Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2008
    Län: Norrland

Motsvarighet till kromgrönt?

Har följt diskussioner i det här forumet under en längre tid och har nu en fundering som jag behöver hjälp med.

Jag har en veranda som reparerats och överväger att försöka ta fram ursprungsfärgen. Utifrån beskrivningen i "Så renoveras torp och gårdar" 2 uppl, skulle det kunna vara kromgrönt (orginalfärgen är gulgrön och verandan borde vara från 1880-1920).

Nu undrar jag om det finns några pigment som skulle kunna ge likvärdigt resultat?

2.    länk #2
    Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Kronoberg

Kromgrönt borde vara samma som kromoxidgrönt idag. Sen kan mängden gult och andra pigment skilja en del men köp en liten provbruk och testa om den stämmer. Gör den inte det exakt så kan du prova att blanda i av andra pigment för att få fram rätt nyans. Tänk dock på att den säkerligen blekts eller gulnat beroende på hur den suttit om den varit övermålad eller suttit mitt i solen i alla år.
    Ekenäs Gård - http://www.ekenasgard.wordpress.com Vår gamla gård!

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jul 2008
    Län: Norrland

Tack för svaret!

Provade att blanda järnoxidgult, kromoxidgrönt och vitt, bland annat. Det verkar fungera, får se hur resultatet blir när provmålningen torkat. Vid närmare eftertanke är det fullt möjligt att det ursprungligen är kromoxidgrönt uppblandat med gult, med tanke på vilka andra färger som använts på andra ställen.

Enligt boken är kromgrönt en blandning av kromgult och berlinerblått och som jag förstår det något tidigare än kromoxidgrön.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Uppsala

Men finns inte kromgrönt att få tag på då? Jag har för mig att Gysinge har en kromgrön (och även kromoxidgrön).

5.    länk #5
    Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Kronoberg

Nej kromgrön är ett av de pigment som är förbjudet eftersom det är giftigt så det säljs inte längre. Däremot har Gysinge både kromoxidgrön och oxidgrön.

Ottossons har också kromoxidgrön och kan ta fram specialkulörer om man vill efter ett färgprov. Fast det brukar gå ganska bra att testa sig fram själv också.
    Ekenäs Gård - http://www.ekenasgard.wordpress.com Vår gamla gård!

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Uppsala

Ahaa, ledsen, det var så det var ja, oxidgrön och kromoxidgrön... Tack Sophie!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen