Nykomling
Medlem: Aug 2011
Län: stockholm
Byta syllar i torpargrunden. Sökes timmerman!
Timmerman sökes. Stockholm, Nynäshamn kommun. Ösmo Torö församling.
Hur får jag kontakt med en timmerman?
Byta syll. Jag behöver få ett pris så fort som möjlig!
Jag undrar: vem kan göra detta tillsammans med timmermannnen,
ge mig ett pris på vad det skulle kosta,
när det skulle kunna göras och hur lång tid skulle det ta?
Byta ut stockar, timmerstomme-golv. Hus 1820.
Behöver byta ut stockar: Huset är från 1820. Det är förmodligen timmerstomme i golv.
Jag tänkte att jag skulle bo där året runt
Det är någon slags strimmig skalbaggetyp som har fått smak för trägolvet där Så jag behöver budgetera för att byta ut hela golvet.
Det är en byggnadsvårdsinsats, ett stockbyte. Om jag förstått saken rätt så är det dramatiskt huslyft.
För att kunna byta ut stockar i timmerstommen lyfter man upp huset med domkrafter tillräckligt mycket för att den dåliga stocken ska gå att lyfta ut.
Sen passar man in en ny stock på den gamlas plats och släpper ner huset. Eller?
I Gudmundssons "Stora byggnadsvårdsboken".
Där skriver han att den här typen av insatser är för svåra för en amatör och bör överlämnas åt en utbildad timmerman.
Jag tror inte att huset ligger för lågt. Om inte huset ligger för lågt så krävs inga dramatiska lyft så murstocken påverkas.
Jag förstår att jag måste se upp för onödigt arbete.
Behöver byta syllar på stora 1820talshuset. Kanske ´endast´ kräver att man lättar med domkraften.
(Bygga nya bjälklag.. kanske?)
Syllbyte och lyft förtår jag att timmermanen behöver göra.
Jag vill göra det exakt såsom det var på 1820talet, med material osv. Söker någon med kunskap i hur man ska bevara ett gammalt hus.
Jag har läst att dessa djur försvinner om man byter ut stockarna, och sedan håller huset varmt året runt - vilket är min plan. Om jag har råd..
Snälla hjälp mig lite på traven här.
Bodil Victoria
Jag värnar om vikten att anlita auktoriserade byggnadsvårdsföretag och det svenska kulturarvet.
Senast redigerad av Bodil Victoria 2011-08-10 11:56