Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    pgy
    Nykomling Medlem: Jun 2005

Re: Tretex?

nimhed skrev:
    Det var ju inte mig du citerade, men ändå. Vi hade tur. Tretexen var uppspikad på väggen och när vi rev den fanns det en intakt putsad och spacklad vägg bakom med en del spikhål då såklart. Det var bara att fylla i spikhålen och sedan bredspacklade vi allt ihop.
    Bara att grattulera....

2.    länk #17
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

tretex var en isoleringsskiva som blev mycket omtyckt när den kom, speciellt till de kalla lertegelhusen. De blev lika omtyckta som Eterniten, när den lanserades.
    Tretexen spikades ofta direkt på väggen (yttervägg) med långa pappspik. Som senare hade benägenheten att rosta när moderna plastfärger användes. Har själv alltid säkrat detta genom att rostskyddsmåla spikskallarna. Att skivorna buktar med tiden, är nog mer lertegeln som sjunker med åren (sätter sig). Man får tänka på att många av dessa gamla hus uppfördes till anställda på det billigaste och enklaste sättet. Tvivlar på att man ens kunde ana att husen skulle stå där i 100år, och vara föremål för omfattande moderniseringar.
    Om tretexen buktar i taken beror det nog mer på en besparing av spiken.
    Men att den skulle brinna våldsamt, kan jag inte hålla med om, tycker mer den pyr, försök själva att sätta fyr på en bit.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

3.    länk #18
    Matareses avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004
    Län: Västmanland

saturnus skrev:
    Men att den skulle brinna våldsamt, kan jag inte hålla med om, tycker mer den pyr, försök själva att sätta fyr på en bit.
    Det brinner av bara f*n. Har använt Tretex som jag har rivit bort vid renovering till att tända i pannan med, jätte effektivt. Man bryter isär några bitar, tänder och bara något ögonblick efter så är allt övertänt och man kan lägga in ved. Inget drygt jobb med en massa tändved eller tidingar.

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Min erfarenhet är också att det är en mycket bra kakelungständare, som äkta fnöske faktiskt... Briner hårt, varmt och rätt länge...

5.    länk #20
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: Dalarna

tretextak

Vem säljer spontad "takplank" av tretex idag? Eskalong tror jag att de hette.Tycker att sådana innertak är väldigt lätta att montera i snedtak. De nu vanliga folierade spånskivorna är alldeles för tunga och åbäkiga om man är ensam med snickarjobbet.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01