Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Vi har en vedspis i en gammal härd (som nog faktiskt är äldre än resten av huset) och där finns inte utrymme att sätta en spis brevid, och höjden är dessutom för låg för att man skulle kunna höja det hela. En klassisk solitär kanske man skulle kunna säga, från den tiden då inga "kök" fanns. Vi har således elspisen på annat ställe. Det är den finaste lösningen i ett så pass gammalt hus tycker jag. Men om vedspisen en gång har installerats som spis i ett kök i dagens bemärkelse så hade jag absolut inte skämts för att höja den till den gällande bänknivån, då den ändå är placerad för att följa just en arbetsbänk intill.

2.    länk #17
    Junior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Harju

Jag håller med TorpSaras resonemang om att låta vedspisen vara en solitär på sin gamla plats och sedan placerar man den nutida köksinredningen för sig. Delvis beror det ju på om utrymmet i köket tillåter en sådan lösning. Jag har själv vedspis som enda uppvärmning i köket (förutom elelement som bara är på när jag är bortrest) och jag måste erkänna att jag nästan aldrig använder vedspisen för matlagning, möjligen annat än att koka vatten på, trots att vedspisen eldas 4-5 timmar om dagen på vintrarna. Efter att ha kokat över sås ett par gånger så får det vara med vedspismatlagning för min del. Såsen kokar över och sedan står det och bränner i ett par timmar tills spisen svalnar... Wok kunde vara idé att prova för all del.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01