Nu är jag förvirrad! Har fått höra att man ska använda spillolja och fotogen/diesel för impregnering och skydd av mitt timrade fäbodhus. Från andra håll hör jag linolja, trätjära, terpentin.

Vad är det som gäller och hur görs det med bästa resultat?

Jodu, spillolja impregnerar säkert alldeles utmärkt men förstör inte timmerhuset med dylika gifter. Sånt gjorde man på ladugårdsdörrar och liknande på 50-talet. Om du överhuvudtaget behöver stryka timret så välj trätjära, linolja och terpentin - blir snyggt och luktar gôtt (om man gillar tjärdoften). Ett annat tips är kanske att stryka med uppslammad järnvitirol. Skyddar lite och ger timret en vacker silvergrå yta.

Har fäbodshuset någonsin varit behandlat tidigare?

Måste säga att jag varit smått skeptisk mot det där med spillolja. Så, vilken blandning ska jag använda? Tar tacksamt emot råd om tillvägagångssätt också.

En stilla undran bara... varför ska du impregnera virket?
MVH
Johan

...enligt källor kan det behövas. Jag förstår på frågan att ni tycker det är onödigt. Kan ni argumentera för detta?

Så här är det: jag har nyligen fått ärva ett boningshus vid en fäbodvall och från olika håll så har jag fått höra att man någon gång borde behandla virket med spillolja och fotogen/diesel.

Förvirringen är stor...

Går alldeles utmärkt att använda gammal olja till impregnering av virke och gamla rostiga muttrar och bilar med för den delen. Men knappast tillrådigt på en kåk om ni inte använder den som bilverkstad. Det luktar lång väg, inte nyslaget hö precis.

jygge63 skrev:
...enligt källor kan det behövas. Jag förstår på frågan att ni tycker det är onödigt. Kan ni argumentera för detta?

Så här är det: jag har nyligen fått ärva ett boningshus vid en fäbodvall och från olika håll så har jag fått höra att man någon gång borde behandla virket med spillolja och fotogen/diesel.

Förvirringen är stor...
Ta det bara lugnt, antagligen behöver du inte göra något alls, och behöver du göra något med själva timret är det ändå inte bråttom. Ta tid på dig - läs alla bra inlägg som kommer att komma här, läs gärna lite böcker, prata med folk som faktiskt kan sin sak (t.ex. timmermän och andra duktiga hantverkare - inte närmsta grannen!), prata med länsmuseet och/eller något byggnadsvårdscentrum och fundera noga.

Det finns faktiskt enstaka timrade obehandlade hus från medeltiden som fortfarande är i hyfsat skick, så några år hit och dit spelar ingen som helst roll för ditt hus. Däremot går det snabbt att dra igång en åtgärd som du kanske sedan ångrar, och inte kan göra ogjord!

Passa däremot på att redan i sommar titta över taket, så att det är tätt, grunden, så att den är ok, och marknivån, så att den inte är för hög (för nära nedersta stocken). Har du elledningar och vattenledningar tittar du till dom också, och ev. eldstäder om du ska elda. Sen kan du ta det lungt ett bra tag och fundera över vad du ska göra mer. Om du ska göra något mer.

Lycka till! :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.