Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Istället för tretex?

Funderar på att inreda rum på ovanvåningen i timrad kåk ca 200 år. Vad spikar man upp på väggarna som isolerar lite och håller vinddraget ute och gör det möjligt att tapetsera? Väggarna är inte raka direkt, men de gör inget. Även innertaket kan behöva en liten uppfriskning.

Har varit nakna väggar och brädtak med okänd isolering ovanpå.

Tretexskiva isolerar lite och går att tapetsera på. Andra alternativ? Lerklining tror jag inte på.
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

2.    länk #2
    Dr_Jerkylls avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2006

Treetex isoleringsförmåga kan man nog både ha och mista. Draget är nog det viktiga att komma åt. Om man nu inte vill klina så skulle jag slå in lite lin i såten, sedan spika upp masonit. Det följer väggen och blir trevligt buckligt.
    - - - - - - - - - - - - - -
    www.asarp.nu

3.    länk #3
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Att lerklina såtarna är inte svårt och faktiskt helt oslagbart att täta timmer med. Jag lerklinade såtarna och skruvade sen plyfa på en yttervägg i hall där vi hade gjort en större lagning. En stor vattenskada som dolts väl av masonit... Fördelen med plyfa är ju att det går bra att skruva och spika i till skillnad mot masonit och även den följer väggen bra.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Varför "tror" du inte på lerklining? Plyfa funkar eller masonite om du vill slippa lösningsmedel.

5.    länk #5
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Jag "tror" inte jag kommer att lerklina. Eller ja, jag VET.

Hur tjock plywood tar ni då, och vad är det för sort? Regla upp eller skruva dikt an?
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

I vårt kök skruvade vi 12 mm plyfa, men i sovrummet körde vi mdf, det blir finare med en mjukare skiva, eller så ska amn ha tunnare plyfa. Direkt på brukar bli bäst på timmer, då behåller man mjukheten i väggarna.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Medelpad

Tretex alla gånger eller mjuk träfiberskiva som de heter idag...............lägg dubbla lager och förskjut skarvarna och sen limma papp på det och sen tapeter. Då behövs inget spackel och du har fint böljande väggar som ser naturliga ut.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

Måste det tapetseras? Om utrymmet skall vara privat eller icke representativt är handhyvlad spåntad panel, kilsågad, ett bra alternativ. På denna kan man måla färgskillnader mellan bröstning resp. väggfält. Bakom kanske extra drevning för draget och ev. ytterligare ekoisoleringsskivor kunde räcka. Därmed får även akustiken i utrymmet en lämplig dämpning. Personligen kan jag inte för mitt liv förstå denna vurm för plywood och masonite i äldre sammanhang.

Hur var det med taket? Hade det inte varit just spåntpanelat med isolering ovanpå...

9.    länk #9
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Handhyvlad kilsågad väggpanel är ju fantastiskt vackert och målat är minst lika vackert som tapeter och tidstypiskt för tidigt 1800tal även om tapeterna var på frammarsch. Möjligtvis kan pris och tillgång till dessa vackra paneler spela in att man väljer andra lösningar för sina innerväggar. Det kan bli många kvadratmetrar.

10.    länk #10
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Treetex ger en trevlig ljudmiljö. Som befrämjar lyssnande på stereo eller hembio men ökar även trivsel och hörbarhet vid mingel.

I övrigt vet jag inga bra egenskaper med materialet.
    Den som vet mest, gissar minst.

11.    länk #11
    Dalbotöss avatar
    Moderator Medlem: Sep 2009
    Län: Dalsland

I övrigt vet jag inga bra egenskaper med materialet.
    Jag använder det för att tända i kaminen, funkar kanonbra.

12.    länk #12
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Det har jag aldrig testat, men det låter inte otroligt.
    Den som vet mest, gissar minst.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

Handhyvlad kilsågad väggpanel är ju fantastiskt vackert och målat är minst lika vackert som tapeter och tidstypiskt för tidigt 1800tal även om tapeterna var på frammarsch. Möjligtvis kan pris och tillgång till dessa vackra paneler spela in att man väljer andra lösningar för sina innerväggar. Det kan bli många kvadratmetrar.
    alt.1 : köp 20-25 mm panel + handhyvla själv (ju sämre desto bättre som det står i skriften...) + linoljemåla själv x 2 (3) med takkulör, väggkulör, resp. panelkulör.

alt 2. : köp tidiga 1800-tals tapeter, vilket är dyrt om det är på riktigt + köp/sätt skivor av moderna material+tapetsera sjålv

Jag tror att den ekonomiska aspekten inte talar för tapeter, men det finns ju ibland andra aspekter. Dock kan man ju i det fallet ändå lerklina eller råspånta som tapetgrund. Kanske är behovet av moderna skivmaterial främst relevant med breda moderna tapetvåder. En viss riskspridning får man dock med rivna tapetark. Tidigt 1800-tal är ju tapeterna ganska regelbundna och 'lättlästa', och kan lättare passas ihop.

Ett alternativ är även att panela med hyvlat trä (trä!) och schablonmåla väggpartiet, t.ex. med en gröngrå kulör som finns i panelfältet.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01