Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2009
    Län: Stockholms

Hitta leverantörer av byggnadsvårdsgrejer

Hej.

Jag håller på att undersöka möjligheterna att sälja varor relaterade till byggnadsvård.
    Tänk ungefär Gysinges utbud.

Finns det större leverantörer på marknaden eller är det mindre smeder och snickare som producerar merparten?
    Senast redigerad av flying_c 2011-08-30 20:05 Anledning: Tydliggjorde frågan

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Harju

Jag vill inte låta för negativ men det är inte lätt att få lönsamhet och kvalitet på en byggnadsvårdsbutik och du bör nog göra ett ganska grundligt förarbete. Börja med en rejäl undersökning av det sortiment som finns i byggnadsvårdsbutikerna, men dom kommer nog inte att att avslöja sina leverantörer om dom kan undvika det,

3.    länk #3

Det är förarbetet jag börjat skrapa lite på nu.

Min känsla som dock inte är faktagrundad är dock att marginalerna borde vara ganska goda inom byggnadsvård. Eftersom köparna generellt sett är noga med att det ska bli "rätt" och därför bör vara beredda att betala lite mer.

Statistiken talar ju dock i andra banor http://allabolag.se/5564113966

4.    länk #4

Marginalerna i % är nog ganska bra men att få sådan omsättning att det går att leva på tror jag inte är lättaste, kräver nog framförallt tålamod, dvs att kunna köra ett par år utan att ta ut lön och samtidigt lägga ner stora pengar i lageruppbyggnad. Många har försökt genom åren och det är ganska svårt att skapa ett sortiment som skiljer sig mot de stora inarbetade som Gysinge och Nacka byggnadsvård. Den nisch som kanske inte riktigt finns bland byggnadsvårdsbutikerna är 'webshop med lägre priser' Det kanske kan funka.

5.    länk #5

Jag har dock ett vanligt kneg så det behöver inte vara all-in från början. Snarare en sidoinkomst.

Prispressen är dock en nisch som jag gärna undviker. Som nystartad skulle jag ändå inte vara lika uthållig som de stora bjässarna.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

Du kanske kan erbjuda dig att öppna en liten lokal filial till någon av de större butikerna. Webbutiker är bra, men ibland vill man kunna gå till ett ställe, titta och känna på grejerna och tala med någon kunnig person. Och då räcker det kanske att ha öppet ett par gånger i veckan.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Östergötland

Att det skulle gå att tjäna några stora pengar på att vara återfösäljare av byggnadsvårdsprodukter är inte någon framgång,man måste ha egna produkter som tex Gysinges sortiment till största delen består av. Dessutom är det nog så att byggnadsvårdsbutiker är ett storstadsfenomen och funkar inte på landet. Jag har försökt och satsat mycket på detta. utan någon större framgång.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholms län

Ser man till de priser som tex Gysinge tar för strömbrytare mm i 60-talsstil så har de antingen en otroligt dyr svensk grossist eller så har de stora marginaler från tyskland. Parallellimport från Manufactum kanske kan vara något? Likaså dörrhantag osv där Sibes (kolla tex här) ligger i en helt annan prisklass. Dessutom svenska.

Ett tips kan väl vara att känna efter vad som är hett just nu, Gysinge med flera siktar ju på ett relativt extremt spann på sortimentet. Fokuserar man på ett snävare spann krävs mindre sortiment

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

Sedan tror jag att det är bra att ingå i ett samarbete, exempelvis med byggnadsvårdsintresserade hantverkare. Som kund har jag behov av att få rådgivning och tips på byggnadsvårdsintresserade hantverkare i trakten. Lite trist med byggnadsvårdsbutiker som inte gör annat än säljer grejer. Tror att många skulle kunna tänka sig betala för rådgivning om sådan möjligheten fanns.

Som flera andra tror jag att det är svårt att få lönsamhet på sådan här verksamhet. Du måste hålla stort lager av många smågrejer som du bara säljer något av lite då och då. Många kunder kommer bara för att titta och snacka. Jag tänker på mig själv, ett halvtimmes dividerande för att få fram rätt slags skruv, som jag sedan bara köper två stycken av.

I så fall skulle du kanske nischa dig på någon speciell slags produkt, enbart färger, t.ex. Eller enbart isoleringsmaterial. Eller enbart grejer från en viss tidsperiod. Ja, vad som kan tänkas vara gångbart just där du tänker hålla till? Kolla in vad som inte finns i andra byggnadsvårdsbutiker i Stockholmsområdet (Nacka är ju inte den enda)

Kombinationen med butik + gammal intressant byggnad + trädgårdskafé kanske också skulle kunna vara något? Om du inte själv vill satsa så stort kanske du kan ansluta dig till en befintlig verksamhet?
    Senast redigerad av Sommartorparn 2011-09-01 08:57

10.    länk #10

Det gäller att kolla in vad andra INTE har. Beslag + färg + lite strömbrytare och böcker finns det åtminstone 20 st runt om i landet som säljer. Uppsala är visserligen en vit fläck men det finns butiker i Gysinge, Västerås och Stockholm, har för mig att det har varit nån som har försökt i Enköping också men det ska jag inte svära på. Därför menar jag att en ren webshop som kan hålla lägre priser för att man inte behöver butik med bemanning möjligen kunde vara en nisch, Jag har själv en webshop, helt annan bransch dock samt att jag tidigare varit inblandad i en byggnadsvårdsbutik, och har sett hur mycket pengar man lägger ner i lager.

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Och vad vi byggnadsvårdare annars saknar är ju bra trä. DET tror jag skulle kunna vara en nisch, resten kan jag ju hitta rätt lätt var jag än bor...

12.    länk #12

Helt riktigt torpsara, nu har jag hållit med dig här på forumet för andra gången på ett dygn. Linda, hon med byggnadsvårdsprogram och sommartorpet på TV startade ju en firma Lindas trä, inom samma kluster som Hedenstedts taktegel, just för att sälja trävaror för byggnadsvård. Firman las dock ner ganska snart, vore intressant att veta vad som hände. Hon jobbar ju på DaCapo/Göteborgs universitet nu, om det var mer intressant eller om träförsäljning inte lönade sig eller om det finns fler/andra förklaringar.

13.    länk #13

Att starta en brädgård om än med nisch känns en aning för platsberoende och långt från webben för min del.
    Visste inte att det är så svårt att få tag i virke av bra kvalité.

Jag inser mer och mer vilket koloss Gysinge är. Idag har jag bläddrat mig igenom deras katalog och handbok.

Finns det andra nischer som saknas? Känner att vi börjar komma igång.
    En som dök upp spontant är moderna lösningar i gammal stil. Tänk dig t.ex. en handhyvlad låda där du gömmer din fula vita grendosa och liknande produkter.

14.    länk #14
    Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2006

Nog finns det mindre byggnadsvårdsbutiker runt om...
    Smide är ju alltid populärt och relativt tidslöst.... Hittar man någon smed att samarbeta med så kanske man kan nisch lite, men annars.... Jo, populärt i butikerna är ju exempelvis Eskilstuna kulturbeslags produkter. I smidesgenren kanske även mässingssmide kan få platsminns dock inte vad firman i Sollefteå/skellefteå hette som jag sötte på för många år sedan, har haft den firman uppskriven (som dock försvann med datorn i senaste åskskuren)...
    Håller annars med TorpSara, bra trä är en eftersökt vara....

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006
    Län: Stockholm

Jag som håller på att totalrenovera ett hus till schweitzerstil köpter rätt mycket av gamla eller nytillverkade saker från byggnadsvårdsbutiker. Och Blocket och brädgår'n förstås.

När jag såg TorpSaras kommentar om virke så kände jag "absolut, det är något som verkligen saknas". När jag renoverar fina gamla fönsterbågar och jag måste byta ut lite av bågen så gör det ont att inte kunnat foga in det bästa virket. När jag byter ut byggnadsdelar så har jag bara "brädgårdsvirke" (=typ en centimeter mellan årsringarna och blött) att tillgå. När jag skulle laga syllen så anlitade jag timmerman inte bara för hans kunskaper utan också för att jag inte kunde tillgå kvalitativt timmer.

För jag som tycker det är kul att göra saker själv skulle verkligen önska att det fanns byggnadsvirke, upp till bjälkdimension, och möbeltorrt virke att köpa över disk. Även metall, plattjärn och plåt av koppar, bly och järn, som jag ibland behöver är det mycket ont om.

Så mer "råvaror" tycker jag skulle vara nåt för byggnadsvårdsbutiker.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01