Hejsan!
Vi har ett 1850-tals torp med en ganska hög stensockel. Den hade tidigare en ful pågjutning i cement. Denna hade lossnat av frostsprängningar och dragirt ut en del stenar. Nu har vi repareat grunden och skall putsa den på riktigt vis. Vad skall man använda sig av?

En del säger rent kalkbruk och andra säger att man bör blanda Gullex, Cement och sand. Grunden skall ju inte bara putsas. Den behöver även muras så att småstenarna mellan de stora blocken ligger kvar...

Jag har en bild på den men det verkar inte funak att publicera den här utan en http-länk.

Här är bilden...
stenfot.jpg

Du ska använda kalkbruk. Det är dock inte helt lätt att få det att fästa i början men du lär dej. Cementbaserat blir som tidigare lätt sprickor där allt faller loss i stora sjok, omöjligt att renovera om inte allt avlägsnas. Får du skador i kalkbruket brukar dessa vara mindre och de går att laga på ett annat sätt än cementen som oftast släpper helt runt stenarna. Denna grund (min personliga uppfattning av att ha sett 2 meter grund på ett foto…) har troligen varit gles och oputsad när den byggdes och småstenarna är ilagda senare när den skulle putsas, kanske för att minska golvdrag. Eller finns det spår av kalkbruk längre in mellan stenarna?.

Vill man göra det lätt försig, men förstöra utseendet på denna charmiga grund kan man bygga en ram av formplywood och gjuta med betong. Men detta är tråkigt och fult och inget alternativ enligt mej. Slamma upp med grunden med kalkbruk. Börja först i vår då kalkbruk är känsligt för frost de tre första månaderna, och börja sedan bygga upp med bruk i omgångar under mulna fuktiga vårdagar.

mvh plexi

Tack för svaret Pleximaster. Enligt riktigt gamla bilder (dåliga sådana) så ser det ut som om stenfoten varit kalksmord men det kan lika väl vara ljuset på bilden som ger den illusionen. De små stenarna har vi pillat dit. dock verkar det ha varit så innan. Jag har inte direkt hittat några spår efter annat än murbruk som ju lär vara senare. Dock en del sand.

Vi vill ha stenarna synliga i grunden så att gjuta en ny betonmgsockel är inget alternativ och vi har ju precis hackat bort den gammla pågjutningen som separerat totalt från originalgrunden. Så lär det ju bli igen vid ny pågjutning med betong.

Det vi vill åt är att minska golvdraget och lägga igen ställena med småstenen. D.v.s de stor springorna emellan de större blocken. Jag håller helt med. stenfoten är charmig...

Utan att vara proffs i sammanhanget men gärna tycka till ;) ...

Jag har kalkputsat relativt mycket inomhus med gott resultat. I lite mer utsatta lägen som utomhus kan jag känna att den är lite väl mjuk. Jag roar mig just nu med att försöka mura upp en gammal huggen granitmur som jag plockat ned temporärt.

Maxits förslag till det arbetet var att mura upp den med standardcement och sedan foga med hydrauliskt cementbruk för att få ett hårt men ändå lite flexibilitet i dem. Kanske kan vara en bra mellanväg...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.