Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Eqlizas avatar
    Nykomling Medlem: May 2008
    Län: Värmland

Mäta timmerstomme inför flytt

Hej igen. Nu efterlyser jag en pedagogisk förklaring och gärna bilder på hur (och varför) man ska mäta timmerstommen innan flytt. Jag är ju helt korkad när det gäller den här biten (hade 2:a i matte när det begav sig ) och har fått det förklarat ett par gånger, men fattar fortfarande inte..... Tacksam för svar

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Värmlands län

Hej igen! Jag hänvisar till mitt förra inlägg som jag redovisar nedan:
    Jag har ett tips som underlättar uppsättningen av huset. Innan du börjar riva huset mäter du ner och markerar ett fixt avstånd från väggbandet och neråt mot sockeln på långsidorna. Eftersom den gamla grunden aldrig är i våg blir det lätt att justera till första varvet på den nya grunden om man har en markering på timret på
    t ex. 3.6 m ner från väggbandet. Om bottenvarvet justeras så att dessa markeringar kommer i våg vid upptimringen kommer också väggbandet i våg vilket underlättar när takstolar ska på plats etc.

Eftersom vi båda är värmlänningar kan du ta mail- eller telefonkontakt med mig så kan jag förklara närmare.

Karln

3.    länk #3
    Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Stockholms

Just att få stommen i våg är väl bland de viktigare faktorerna till varför man genomför en uppmätning. Det är nog mer en regel (eller snarare syll ) än undantag att syllen inte ligger helt i våg. Dessutom är ju en mätning förutsättning för att placera grunden korrekt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01