Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västerbotten

Våttorka skurgolv?

Hur underhåller ni era skurgolv? Hittills har vi skurat ordentligt en gång i kvartalet sedan vi flyttade in, det hinner ju bli rätt skitigt till sist men vi har aldrig tänkt på att det kanske går att våttorka med såpvatten - men det borde det väl göra? Eller? Hur underhållsrengör ni era skurgolv?

2.    länk #2
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

I mitt förra hus med gammalt furuskurgolv skurades det regelbundet med golvsåpa. Om du inte slipat golvet och det troligen finns en hel del såpfett i brädgolvet bör det räcka med att använda golvsåpa kanske bara 4 ggr/året - annars tvättar man golvet endast med vatten. Alltför rikligt med såpa gör golvet väldigt gult/mörkt men såpan ger också som en skyddande hinna.

I mitt nya hus har jag grangolv som det första året såpskurades 5-6 ggr. Därefter skuras golvet endast med vatten och med såpa bara ett par ggr/året just för att jag vill behålla det vitaktiga golvet. Grangolv håller sig ljusare än furugolv. Det finns i handeln vit golvsåpa (tex Duri's) man jag tycker inte att det blir någon större skillnad mellan den vanliga och den vita.

Du märker själv om du använder såpa tillräckligt ofta: När golvet är riktigt infettat biter inte fläckarna och det känns rent även efter tvätt med bara vatten.
    Senast redigerad av yonna 2011-07-02 00:57

3.    länk #3
    Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Kronoberg

Jag håller ju på att skura in vårt nya köksgolv så nu skurar jag "på riktigt" rätt ofta men annars har jag gjort så att jag skurat ordentligt när jag tyckt det behövts men sen har jag våttorkat mellan gångerna. Det man måste tänka på är att det är lika viktigt att efterskölja med rent vatten för att få bort såpan så golvet inte gulnar som när man skurar ordentligt.
    Ekenäs Gård - http://www.ekenasgard.wordpress.com Vår gamla gård!

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

4.    länk #4
    silversmedens avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Stockholm

Vill man ha vitare golv kan man pytsa i lite kalk i vattenhinken, men ta inte för mycket då blir det vita strumpor. Alternativt här på Mälaröarna har fruktansvärt mycket kalk i vattnet, altså oavhärdat vatten direkt från brunnen om man har en sådan-då finns redan kalken i vattnet. Grangolv blir finare än fur.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

Blev lite nyfiken på varför frågan kom upp? Varför skulle det kunna vara skadligt att våttorka ett golv som tål skurning?

Mitt golv i sommarhuset är förvisso inte behandlat enligt regelboken, men det har jag nog bara skurat 3 gånger på 20 år. (ursprunglig behandling: kalkmjök + slipning + skurning med vanlig grönsåpa och varmvatten). Jag brukar fukttorka med såpvatten ungefär 1 gång per säsong och har märkt att golvet av detta har både blivit blankare och mera motståndskraftigt mot fläckar. Brukar vrida ur trasan rätt hårt för att undvika att golvet suger vatten. Är det någon speciell fläck kanske jag gnider lite. För övrigt räcker vanlig dammsugning mycket bra.

Ni får ursäkta,men blotta tanken att ligga och skura golv 3-4 gånger per år i ett helt hus gör mig alldeles matt. Är inte detta byggnadsvårdandets kvinnofälla?

6.    länk #6
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

Du tar 'skurning' alltför bokstavligt . Det är väl få idag som ligger på alla fyra och skurar, Jag tvättar med moderna våtmoppar eller med borste på skaft (jycken ligger i sin baljsäng och gärna med huvudet på golvet utanför vilket ger fettfläckar på golvet som får tvättas bort). Frågan var väl snarast vilken produkt som är lämplig och vådan av att använda alltför mycket såpa. Vi är ju faktiskt en hel del som lägger in obehandlat grangolv i nya hus ist för det tidigare traditionella parkettgolvet.

7.    länk #7
    AstaSs avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Hos oss brukar det i och för sig vara maken som fixar golven.

8.    länk #8

Du tar 'skurning' alltför bokstavligt . Det är väl få idag som ligger på alla fyra och skurar,
    Jasså? skurning = ligga på knä o skava med en borste för att nöta bort både smuts och träets mjukare delar Ytterst sällan, men blir riktigt fint när man gör det! Tyvärr tar det månader innan fukten gått ur huset, så därför bemödar jag mig att golvet inte ska bli så skitigt, och fukttorkar möjligtvis någon gång om året. Men det är kanske detsamma som skurning för er andra?

Jag tvättar med moderna våtmoppar eller med borste på skaft (jycken ligger i sin baljsäng och gärna med huvudet på golvet utanför vilket ger fettfläckar på golvet som får tvättas bort). Frågan var väl snarast vilken produkt som är lämplig och vådan av att använda alltför mycket såpa. Vi är ju faktiskt en hel del som lägger in obehandlat grangolv i nya hus ist för det tidigare traditionella parkettgolvet.
    Just därför min nyfikna fråga angående det myckna skurandet. Eftersom jag aldrig haft behov av att skura parkettgolvet hemma i lägenheten så slog mig tanken att antingen lägger folk obehandlade grangolv i kök o farstu eller så är det något med golvet som gör att de blir smutsiga även i rum som normalt inte kräver våt rengöring.

Frågan om det kan bli för mycket såpa på ett golv är i och för sig intressant - den möjligheten föreställde jag mig inte ens. Väntar med spänning på svaret.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västerbotten

Vi skurar golvet några gånger per år. Och med "skurning" menar jag då enligt konstens alla regler, genom att väta golvet med kallvatten, skura med borste på skaft och rejält med såpa i vattnet än så länge, och efterskölja med kallvatten. Det är rätt slabbigt och det är jobbigt, men vi har kul när vi gör det (gemensamt). Men köksgolvet hinner bli rätt skitigt mellan varven. Jag älskar att laga mat, men slabbar (tomatfläckar, kaffefläckar, fettfläckar). Vi har en ettåring som - ja, det händer - förolyckar sig på golvet och kastar mat omkring sig. :-) Det spills blåbär, en gång råkade jag bränna mig och tappa ut järngrytan med ugnsstekt kyckling (= fett!) på golvet.

Sist vi skurade kom frågan upp: visst borde man väl kunna moppa golvet? Men hur funkar det med ett obehandlat golv? Ska man ha såpa i vattnet eller ej? Och blir det renare av det?

10.    länk #10
    Sophies avatar

Sist vi skurade kom frågan upp: visst borde man väl kunna moppa golvet? Men hur funkar det med ett obehandlat golv? Ska man ha såpa i vattnet eller ej? Och blir det renare av det?
    Ja som jag skrev kan man moppa golvet. Det går alldeles utmärkt att göra mellan gångerna precis som man kan torka upp med en fuktig trasa om man spiller nåt. Man måste inte skura varje gång det blivit lite smutsigt. Som du skriver blir det ju skitigt mellan gångerna av olika anledningar och då är det perfekt att moppa. Jag gör som när jag moppar de andra golven ungefär.

Kallt vatten i skurhinken och en liten mängd såpa. Ibland om golvet är lite skitigare fuktar jag golvet först med bara rent vatten och tar sen vatten med lite mer såpa men oftast häller jag i såpan direkt i spannen och blöter på samma gång liksom. Efter att man våttorkat vilket definitivt gör golvet renare om än inte skurrent så eftersköljer jag tills all såpa är uppe från golvet. Det är väl egentligen enda skillnaden mot när man våttorkar andra golv, att såpan måste upp så golvet inte gulnar.

Man får inte samma känsla som när man skurat på riktigt vilket vi för tillfället gör i princip varje gång för att skura in vårt nya golv men det blir renare och trevligare även när man moppar.

Det är jobbigt att skura fast jag använder skurborste på skaft och inte ligger på knäna men jag förstår inte riktigt vad Sommartorparen menar med att det tar månader för fukten att gå ur huset... hos oss torkar det på nån dag så kanske slabbar jag inte lika mycket eller tillräckligt!

11.    länk #11

..... jag förstår inte riktigt vad Sommartorparen menar med att det tar månader för fukten att gå ur huset... hos oss torkar det på nån dag så kanske slabbar jag inte lika mycket eller tillräckligt!
    gammalt golv - suger som läskpapper + stora springor som vattnet rinner ner igenom + fuktigt inomhusklimat p.g.a tegelväggarna håller vinterfukten läääänge

Jag tycker det blir renare av att dra över med fuktad trasa med såpvatten. (Har inte kommit på tanken att efterskölja. Trodde såpan var bra för golvet) Golvet blir dessutom blankare av detta. Har dock inget svårt smutsat golv som det kan bli i ett kök. Skulle inte stå ut med ett köksgolv som bara kan skuras/våttorkas var 4de månad!

12.    länk #12
    Sophies avatar

Nej det förstår jag att du inte skulle stå ut med ett köksgolv som inte kan skuras så ofta det behövs... och det är klart att gamla torra golv suger mer, tänkte inte på det! Vårt är ju helt nylagt och hårt och tätt utan springor så allt vatten följer ju med upp igen när man torkar.

JA det blir renare att dra över med en trasa med såpa eller en vanlig mopp med såpa och vrider man ur moppen/trasan ordentligt måste man nog inte skölja upp såpan för det blir ju så lite, men om man moppar lite blötare ska man se till att ta upp eller efterskölja för att motverka att såpan gör så golvet gulnar. Såpan är ju bra för golvet men ska inte ligga kvar, fast på ett gammalt golv tror jag inte det påverkar på samma sätt i och för sig.

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Uppsala

Har inte heller tänkt på att det skulle bli så fuktigt efter skurning, och då slabbar jag på rätt bra med vatten, såpvatten och vatten igen...

Det är ju verkligen en bra känsla efter skurning, det får inte lackgolvsfolket uppleva :-)

Däremot kan jag inte fatta er ovan som skurar typ varannan vecka, det tar mig ca 1 timme per 10 m2, men då görs det noggrannt också! Hyfsat jobbigt mao.

Vi skurar 1-2 ggr per år, moppar köksgolvet emellan också när så behövs. precis så som beskrivs här:

http://www.stockholmslansmuseum.se/f...nken/skurgolv/

Mvh
    /A

14.    länk #14
    Sophies avatar

Däremot kan jag inte fatta er ovan som skurar typ varannan vecka, det tar mig ca 1 timme per 10 m2, men då görs det noggrannt också! Hyfsat jobbigt mao.
    Nej för min del som för tillfället skurar minst en gång per vecka på det nya köksgolvet så beror det ju på att jag snabbt vill få en tåligare yta så jag slipper skura så ofta sen... och så får jag ju på köpet ett golv som inte ser helt nytt ut utan mer som ett skurgolv för varje gång. Ett hundraårigt skurgolv kan jag aldrig få uppleva att det blir men jag vet sen innan att det ger resultat även på ett nytt golv och det ganska snabbt om man är flitig.

Jag skurar också ordentligt men eftersom jag gör det så ofta behöver jag inte ta bort så mycket smuts egentligen utan det är för ytans skull och det tar ungefär en timme för mig att göra vårt golv på 15 m2. Nu är det ju en del fördelar med ett nytt golv för det är helt slätt och drar inte in så mycket vatten och såpa så då går det väl lite fortare antar jag.

Och just känslan efter skurning är oslagbar...

15.    länk #15

Vi skurar vårt köksgolv (ca 15 kvadrat) en gång i månaden enligt konstens alla regler, då hjälps vi åt och det går på 30-45 minuter. Vi har rationaliserat processen en del och följer inte Gysinges råd. Vi blöter, skurar med stark såplösning och moppar upp med mopp och 2-3 sköljvatten. Mopp är guld.
    Däremellan så moppas det precis som hemma hos Sophie med vanlig mopp och då kör vi rätt svag såplösning direkt utan förblötning och moppar upp med ett rent vatten. Det tar kanske tio minuter, max. Då går vi på fläckar lite mer grundligt där det behövs. Det har funkat rätt bra att göra så och golvet är vid det här laget sju år och börjar absolut likna ett skurgolv på riktigt.

Om åldern på skurgolv, de flesta skurgolv var ju inte hundraåriga för hundra år sedan.

Edit: Våra 150-åriga golv på övervåningen går inte att moppa. Då får vi följa Gysinges manual till punkt och pricka och vara sparsamma med vattnet för att det inte ska bli som Sommartorparn beskriver. Men de golven gör vi bara ett par ggr per år, max.
    Senast redigerad av TorpSara 2011-07-13 09:01

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01