Nykomling
Medlem: May 2010
Län: Stockholm
rötskadad syll
Vi har ett fint gammalt uthus med jordgolv på landet. Syllarna vilar på sten c:a 10 cm ovan jord. Tyvärr har en syll blivit rötskadad pga att det legat en liten kulle av jord upp mot väggen under lång tid. Skadan är halvmånsformad och inte särskilt omfattande, kanske 8 cm djup som mest (på mitten) och 40 cm bred.
På sikt, om vi får tag i lämpligt gammalt virke, skulle man kanske kunna byta ut en del av syllen, men det känns inte som att skadans storlek egentligen motiverar det. Jag funderar snarare på att karva bort det dåliga träet och sedan rödfärga in i urgröpningen, både som skydd och för att skadan kommer att synas mindre då. Är det en rimlig plan? Det finns förstås en risk att det på nytt blir fukt i hålet, t ex om regnet ligger på, eller om där samlas löv och skräp. Men att försöka täppa till det på något sätt gör ju bara saken värre så vitt jag kan se.
Några frågor:
1. Hur pass aggressivt ska man ta bort det halvruttna träet?
2. Hålet har nu stått och luftat en tid, men hur pass snustorrt måste det vara för att man ska våga måla?
3. Är det rödfärg som gäller eller finns det någon annan typ av impregnering man kan/bör ta till?
Fullvärdig medlem
Medlem: Feb 2010
Län: Medelpad
om syllen ser ut att klara vikten av uthuset utan att bågna så finns det väl ingen anledning att hålla på och krångla. Allt har en ände och om du bara förebygger mer röta så håller det nog hundra år till................Så länge det inte är fuktigt så händer det inget mer.
Nykomling
Medlem: May 2010
Län: Stockholm
Jo, strukturellt är det knappast något problem, och jag gör gärna så lite som möjligt. Men lite rödfärg för utseendets skull smetar jag gärna dit om det inte är en direkt dålig idé. Huset är ju rödfärgat för övrigt (förstås) så skadan kommer att synas mindre då. För tydlighets skull kanske jag borde säga att huset är knuttimrat, ingen panel.
Det där är ganska normalt underhåll. Hugg ur ner till friskt trä och fäll in en bit som passar så syns nästan ingenting av skadan när du rödfärgat. Så gjorde man alltid förr (och numera oxå)