Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Stockholm

Renovering balkong av järn?

Hej!
    Det är dags att ge sig på balkongen som inte har underhållits på ganska många år.
    Det har kommit rost på ett flertal ställen vilket har gjort att järnet har skivat sig och blivit upp till 20 mm tjockt. Har skrapat bort det värsta men ser nu att godset självfallet har blivit tunnare här och var.

Att ta dit en kran för att lyfta hela balkongen för blästring mm är inte ett alternativ.

Jag hade tänkt att slipa ren balkongen vid alla skador och lägga på ett lager kallgalv eller liknande. Där det är försvagat tänkte jag förstärka med plåt som jag svetsar eller skruvar fast med rostfritt. Så rostskyddsmåla och ytmåla.

Synpunkter? Har jag tänkt rätt eller rekommenderar ni att göra på något annat sätt?

Tänkte även passa på att fråga om gånggallren som också börjar bli slitna.
    Vad gör man med dem? Gånggallren är av typen 'rostfria' lameller med ungefär 15 mm mellanrum som hålls ihop med tre runda metallstavar
    (Vad fasen heter det fackmässigt?)

Skickar med en bild på hur balkongen ser ut idag. Tar tacksamt emot alla tips!

2.    länk #2
    Eld
    Senior medlem Medlem: Mar 2003

Inte rostfritt. Reparera med motsvarande material som det är gjort av tidigare. Skapa inte förutsättningar för galvanisk korrosion.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2010

Hej!
    Tack för svar. Bra synpunkt, då skippar vi det rostfria. Men vad gör jag med det befintliga järnet där det är rostigt idag? Eftersom jag inte har någon svets är det mest troligt att jag borrar och drar dit förstärkningsmetall. Men, det kommer ju inte att sluta helt tätt. Att slipa ner ytan till rena metallen är ju självklart men ska jag då behandla ytan med t.ex kallgalv innan eller rostskyddsfärg eller är det overkill? Jag kommer ju att rostskyddsbehandla allt efteråt?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01