Fullvärdig medlem
Medlem: Nov 2006
Reparera grunden på torpet
Hej, bor i ett litet torp i nordöstra skåne. Som alla andra gamla hus i denna delen av skåne är det ett bålehus som vilar på enkel stengrund. Tidigare ägare har tyvärr varit lite klantiga i sina försök att snygga till huset och tomten. Bla har en ränna gutits längs med huset, denna ränna har tagit hand om allt regnvatten från tak och mark på innergården. När man gjöt ny grund utanpå den gamla grunden gjöts också rännan för regnvatten så dessa delar har alltså suttit ihop. Detta har gjort att fuktbelastningen på den sidan varit enorm och mellan 100 och 200 mm av långsidan har ruttnat bort.
Vi har nu tagit bort hela rännan och den nya grunden samt ändrat lutningen på innergården så att vattnet vill rinna från huset. Så källan till problemet ska vara åtgärdat.
Nu till mina bekymmer.........
Huset är klätt med en väldigt opassande panel som ska bytas ut istället för att målas när det blir dags.
Normalt hade det nog bara varit att slänga på lite kalkbruk och spika några liggande brädor mellan den gamla grunden och den nya panelen i väntan på att den ska bytas ut.
Tyvärr ligger syllen och delvis grunden mellan 50 och 130 mm djupare in än panelen.
Vi vill lösa detta på ett bra vis som framförallt ska förbereda för ett byte till traditionell panel inom några år och i andra hand se hyfsat ut de närmaste åren.
Lite svårt att förklara...allt känns ju väldigt klart i mitt huvud, men säg till så kan jag ta fler bilder och förklara bättre.
Den andra bilden visar den orenoverade delen där syll + båle ska bytas om några är, här har jag tagit bort panelen. (ska spikas dit igen)
Den ena bilden visar den halvan av huset där jag bytte syllen och lite båle förra året, här är panelen monterat.
Senior medlem
Medlem: Mar 2006
Län: Stockholms
Av bilderna att dömma skulle nog en offerbräda/vattbräda nedtill vara lämplig ändå...
Så slå en rejäl offerbräda vars ovansida lutar från huset och skippa badkarskanten som grundputsen bildar. Anpassa bredden på baksidan mot syllen och låt den gå ut något mot yttersta panelen. Skulle nog även försöka skjuta in något som bryter vattenkappilären, takpapp, syllpapp eller näver.