2 310 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
skevt
Hej
Har gamla spegeldörrar i mitt hus (har säkert en 100 år på nacken). Tyvärr är några av dom skeva. Med skev menar jag inte lodräta, utan ena hörnet på dörren svänger iväg åt ett håll. Vi pratar att avvikelsen är 2 cm.
Vad kan man göra för att få en rak dörr igen?
Det blir lixom lättare att stänga dörren.
(Alternativet är att bygga en sned vägg, men jag tror inte riktigt på det....)
Tjipp
Har gamla spegeldörrar i mitt hus (har säkert en 100 år på nacken). Tyvärr är några av dom skeva. Med skev menar jag inte lodräta, utan ena hörnet på dörren svänger iväg åt ett håll. Vi pratar att avvikelsen är 2 cm.
Vad kan man göra för att få en rak dörr igen?
Det blir lixom lättare att stänga dörren.
(Alternativet är att bygga en sned vägg, men jag tror inte riktigt på det....)
Tjipp
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
har ssamma problem.. fast dörrarna går att stänga så jag tror någon varit framme o hyvlat tidigare. Tyvärr är det lättare att förstöra än att göra saker rätt.
Åter till saken. Det du kan pröva är att "modifiera" gångjärnen genom att lägga brickor mellan dörr- och karmdelen (namn på dessa bitar?).
Åter till saken. Det du kan pröva är att "modifiera" gångjärnen genom att lägga brickor mellan dörr- och karmdelen (namn på dessa bitar?).
Tror du måste montera isär dörren och lägga de skeva bitarna i kokhett varmt vatten ett tag.
Sen ska de sitta i spänn och torka sakta så att de inte har chans att slå sig igen.
Försökte detta med en fönster-ytterbåge, tyvärr gick den tillbaka efter ett tag.
Vet ej om vattnet var för "kallt" eller ifall jag hade för bråttom att släppa limknektarna ???
Sen ska de sitta i spänn och torka sakta så att de inte har chans att slå sig igen.
Försökte detta med en fönster-ytterbåge, tyvärr gick den tillbaka efter ett tag.
Vet ej om vattnet var för "kallt" eller ifall jag hade för bråttom att släppa limknektarna ???
Uääää, låter j------ligt jobbigt. Kommer inte att kunna ta isär dörren. Det är 12 små glasrutor (borttagna just nu) i överdelen sä det är alldeles för mycket spröjs och bös att få ihop igen. Händig är jag men det finns gränser.
Har ingen annan någe tips om en genväg.
desperat.
(Det börjar luta ;D åt sned vägg....)
Har ingen annan någe tips om en genväg.
desperat.
(Det börjar luta ;D åt sned vägg....)
Tja... beror lite på hur fogarna är i dörren och på vilket sätt den skevar men ett gäng knektar, tvingar, lite _små_ kilar och att dra o rikta den överdrivet mycket kan kanske fungera men du bör vänta med att sätta in glasen eftersom det finns risk att det rör sig ett tag.
Kilarna sätter du i fogarna och att lossa pluggarna rekommenderas, är rätt enkelt att göra nya såna så det är mindre problem.
Undvik fuktbeständigt lim om du kan så är det lite enklare att lösa upp fogen om det blir fel skevningar.
Det bästa är att demontera hela såsom redan föreslagits,kan du inte få ut spröjspartiet i ett stycke?
/Kent
Kilarna sätter du i fogarna och att lossa pluggarna rekommenderas, är rätt enkelt att göra nya såna så det är mindre problem.
Undvik fuktbeständigt lim om du kan så är det lite enklare att lösa upp fogen om det blir fel skevningar.
Det bästa är att demontera hela såsom redan föreslagits,kan du inte få ut spröjspartiet i ett stycke?
/Kent
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden