 kr i våras (kan kolla det med) och då var det renoveringsbehov (nya rökgasplåtar, roster, viss justering vid ena luckan mm). Vi var hos Morfars kammare/Västra Vrams kaminaffär och köpte krona mm och han hade flera stora kaminer. Du kan ju slå en signal och kolla men minns att de kostade kring 15 000kr och uppåt för en renoverad stor kamin.