Jag har en spis som är delvis målad och delvis kritad. Nu tänker jag måla hela spisen men det är omöjligt att få färgen att fästa även om man tvättat allt vad man kan.

Enligt en målare jag träffade skulle det finnas något man skulle lägga på för att få färgen att fästa. Någon som vet vad det skulle vara? ???

/Jan

Varför inte hålla sig till den kritade färgen. Ger en fantastisk lyster och kostar i princip ingenting.

Annars är det väl att tvätta av med vatten och svamp. Täckning/patenering av slamfärger finns omskrivet ett antal gånger här på forumet, framför allt i samband med målning av modern färg på "kritad" spännpapp i tak. Kommer inte ihåg vad som brukar sägas men det går väl att söka efter..

Problemet är att halva spisen är kritad och andra halvan redan målad. Jag har nämligen fått ärva den här renoveringen från den tidigare ägaren.

Det är precis som när man byggde katedraler för i tiden - Generation efter generation bygger tills man blir färdig. ;D

Att tvätta bort kritan verkar inte funka. Gud skall veta att jag har provat!

Jag har letat upp och ner i forumet men hittar inte hur jag skall göra. :'(

Är det någon som vet?

Hej!
Jag skulle testa linoljefärg om jag var du, efter att du tvättat så mycket som det går. Problemet med vanlig linoljefärg är att den kan tyckas blank, även om den med tiden mattas. Linoljefärg fäster på i stort sett allt som inte är för fett.

Om du vill ha en matt yta som liknar limfärg har jag hört att man kan använda matt linoljefärg som t.ex. Gysinge byggnadsvård, men även andra säljer. Vet inte om det funkar, men det kan ju vara värt att testa. Man använder ofta linoljefärg för att "spärra" limfärgade tak innan man kan limfärga igen. Använder man matt linoljefärg så slipper man måla med limfärg efteråt och ytan blir tåligare... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.